sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

כיפת האנסטסיס שעמדה להתמוטט , הודות לתשלום שנתי כבד של אל ף מטבעות זהב ( כך יש לפרש את 'סיפור הערבי הזקן 66 . ( ' ייתכן שתשלום זה זהה לתשלום השנתי של 580 סוליךי 'לסאראצנים , ' המוזכר ב'קוממוךטוךום . ' הלחץ הישיר של האימפריה הביזאנטית , שקירבה את גבולה בסוריה לאזורנו , הביא לבנייה מחדש של האנסטסיס בשנות העשרים של המאה הי"א , לאחר ההרס בשנים . 1012-1009 בנייה מחדש היתה קלה יותר במנזרים שב'מדבר ירושלים' מאשר בתוככי העיר , שכן עבודות בנייה באזורים בלתי מיושבים או בתוך חומות המנזרים לא משכו את תשומת לבם של קנאים דתיים או של השלטונות . בעיר , לעומת זאת , היה על הקהילה היוונית אורתודוכסית לעמוד במאבק מתמיד על קיומם של המבנים הכנסייתיים . במשך ארבע מאות שנים הצליחה אמנם לקיים כמה מכנסיותיה העיקריות , אולם הפסידה בהתמדה כנסיות ומנזרים . חנוכת כנסיית הקבר בשנת 1048 מסמלת בבירור את ההישג שבקיום כנסייה זו , למרות ההריסות התכופות שפגעו בה , אולם היא מבטאת גם את השחיקה המתמדת שחלה בתחום זה , שכן הכנסייה המחודשת שוב לא כללה את המרטיריום , הבאסיליקה הקונסטנטינית הגדולה ששימשה בעבר לטקסים ההמוניים . כנסייה זו נהרסה בשנת , 937 ובשנית בשנים , 1012-1009 ושוב לא נבנתה . 67 ממפת ירושלים נעלמה גם הבאסיליקה המפוארת של מריה 'החדשה , ' שאת חורבותיה ראה דניאל אלקומסי הקראי בשלהי המאה הט * 67 , ' ועוד כנסיות ומנזרים , שידוע כי נתקיימו בתקופת הכיבוש המוסלמי אולם לא היו עוד בנמצא ערב הכיבוש הצלבני . הירידה המתמדת במספרם של מבני הכנסייה גרמה ללא ספק לירידה מקבילה במספרם של הכמרים והנזירים שאיישו מבנים אלה . ה'קוממוךטו ךיום' מלמד , שבראשית המאה הט' עדיין נמצאו בירושלים ובסביבותיה יותר משבע מאות נזירים וכמרים . אין בידינו להשוות נתון זה עם נתונים אחרים , מוקדמים או מאוחרים לו , אולם נראה , שככל שנתון זה ניכר כשלעצמו , הוא מציין בכל זאת שלב במגמה רצופה של צמצום והקטנה של הממסד הכנסייתי היווני אורתודוכסי ביר שלים . לצמצום זה תרם גם תהליך נוסף . הקטנת ממדיה של האוכלוסייה היוונית אורתודוכסית החילונית בירושלים ובסביבותיה . ירידה דימוגראפית החילוניים , רובה המכריע של הקהילה היוונית אורתודוכסית , כמעט שאינם נזכרים במקורות . יש להניח שבדומה לאוכלוסייה הנוצרית בארץ קודם לכיבוש , היתה אף קהילה זו מורכבת משני יסודות היווני תורגם ללאטינית באורח משובש ; את הפיסקה climatis ... Christianus factus' ( p . 295 ) 'divina providentia gestum est ut Princeps huius יש לקרוא : ' ut Christianus ... Princeps factus est ' 06 ערבי זקן הבטיח לפאטריארך שילמדו באיזו דרך יוכל לצאת זכאי מאשמת הרחבת כנסיית הקבר , תמורת תשלום שנתי של אלף מטבעות זהב לו ולצאצאיו . משהסכים הפאטריארך , יעץ לו לתבוע ממאשימיו שעקבו במידות הכנסייה לפני עבודות השיפוצים , ומשלא הצליחו לעשות כן , ממילא לא הצליחו להוכיח שהכנסייה המשופצת גדולה יותר ממידותיה בעבר . התשלום הופסק רק בסוף המאה בידי הפאטריארך אליה ג . ' סיפור זה מובא על ידי אוטיכס . ( PG 111 cols . 1130-1132 ) 67 , על היקף השיפוצים שנעשו בכנסייה בשנת 1048 ראה : Gerusalemme ' , LA , xn ( 1962 ) , pp . 249-265 v . Corbo , 'Gli edifiri della Santa Anastasi a * 67 ח' בךשמאי , 'שרידי פירוש דניאל לדניאל אלקומסי כמקור היסטורי לתולדות ps ישראל , ' שלם , ג ( תשמ"א , ( עמ' . 305 , 303

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help