sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:121

בשניים מאותם מבנים . נזירות , שלא כנזירים , היו משוחררות מעול הג'זיה , ומטעם זה הועברו לבעלותן ולהחזקתן מבנים שהיו שייכים בעבר לנזירים . המס הביא כמובן להפחתה במספר הנזירים , אולם לא היתה לו כל השפעה על מספר הנזירות . הירידה במספר המנזרים הגיאורגיים נגרמה איפוא גם כתוצאה של לחץ מכוון מטעם השלטונות . אך למרות הירידה המספרית , לא ניתן לדבר על היעלמות הגיאורגים מירושלים , ובראשית המאה הט' אנו מוצאים בין ההךמיטים שעל הר הזיתים גם נזירים ונזירות גיאורגיים , הניכרים בלשונם הגיאורגית . הם היו גם בכנסיות ובמנזרים של ירושלים . במנזר סבס הם היו קהילה נפרדת , בצד הקהילה הסורית והקהילה היוונית , והיו להם ? ריור משלהם וכנסייה נבדלת . רק ביום א' התכנסו שלוש הקהילות לפולחן משותף . כתבי יד גיאורגיים , שהועתקו באותו מנזר בידי נזירים גיאורגיים , בין אמצע המאה הט' לבין אמצע המאה הי"א , מעידים בבירור על רציפותה של הנוכחות הגיאורגית במקום . ' כתבי יד אף מעידים על מציאותם של נזירים גיאורגיים העוסקים בהעתקת ספרים במנזר חאריטון במאה הי' ובמאה הי"א , 102 וכך אף בגת שמנים "" ובגולגותא 104 באמצע המאה הי"א . במאה הי"א התחזקה הקהילה הגיאורגית בירושלים , ומכאן ואילך התמקדה הנוכחות הגיאורגית בעיקר במנזר הצלב . היה זה מנזר חדש , תופעה יוצאת דופן למדי בירושלים בתקופת השלטון המוסלמי , שיש להסבירה , ככל הנראה , בחופש הבנייה היחסי שנתאפשר לנוצרים בשנות השלושים של המאה הי"א , הודות להגברת השפעתה של קונסטנטינופול באיזור . המנזר נבנה בידי גאורגי פרוכוךי , ( Giorgi Prochore ) שהגיע ארצה מהר אתוס , שהה תקופה מסוימת במנזר סבס , והחל בבניית מנזר הצלב בשנת 1038 או אף קודם לכן . בשנת 1042 כבר היתה הבנייה בשלב מתקדם למדי , אולם בשנת 1056 עדיין לא הושלמה סופית . בשנה זו ביקר במקום הצליין הגיאורגי גאו רגי מטצ'מיךלי , ( Giorgi Mt'ac'mideii ) והוא נתבקש לסייע למנזר , בין היתר על ידי משלוח ספרים מתרגומיו ( אלה הגיעו למנזר רק לאחר מותו של גאורגי פרוכוךי בשנת . ( 1066 אץ ספק שהמנזר משך אליו נזירים גיאורגיים ממנזרי ירושלים והסביבה , בעיקר ממנזר סבס , ובתקופות מסוימות נמצאו בו 100 האשה היתה משוחררת מהג'זיה . אף הנזירים היו פטורים ממס זה בתחילה , וההלכה המוסלמית חלוקה בשאלה זו . בפעם הראשונה הוטל מס הג'זיה על נזירים בידי עבד אלמלכ בן מרואן . ( 705-685 ) עבד אל עזיז מושל מצרים ( 705-685 ) קיים מפקד של נזירים , והטיל עליהם ג'זיה בגובה דינאר , אולם בנו , הח'ליפה האמיי עמר השני , ( 720-717 ) העלה את המס לשני דינארים , וזה שיעור גבוה למדי . ראה : Fattal ( לעיל , הערה , ( 64 עמ' . 271-270 , 864 nWJD , Sinai Ms . Georg . 32-57-33 ( Garitte 1956 ) 101 והוא גם כתב היד הגיאורגי המתוארך המוקדם ביותר הידוע לנו ; , Sinai Ms . Georg . 36 ( Garitte 1956 ) משנת ; 965 , sinai Ms . Georg . 38 ( Garitte 1956 ) משנת ; Lxxx [ 1967 ] , pp . 75-119 ) Ephrem sur Jonas en georgien ' , Le Museon , Sinai Ms . Georg . 97 ( G . Garitte , 'Le Sermon de s . ; 979 ( וכן הנ"ל , במאמרו המצוטט לעיל , הערה , ( 89 מהמאה הי - ' י"א ; BL Ms . Georg . 145 ( J . O . Wardrop , . 4 c < 7 / a / 0 £ i /
יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help