sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:114

תמורת תשלום גדול של זהב . גל ההרס שעבר בשנת 923 על כנסיות רמלה , קיסריה ואשקלון , פסח ככל הנראה על ירושלים , אולם בשנת 935 לערך נבנה מסגד עמריה בתחום מכלול כנסיות הקבר ( באטריום של המרטיריום , היא הבאסיליקה הקונסטנטינית , ( ומתפללים מוסלמים חדרו דרך קבע גם לכנסיית המולד שבבית לחם . שנתיים לאחר מכן , בשנת 937 או בשנת , 938 הציתו מוסלמים את כנסיית המרטיריום וגרמו נזק ניכר לאנסטסיס ולגולגותא . בשנת 966 נבזזו , נשרפו ונזרקו כנסיות הקבר ( כיפת האנסטסיס התמוטטה ) וציון . באותו זמן , כנראה , נטשו סופית מנזר שדה הרועים והמנזר ( עם הכנסייה שלידו ) של הקתיסמה . ( Cathisma ) קשה במיוחד היתה המכה שנחתה על מבני הכנסייה בזמן שלטונו של חאכם , כאשר הוצא צו הריסה כללי על כנסיות , מנזרים ובתי כנסת . המקורות שבידינו מעידים על ההרס של מכלול כנסיות הקבר והמבנים שלצדו , אולם אין ספק שנפגעו גם כנסיות אחרות בירושלים . כתובת איסור על כניסתם של 'ך'מי' למסגד עמר , שהוקם במכלול זה כבר במאה הקודמת , הוצאה מטעם הקאנצלאריה של חאכם , והיא מעידה אפוא על מגמה לדחוק את רגלי הנוצרים משטח זה , שהוסב למקום פולחן מוסלמי . רעשי אדמה הוסיפו על ההרס מעשה ידי אדם . קרוב לעשרים רעשי אדמה בירושלים ובסביבתה ידועים לנו במאות הז - ' הי"א . העדויות לכך נשתמרו אמנם בעיקר במקורות מוסלמיים , ובכתובות המציינות תיקונים במסגדים שבהר הבית " , אך אין ספק שאותם רעשים גרמו נזקים גם לכנסיות ולמנזרים . כמה מן הרעשים מתועדים גם במקורות נוצריים . בשנת 660 / 659 גרם רעש להרס של מנזר אותימיוס , אולם המנזר נבנה מחדש . בראשית המאה הט' מציין ה'קוממוךטו ךיום , ' שכנסיית מריה ' החדשה' ( Nea ) נזרקה ברעש . רעש כבד שפגע בירושלים בשנת , 1016 גרם להתמוטטותה של כיפת הסלע ופגע בעבודות השיקום של כנסיית הקבר . רעש כבד במיוחד , שהיה בשנת , 1034 / 1033 פגע פעם נוספת בעבודות השיקום של כנסיית הקבר , וגרם להרס של כנסיות ומנזרים בירושלים ובסביבתה . נזקים שמקורם בבלאי של מבנים עתיקים , בהרס זדוני ובפורענויות טבע , החריפו במידה ניכרת , עקב המיגבלות שהוטלו במדינה המוסלמית על בנייה או שיפוץ של מבנים כנסייתיים . ההלכה המוסלמית בנושא זה היתה חד משמעית ו היא אסרה בבירור בנייה של כנסיות ומנזרים חדשים , ונטתה להגביל תיקונים ושיפוצים של מבנים קיימים , שהיו מאושרים בחוק . היה בכך ביטוי לשאיפה , להביא לחיסול הדרגתי של הכנסיות והמנזרים . למעשה , לעומת זאת , נפתחו לעתים אפשרויות להגיע להסדרים עם השלטונות , כדי שיתעלמו מבנייה או אף יתירו אותה במפורש . הסדרים מעין אלה הושגו לעתים הודות להשפעתם של נוצרים שהועסקו על ידי השלטונות , לעתים נקנו בממון , ולעתים הושגו הודות לתמיכה של האימפריה הביזאנטית . הפאטריארך תומס ב' ( 979-969 ) נסתייע בעלי אבן סואר היעקוביטי בבנייה מחדש של האנסטסיס לאחר השריפה של שנת , 966 ואילו אליה ג' יכול היה להתחיל בבנייה ובשיפוץ של כנסיות ירושלים רק לאחר שנתמנה מושל (?) נוצרי באיזור , כפי שהוא כותב במכתב , המתוארך לשנת . 881 תומס א' ( 821-807 ) נחלץ מאימי המשפט על שבנה מחדש את 62 רמת רחל . A . Fattal . Le statut legal des non-musulmans en 64 223-246 Catalogue of Palestine , I \ IEJ , I ( 1950-1951 ) , pp . D . H . Kaiiner-Amiran , 'A Revised Earthquake 61 pays d'Islam , Beyrouth 1958 , pp . 174-178 65 נוסח המכתב לשארל הקרח פורסם לראשונה על ידי , L . D'Achery , Spicilegium , II , Paris 1657 , p . 372 ובמהדורה חדשה יותר , אולם זהה לקודמתה , ב . RHGF , IX ( 1757 ) , pp . 294-296 אין ספק שהמקור

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help