sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

עם זאת , נשמרה ויקה מיוחדת בין הכנסייה לבין הפאטריארכיה הקופטית של אלכסנדריה , וכאשר בנה מנצור אלטלבאני את הכנסייה מחדש , שיגר לבקשתו הפאטריארך אנבא קיךילו ס ב' ( Cyriiios 11 Anba ) בישוף קופטי להקדשתה בשנת . 1092 ייתכן שבין הצליינים הקופטים נמצאו גם אתיופים , אולם אין בידינו כל הוכחה רצינית לנוכחות של אתיופים בירושלים קודם לכיבוש הצלבני . החשיבות שיוחסה לירושלים בכנסייה האתיופית נובעת מהחיבורים הספרותיים דתיים שבאו ממקורות קופטיים ונקלטו בה . ' האגדה המאוחרת על המלך כלב ( המאה הו , ( ' על קשריו עם ירושלים וכנסיותיה ועל קבורתו בירושלים , חסרה כל ערך כעדות היסטורית על התקופה הנידונה . הארמנים נוכחות של ארמנים בירושלים מתועדת למן המאה הה . ' בראשית מאה זו תורגם הלקטי 1 נךיום של ירושלים מיוונית לארמנית ' " , ככל הנראה בירושלים , ובמחצית המאה הה' — דהיינו כמה עשרות שנים בלבד לאחר שהומצא האלפבית הארמני — כבר פעלו בירושלים , ככל הנראה , מעתיקים של כתבי יד ארמניים . בקווים כלליים ניתן לתאר את התפתחות הקהילה הארמנית בירושלים בדומה להתפתחות הקהילה הגיאורגית בעיר : בשני המקרים אנו עדים להיווצרות קהילה נזירית כנסייתית בעיקרה , המהווה מוקד לעלייה לרגל מארץ האם ומקור להשפעה תרבותית דתית על ארץ האם . כשני המקרים בולט ייחודה הלאומי לשוני של אותה קהילה לעומת המרכיבים האחרים של האוכלוסייה הנוצרית בירושלים . אולם שלא כקהילה הגיאורגית , נשארו הארמנים נאמנים לתיאולוגיה מונופיסיטית , ומטעם זה מצאו עצמם בירושלים במרכזם של מאבקים דוגמאטיים ומאבקים נוספים עם הכנסייה האורתודוכסית . אמצעי הדיכוי שנקטו השלטונות נגד המונופיסיטים במאה הו' פגעו גם בארמנים שישבו בירושלים . מקור מאוחר מעיר , שעקב הדיכוי קבע הקאתו ליקו ס יו ? הנס ב' , ( 574-557 ; Yovhannes 11 ) שעל הארמנים לדבוק בדעותיהם המונופיסיטיות אף במחיר נטישת העיר , וכתוצאה מכך עזבו רבים את העיר . 157 ספק אם אמנם דברי הקאת 1 ליקוס הם שגרמו לנטישת העיר , אולם תופעת . Kirchengeschichte , LXXVI ( 1965 ) , p . 117 'The Ethiopians in Jerusalem ' , Zeitschrift fur Gerusalemme , I , Rome 1943 , p . 7 ; O . Meinardus , Palestine !; Storia della comunita etiopica di ZDPV , xxxix ( 1916 ) , p . 101 ; E . Cenilli , Etiopi in H . Duensing , 'Die Abessinier in Jerusalem' , 150 לעומת זאת אין ספק , שצליינים אתיופיים עשו דרכם אל הר 151 ( Wadi Hajjaj )\ . R 5 , LXXXVII ( 1980 ) , pp . 597-601 'Une inscription ethiopienne ancienne en Sinai E . Puech , : nxi . ' TH 1 x 'in nxDn 7 JJ 'hx , vv דוגמה לקשר הרגשי העז לירושלים ראה : 771 eoA : ra ? 70 , 11 ( 1970-1972 ) , pp . 3-6 mane und die athiopische Ta ' amra Maryam' , Hammerschmidt , 'Die Marienkirche in Gethse- E . 152 ראה : מיינארדוס , לעיל הערה , 150 עמ' . 116 מסורת אחרת קושרת את המלך כלב ובנו גברא מסקאל אל מנזר פנטלמ 1 ן ( Panteleemon ) באקסום , ושם גם הוצגו קבריהם . ( 1969 ) , p . 26 Armenian Patriarchate in Jerusalem ' , IEJ , XIX M . E . Stone , 'The Manuscript Library of the 154 ( PO 35 , 1 ) , Turnhout 1969 ; ( 36 , 2 ) Turnhout 1971 A . Renoux , 'Le codex armehien de Jerusalem 121 ' , 153 '" השווה נוסח כתובת פסיפס ארמנית מירושלים , 'לזכרם ולישועתם של כל הארמנים , האל יודע שמותיהם , ' בתוך : ( 1901 ) , p . 166 P . J . Dashian , ZDPV , XXIV 156 ראה לעיל , הערה . 6 '" סאנג'יאן ( לעיל , הערה , ( 99 עמ' . 279 מקור זה מכיל שני חלקים : רשימה של שבעים מנזרים ארמנים בירושלים , וטכסט היסטוריוגראפי על תולדות הקהילה הארמנית בירושלים . אין ספק , שיש בו גרעין

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help