sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

באנטיוכיה . אגדת נינו ( Nino ) הקדושה , המופיעה לראשונה בשנת , 973 תיארה כיצד קיבלה נינו על עצמה את המשימה לנצר את הגיאורגים כאשר שהתה בירושלים ונפגשה שם עם הלנה , אמו של קונסטנטינוס . אגדה זו העניקה ביטוי פסודו היסטורי לתפיסה שירושלים היא עריסת הנצרות הגיאורגית . הקהילות הפורשות בשולי הקהילה היוונית אורתודוכסית התקיימו תחת הכיבוש המוסלמי הקהילות המונופיסיטיות והקהילה הנסטוריאנית . עד לכיבוש שררו בין קהילות אלה יחסי איבה ומתיחות , והכנסייה האימפריאלית נקטה צעדי דיכוי כלפי הכנסיות הפורשות , אולם הכיבוש המוסלמי חייב את הקהילות לעצב את היחסים ביניהן באורח שונה . הקהילות השונות לא ויתרו על מאפייניהן התיאולוגיים והלשוניים תרבותיים , אך אף לא אחת מהן יכולה היתה להפעיל אמצעי דיכוי וכפייה נגד הקהילות האחרות באמצעות הרשויות החילוניות . זאת ועוד : שותפות גורל יצרה קשרים בין הקהילות הנוצריות שהיו תחת שלטון מוסלמי , ומציאותם של נוצרים בני כנסיות שונות במישרות שלטון ומנהל אפשרה להם לעתים להועיל לנוצרים בני הכנסיות האחרות או להזיק להם . כתוצאה מגורמים אלה שרר בדרך כלל מצב של סובלנות הדדית בין הקהילות השונות בירושלים . הקהילה היוונית אורתודוכםית היתה הגדולה ביותר , החשובה ורבת ההשפעה מכולם , אולם אף היא נזקקה לסיוע כלכלי מתמיד ומקיף מכל רחבי העולם הנוצרי . לכן קידמה קהילה זו בברכה צליינים שהגיעו לירושלים מכל עבר , ונעזרה במאגיסטראטים קופטים , יעקוביטים ונסטוריאנים . הנסטוריאנים הקהילה הנסטויריאנית השתייכה לכנסייה הפורשת הוותיקה ביותר . כנסייה זו החלה לגבש ארגון עצמי כבר לאחר ועידת אפסו ס בשנת , 431 ונתבססה בעיקר בפרס ובמיסופוטאמיה . המחלוקת העיקרית בינה לבין הכנסייה האורתודוכסית היתה על הדוקטרינה הנסטוריאנית , הקובעת קיום שני טבעים נפרדים זה מזה בישו , האחד אנושי והשני אלוהי . המחקר הארכיאולוגי העלה אפשרות , שקהילת נזירים נסטוריאנים ישבה בגבעון במאות הה - ' הו 123 , ' וייתכן שמנזר נסטוריאני קיים היה על הר הזיתים עד לשנת . 739 מכל מקום , ודאי שהצליינים הנסטוריאנים הרבים , אשר עשו דרכם אל נזירי המדבר המצרי בסקןטה , ( Sceta ) עלו בדרכם לירושלים , שנודעה לה חשיבות רוחנית עליונה בעיניהם . כמה מאישיה הבולטים של הכנסייה הנסטוריאנית במאה הד עלו לרגל לירושלים , 121 ראה דיון בשאלה זו ודוגמאות נוספות לזיקת הגיאורגים אל ירושלים ( כגון בנושא שמן המשחה , הזכרת שמו של פאטריארך ירושלים בליטורגיה הגיאורגית ) אצל : Entwicklung der kirchlichen Autokephalie Georg- idem , 'Die Entstehung und Anal . Boll ., L ( 1932 ) , p . 50 Georgie d ' apres les sources hagiographiques ' , P . Peeters , 'Les de'buts du christianisme en 122 iens ' , Kyrios , V ( 1940-1941 ) , pp . 177-193 D . C . Baramki and s . H . stephan , The Nestonan 124 ( Gibeon )' , Liber Annuus , xxv ( 1975 ) , pp . 54-72 B . Bagatti , 'L'Edificio ecciesiastico di El-Gib 123 O . Meinardus , 'A Note on the Nestorians in 125 QDAP , IV ( 1935 ) , p . 84 Hermitage between Jericho and the Jordan' , . 129 Jerusalem ' , Oriens Christianus , LI ( 1967 ) , pp . 123- נזירים נסטת יאנים שהגיעו מחק y ! nb ישראל בנו מנזר בעמק הירדן ליד יריחו במאה הט ; ' ראה לעיל , הערה . 124

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help