sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:128

הפרושי . כנסייה זו נבנתה בראשית המאה הט' בידי מקןרי 1 ס מנברואה , בשנת 1092 שוקמה והוקדשה מחדש . 143 יש בכך עדות לממדיה המצומצמים של הקהילה , שלא נזקקה אלא לכנסייה אחת , ואף לומדים אנו על אופיה הנזירי בעיקרו של הקהילה , לפי שהכנסייה היתה בעיקר כנסיית מנזר . הקהילה קיימה בעלות על רכוש גם מחוץ לירושלים . מאבק משפטי עם אחד מראשוני הצלבנים על הבעלות על שני כפרים מצפון לירושלים , שנקנו מתחילה בידי המטרופוליט היעקוביטי תומס , מלמד שהמטרופוליט היה חותם על חוזי קנייה ומופיע במשפט מטעמה של הקהילה ובשמה , כבעלים על הרכוש . אין בידינו ידיעות על מתחים בין הקהילה היעקוביטית לבין הקהילה היוונית אורתודוכסית בירושלים קודם לכיבוש הצלבני , ואפשר ששררו ביניהן יחסים תקינים . כך ניתן להבין את הידיעה על תאודורוס אבו קרה שקשר קשרי ידידות עם יעקוביטי בירושלים , ובמהלכם הצליח לשכנעו להצטרף לכנסייה האורתודוכסית . מציאותם של יעקוכיטים במישרות שלטון ומנהל , והזיקה שקיימו עם הקופטים במצרים , ודאי הוסיפו לקהילה היעקוביטית בירושלים חסות מסוימת . הקופטים ירושלים שימשה מקום עלייה לרגל גם לצליינים קופטים , אם כי התיעוד הדל המצוי בידינו על תנועה זו מניח מקום להשערה , שממדי העלייה לרגל ממצרים הקופטית היו מצומצמים למדי . רק מקרים בודדים של צליינים ידועים לנו בוודאות . מכתב בערבית , שנכתב בידי אם מנזר במצרים , מלמד שמקבלת המכתב , אשה מפסטאט , עלתה לרגל לירושלים במאה הט . ' יוחנא בן סעיד אלקלזמי עלה לרגל לירושלים בין שנת 1047 לשנת ' . 1092 על תנועה סדירה של צליינים קופטים לירושלים ערב כיבושה בידי הצלבנים מלמד כרוניסטן קופטי , המעיר שבגלל הכיבוש 'אנו עדת הנוצרים , היעקוביטים והקופטים לא הצטרפנו לעליית הרגל לירושלים . ' אך ניתן לומר , שהמונח 'עלייה לרגל' מדבר כאן על מסע הצלב של הצלבנים האירופיים , ולאו דווקא על צליינים ממצרים . 148 אולם די היה בתנועה מעטה יחסית , כדי שמקריו ס מנברואה , מגיסטראט קופטי , יבנה בראשית המאה הט' את כנסיית מריה המגדלית , ש'הנה עד היום הזה מקום מקלט לאורתודוכסים = ] מונופיסיטים ] ולצליינים ' . ' כנסייה זו אכן שימשה מרכז לקהילה היעקוביטית בירושלים , שהקופטים נמנו עליה עקב הזהות שהיתה קיימת בינם לבין היעקוביטים בנושא הדוגמה . 143 ראה להלן , בסעיף על הקופטים . אץ בידינו עדויות על קיומו של מנזר מארקוס היעקוביטי קודם לכיבוש הצלבני , ומנוסחו של קולופון לכתב יד של לקטיונאריום לאוואנגליונים , שהועתק במנזר הסורי בירושלים בשנת 1138 אפשר להסיק , שגם באותו זמן עדיין נתקיים בירושלים רק מנזר יע ק וביטי אחד , הוא מנזר מריה המגדלית ושמעון הפרושי ( במנזר זה העתיק נזיר כתב יד של הלקטיונאריום לאוואנגליונים בשנת . ( 1149 ראה : LXXXI , LXXXII , pp . 132 , 133 Dated Syriac Manuscripts , Boston 1946 , no . W . H . P . Hatch , An Album of 144 ככל הנראה הבישוף ה 74 של ירושלים ברשימתו של מיכאל הסורי , נסמך בין שנת 965 ( תאריך סמיכתו של פאטריארך אנטיוכיה שסמכו , יוחנן ז ( ' לשנת 969 ( בתאריך זה הוא נוטל חלק בדיוני האיחוד בקונסטנטינופול . ( הוא נזכר בכתבי יד מהשנים ( BL Ms . Add . 12 , 148 ; 12 , 149—w . Wright , : 1007 , 1006 Melanges islamologiques , 11 ( 1954 ) , pp . 91-102 Anawati-Jomier , 'Un papyrus Chretien en Arabe ' , 146 GCAL , 11 , p . 13 145 Museum , 1 , 1870 , p . 265 ) Catalogue of Syriac Manuscripts in the British 148 p . 12 O . Meinardus , The CoptsinJerusalem , Cairo 1960 , 147 פראוור , הצלבנים ( לעיל . הערה , ( 2 עמ' Paris s . d ., p . 461 of Alexandria , 1 , 19 , trans . B . Evetts ( P 0 10 , 5 ) , Sawirus ibn al-Muqaffa \ / fts / ory of the Patriarchs 149 . 231

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help