sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

הנטישה כשלעצמה מתועדת גם במקורות אחרים . הקרע עם הקהילה היוונית אורתודוכסית בירושלים גרם בוודאי ללחצים על הקהילה הארמנית שם , וככל הנראה לא הביא הכיבוש המוסלמי לשינוי ראדיקאלי במצבה . תחת השלטון המוסלמי סבלו הארמנים — כשאר הקהילות הנוצריות בירושלים — מהרדיפות ומעול המסים , אולם שלא כקהילות האחרות , חסרים היו חסות של גורמי חוץ . היוונים אורתודוכסים נשענו מעת לעת על סיוע של האימפריה הביזאנטית וזכו בייתרונות , בהיותם הקהילה הגדולה והחזקה ביותר בעיר . היעקוביטים והנסטוריאנים נשענו מעת לעת על סיוע והגנה מאת בני דתם המשרתים בשלטון או מקהילותיהם החזקות במרכזי השלטון בסוריה . במיסופוטאמיה ובמצרים . לעומת זאת , חסרה הקהילה הארמנית הקטנה בירושלים סיוע מארץ האם — שהתלבטה בקשייה שלה — או מקהילות מונופיסיטיות אחרות , שהיתה מובדלת מהן בשפתה ובתרבותה . כתוצאה מכך אמנם נמשכה הנוכחות הארמנית בירושלים תחת השלטון המוסלמי , אולם ממדיה והישגיה היו זעומים ביותר . צליינים ארמנים המשיכו לעלות לירושלים גם אחרי הכיבוש . בשנת 656 עלה לירושלים הנזיר מכיתהר , ( M ' chithar ) שהה בה כשנה , וחזר לאיזור אךסקס ( Arsax ) כשבידיו שרידי קדושה . שנים מספר לאחר מכן עלה משם לירושלים הנזיר יוסף . 158 אין בידינו עדויות מפורשות על צליינים ארמנים בירושלים במאות הבאות , אולם עדויות על המשך תנועת הצליינים הארמנים להר סיני בין המאה הד למאה הי"א 159 מביאות למסקנה , שמידה מסוימת של עלייה לרגל נתקיימה גם להבא , והיא שאפשרה את המשך קיומם של המנזרים הארמנים בירושלים . קשיים בתיארוך הממצאים הארכיאולוגיים הארמניים בעיר אינם מאפשרים להסיק מסקנות ברורות לגבי המבנים הקשורים בהם , אולם מהקוממוךטוךיום עולה בבירור , שבראשית המאה הט' שהו נזירים הךמיטים ארמנים על הר הזיתים , וכי מנזר יוהנס שעל הר הזיתים היה שייך לארמנים . הצמצום שחל במספר המנזרים והנזירים הארמנים בירושלים למן הכיבוש , תואם את המגמה הכללית בעיר ומעיד גם על חולשתה המיוחדת של הקהילה הארמנית . הטכסט ההיסטוריוגראפי הכלול ב'רשימת המנזרים של אנסטס וךך ? ט' מסביר ירידה זו בצעדי הדיכוי של השלטונות , בעול המסים הכבד , ובהריסתה של ארמניה , שגרמה להפסקת התמיכה של קהילת האם . הוא מונה חמישה עשר מנזרים ארמנים ברחבי ארץ ישראל ; בהר הזיתים , בבית לחם . על גדות הירדן , בעמק יזרעאל ובגליל , ויש מקום לקבל עדות זו כמשקפת את המציאות לאשורה במאות הח - ' הט . ' 'רשימת שבעים המנזרים , ' הכלולה באותו מקור , מציירת אף היא תמונה נכונה בעיקרה של המציאות , והיא מספרת על מנזרים ארמנים נטושים , הרוסים או מוחזקים בידי מוסלמים ובני קהילות נוצריות אחרות , אך היא כוללת גם יסודות דמיוניים ברורים . קהילה ארמנית מצומצמת זו המשיכה בפעילות תרבותית , שכללה בעיקר תרגומים משפות שונות לארמנית והעתקת ספרים . התרגומים הארמנים שימשו לעתים תכופות כמקור לתרגום לגיאורגית . כך היסטורי אותנטי ושכבה ניכרת של תוספות דמיוניות מאוחרות . למרות שמקור זה הנו המקור החשוב ביותר על מצב הארמנים בירושלים בזמן השלטון המוסלמי . טרם זכה למחקר של ממש . ספרו המקיף של סאנג'יאן : Communities in Syria under Ottoman Dominion , A . K . Sanjian , The Armenian Cambridge Mass . 1965 אינו מהימן בדרך כלל , בכל הנוגע לקהילה הארמנית בירושלים בתקופה הנדונה , ואינו מוסיף מאומה על המידע המחקרי ( המצומצם כשלעצמו , ( שהמחבר מביא במחקרו על אנסטס וךד פט . 58 י Review , XI ( 1896 ) , pp . 93-97 : n the Seventh Century' , The English Historical E . W . Brooks , 'An Armenian Visitor to Jerusalem Sinai , Cambridge Mass . 1982 , pp . 8-9 , 16 , 30-36 M . Stone , The Armenian / nscripuons from the [ 59

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help