sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:134

והודיעו לו היכן מקום הסלע , ואז ציווה עמר על המוסלמים לנקות את המקום , והיהודים עזרו להם בזאת . ראוי לשים לב שהמסורת המוסלמית מייחסת קביעת ערך דתי לירושלים , בדרך סמלית , גם למחמד עצמו : יש אומרים שבהיותו במכה היה מתפלל בכיוון ירושלים , כך שהכעבה תהיה אחרי גבו ... אבל יש הטוענים שכל הזמן פנה [ גם ] אל הכעבה ... וכי בהיותם במכה היה פונה אל שתי הקבלות [ גם יחד , [ על ידי שהכעבה היתה בינו ובין ירושלים . ולדברי אבךאהים בן עלי אלואסטי : 'עוד בהיותו הנביא במכה היה פונה בתפילתו אל ירושלים בעוד הכעבה לפניו . ' בדברי תאופנס ( Theophanes ) הביזאנטי יש משום אישור לנקודת המוצא של הסיפור על מעשיו של עמר בהר הבית : בבוא עמר לירושלים הוא חקר מהו מקום מקדשו של שלמה , ובנה שם מקום תפילה ל'שיקוציר . גם הקראי סלמון בן ירוחים , בפירושו הערבי לאיכה א יז ' ) היתה ירושלם לנדה ביניהם , ( ' מזכיר משהו ממה שתיארנו : 'כלומר , מה שעשו אדום כאשר החריבו את הבית השני , שכל ימי שהותם [ בירושלים ] היו משליכים בו [ במקום הבית ] את בדי הנידה ואת האשפה וכל הזוהמה . ' ללא ספק מעידות מסורות אלה — על אף אופיין האגדתי למחצה — על זיקתם של יהודים לירושלים , על הזדהותם עמה ועל התעניינות במצבה ובמעמדו של הר הבית . כל אלה חדרו למסורות המוסלמיות , במידה שהיה ליהודים מגע עם המוסלמים . הנקודה היהודית הנזכרת במסורות הללו , כלומר : הקשר בין היהודים בני דור הכיבוש המוסלמי ובין דמויות העבר משה , דויד ושלמה , מחד גיסא , והאופי היהודי המיוחד של המקום , מאידך גיסא , נקודה זו היתה קיימת בלי ספק בתודעתם של המוסלמים בעת הכיבוש , וממנה השתלשלו אותן מסורות שסקרנו . היהודים הרגישו כי באו אל קצן חמש מאות שנה ומעלה ( 638-135 ) של איסור — שנשמר פחות או יותר בהקפדה — על כניסתם לירושלים ועל ישיבתם בה . איסור זה היה בוודאי קרוב ללבם של הנוצרים , שכן הוא התאים להשקפתם בדבר שקיעתה של היהדות והיותה לדת המושפלת . ניתוקם של היהודים מירושלים וחיסול כל זכר למקדש הארצי שלהם הפכו אצל אבות הכנסייה חלק מגופי ההלכה של 1 לעניין שינוי הקבלה ומסורות על הר הבית ראה נספח כסוף הפרק . למקורות האחרים ראה תאופנס , עמ' ; 339 והעתיק ממנו קונסטנטין פורפירוגניטוס , ( imperio , I , ed . G . Moravcsik , Budapest 1949 stantinus VII Porphyrogenitus , De administrando Con- ) עמ' , 82 פרק יט . גם הכרוניקה הסורית 'האלמונית' [ Kunde des Morgenlandes , VIII , no . 3 Historiker , Leipzig 1884 , \ = Abhandlungen fiir F . Baethgen , Fragment e syrischer und arabischer ) והדברים נכתבו כנראה על ידי אליה מנציבין , ( תחת שנת , 16 מביאה את הידיעה באותו נוסח , וכך גם בר הבראוס : Paris 1890 , p . 103 ; Bar-Hebraeus , Chronography , Bar-Hebraeus , Chronicon Syriacum , ed . Bedjan , . ed . and transl . E . A . W . Budge , Oxford 1932 , p . 96 סלמון בן ירוחים , פירוש איכה , , ed , s . Feuerstein קראקוב , 1898 עמ' : XLIV 'יעני מא כאן מן אדום למא אכרבו בית שני כאנו טול מקאמהם ירמו כרק אלחיצה פיה ואלכנאסה וכל קדר . ' ... ראה גם את דברי סהל בן מצליח בהקדמתו לספר המצוות , בתוספת שהדפיס הרכבי : : MWJ . vi ( 1879 ) , p . 181 A . Harkavy , 'Notiz ' , 'ובחסד אל לא נתן מקדשו ביד הערלים , למען שלא יקימו בו הצלמים , ולא יהיו היהודים נבוכים , כי לא יכשר להשתהות אל המקום אשר בתוכו אלהים ( גירסה : אלילים ) אחרים . ' מקצת המקורות על חשיפת הסלע על ידי עמר , על כעב , ועוד , מצויים אצל Felsendom ' , Biblica , LV ( 1974 ) , pp . 57 f . E . Vogt , 'Vom Tempel zum .-

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help