sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

מיכאל ; הוא נסמך כמטרופוליט של ירושלים לאחר שנת . 793 ב'כרוניקה' גופה , לעומת זאת , מביא מיכאל ארבעה שמות אחרים ומניין אחר . מסתבר אפוא , שהתקופה שבין שנת 638 לבין סוף המאה הח' לא היתה מתועדת בבירור , ומיכאל הביא עדויות סותרות , שנלקחו משני מקורות שונים , בלא שיכריע ביניהן . לעומת זאת , בדבריו על התקופה שלאחר מכן , מתימוטאו ס ואילך , הסתמך מיכאל על מקור מהימן , הפונטיפיקאליס , ( Pontificalis ) שהוחזק בחצר הפאטריארך של אנטיוכיה . במקור זה נרשמו בסדר כרונולוגי הבישופים שנסמכו בידי הפאטריארכים של אנטיוכיה , מקיריאקוס ( Cyriacos ) ואילך . הרשימה הכילה את שמות הבישופים הנסמכים , מספרם ברשימה הכרונולוגית של הבישופים שנסמכו בידי כל פאטריארך , מוצאם , לעתים קרובות גם המקום שבו נתקיימה הסמיכה , ולפעמים אף פרטים אחרים שהוסיף מיכאל מהידע האישי שלו , כגון נסיבות מותם וכינוייהם . מרשימה זו עולה בבירור , שהפאטריארכים היעקוביטיים של אנטיוכיה הקפידו לשמור על רציפות במינוי מטרופוליטים לירושלים , לפחות מסוף המאה הח' ואילך . כל המטרופוליטים הנזכרים ברשימה היו זרים בירושלים , ורובם היו נזירים , שנלקחו ממנזרים יעקוביטיים שונים בסוריה , במיסופוטאמיה ובאסיה הקטנה . מינוי בישופים זרים אינו בגדר תופעה יוצאת דופן בכנסייה היעקוביטית , ובראשית המאה הי"ב נתמנו לבישופים גם נזירים ירושלמיים , ? הם נשלחו למקומות כהונה מחוץ לירושלים . אולם יש בידיעה שכל המטרופוליטים בירושלים היו זרים , עדות על חולשתה הברורה של הקהילה היעקוביטית המקומית , ובעיקר מלמד הדבר על העדר אוכלוסייה יעקוביטית חילונית גדולה בירושלים . גם הנזורה המקומית , במידה שניתן להתחקות אחר מוצאה , הגיעה לירושלים ממקומות המצויים מחוץ לתחומי ארץ ישראל . הזיקה החזקה של המטרופוליטים אל הפאטריארכים של אנטיוכיה מתבטאת , בין היתר , בהשתתפותו של תומס , מטרופוליט ירושלים , במשלחת היעקוביטית בראשותו של הפאטריארך יוחנן ז , ' שיצאה לקונסטנטינופול לניהול דיונים על איחוד הכנסיות . ' יש להניח שגם מטרופוליטים אחרים של ירושלים מילאו תפקידים כלל כנסייתיים במסגרת כנסייתם , אולם אין ספק , שהמישרה לא היתה קיימת רק בשמה : מטרופוליטים אלה ישבו בירושלים וניהלו את העניינים הרוחניים והגשמיים של הקהילה היעקוביטית בעיר . התיעוד על נושאים אלה זעום ביותר , אולם יש בידינו עדות על כך שהקהילה היעקוביטית נטשה את ירושלים מאימת התורכים , כשהמטרופוליט קירילוס בראשה . לאחר שנת . 1090 הפליטים נמלטו למצרים והותירו במבנים של הקהילה בעיר ומחוצה לה רק שלושה זקנים . אותם מקורות מלמדים , שמרכז פעילות הקהילה היה בכנסיית מריה המגדלית ושמעון 136 ניתן לקבוע תאריך זה לפי שקיריאקוס , פאטריארך אנטיוכיה , סמך אותו , והפאטריארך בעצמו נסמך בשנת 793 ( שם , עמ' . ( 451 : ( IX , 8 , vol . II , p . 161 ) / J / 7 ; ? 56 > 'Oli ,, 7 'fy ; 55 'On 137 מס' ; ( 267-268 IX , 32 , vol . II , pp . ) DV 1 J 7 !? : 58 'Dn ; 011 DD : 57 מ : 59 ' 0 אוסטטיוס . ( 19 , vol . II , pp . 309 , 352 X , 8 ; X , ; Eustatios ) 138 יש בכך הקבלה לחוסר רציפות בהעברת מישרת הפאטריארך בקהילה היוונית אורתודוכסית מהכי בוש המוסלמי ועד לראשית המאה הט . ' 139 חיבור ליטורגי , המכיל תפילות וטקסים לשימושו של כישוף . S ser ., XII ( 1888 ) , pp . 471-490 ; XIII ( 1889 ) , pp . 33- synens-jacobites de Jerusalem ' , Journal asiatique , J . P . P . Martin , 'Les premiers princes croises et les 142 ibid ., XIII , 4 ; vol . Ill , p . 131 M 1 3 , XLI , no . 30 ); p . 478 ( App . 3 , XLII , no . 9 ) Michel le Syrien ( above , n . 134 ) , in , p . 477 ( App . 140 , bid ., 9 ser ., xiv ( 1899 ) , pp . 421-431 d'apres deux documents syriaques du xn siecie' , 79 ; F . Nau , 'Le croise iorrain Godefroy de Ascha ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help