sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:133

פרק חמישי היישוב היהודי משה גיל מעשה הר הבית ושיבת היהודים לירושלים המסורות המוסלמיות מייחדות מקום נכבד לביקורו של הח'ליפה עמר בהר הבית . מרביתן של המסורות אף מספרות , כי בביקורו זה הצטרף אליו כעב אלאחבאר , יהודי שמוצאו מתימן , שהצטרף למוסלמים , התאסלם , ונחשב בר סמכא לענייני היהודים ולתורתם . כל הר הבית היה מכוסה אשפה , מפני שהביזאנטים הפכו אותו למצבור האשפה של העיר , מימי הלנה אס קונסטנטין כפי שעולה מדברי אוסביוס ( Eusebius ) איש קיסריה ( ראשית המאה הד' לספירה , ( ומן המסורת המוסלמית , ואין סיבה להטיל ספק בכך . ירושלים לא היתה זרה לתודעתם של הכובשים המוסלמים . הקבלה ( הכיוון שאליו פונים בזמן התפילה ) הראשונה של מחמד בהיותו במכה היתה ירושלים . גם בתקופת מדינה הוא הוסיף לפנות בתפילתו לכיוון ירושלים במשך תקופה מסוימת ( בדרך כלל מציינים פרק זמן של שישה עשר חודש , אבל יש גם גירסאות אחרות , ( עד אשר אלוהים 'הוריד' לו את הצו לסובב את הקבלה למכה ( קראן ב קלט . ( אז אף עשה מחמד שינויים במסגדו שבמדינה , שנקרא מאז גם בשם מסג'ד אלקבלתין — המסגד בעל שני כיווני התפילה . לפי סיפורו של ךג'א בן חיוה ( תחילת המאה הח ; ' מחשובי האישים pKn w D ^ s בימי בית אמיה , ( כפי שהעתיק אותו טברי , ציווה עמר בעת שהתקרב אל הר הבית להביא אליו את כעב . אחר כך בא אל מחראב ךאוד ( נראה שהכוונה כאן למגדל דויד , או אולי להר הבית עצמו , ( לעת ערב , והתפלל שם . בעלות השחר התפלל עם אנשיו וקרא את סורת צאד ( הסירה הל"ח ) ואת סירת בני אסראאיל ( הסורה הי"ז . ( בסורה הראשונה מוזכרות הדתות שהיו לפני האסלאם , ואף נזכרים בה דויד , שהאלוהים עשה אותו ח'ליפה על פני , psn שלמה , אברהם , יצחק , יעקב וישמעאל . בסורה אחרת נזכר דבר המסע הלילי של הנביא , והיא ידועה גם בשם סורת אלאסרא , כלומר : הפרק של המסע הלילי . אחרי כן שאל עמר את כעב היכן ראוי לקבוע את מקום התפילה . כעב אמר , שיש לקבעו מאחורי ה'סלע' ( כלומר צפונית לו , ( כדי שהמתפלל הפונה לכיוון מכה יפנה בו בזמן גם אל הסלע . עמר דחה הצעה זו מיד , וטען כנגד כעב שהוא מבקש לחקות את היהודים , 'והלא כבר שמתי לב שחלצת את נעליך . ' על זאת ענה כעב : ' רציתי לדבוק בו [ בסלע ] ברגלי . ' עמר החליט אפוא לקבוע את מקום התפילה לפני הסלע ( כלומר דרומית לו , ( שהוא הדבר הנאות ביותר , 'שהרי לא נצטווינו על הסלע , נצטווינו על הכעבה . ' בהמשך הסיפור נאמר , שכעב הסביר לעמר , כי בכניסתו למקום זה ובפינוי האשפה מהר הבית הוא הגשים נבואה שנאמרה לפני חמש מאות שנה , ובישרה את תקומת ירושלים ואת שקיעת קונסטנטינופול . לפי גירסת מהלבי , שכתב שני דורות לערך אחרי טברי , היהודים ( ולא כעב ) הם שבאו אל עמר

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help