sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:113

' ) הלאוךה הישנה' או 'סוכה' , ( תאוקטיסטוס , אותימיוס , תאודוסיוס , כוזיבא , 59 שדה הרועים 60 ועוד . סביב למרכזים הידועים נתקיימה בדרך כלל גם קהילה רופפת ומשתנית של נזירים מתבודדים ושל קבוצות קטנות ששכנו במערות ובמבנים של עראי בסביבה . הריסה ונטישה של מבני כנסייה הכיבוש בשנת 638 לא גרם להרס מיידי של כנסיות או מנזרים , אולם מתאריך זה ועד לכיבוש הצלבני בשנת 1099 שלטה בהיסטוריה של מבני הכנסייה בירושלים מגמה ברורה של הרס , נטישה ועזובה . גילויה הראשון ניכר בהפסקה של הבנייה מחדש של הכנסיות והמנזרים אשר נהרסו בתקופת השלטון הפרסי . רוב כנסיותיה של ירושלים נהרסו באותו זמן , אולם הכנסיות שלא נכללו במפעל הבנייה המזורז שביצע מתודיוס , ( Methodios ) שוב לא הוקמו מהריסותיהן . כנסיית 'החכמה הקדושה' ; Hagia Sophia ) 'ביתו של פילאטוס ( ' לא נבנתה מחדש , וה'מעמד' המסורתי שנתקיים בה בליל 'יום ה' הקדוש' הועבר לכנסיית ציון . גם כנסיית התפילה שבגר שמנים נשארה בהריסותיה לאחר הכיבוש המוסלמי , חמישים שנה בקירוב , ושוקמה מהרי 0 ותיה רק בשנת 685 בערך . הבאסיליקה הקונסטנטינית של האלאונה ( Eleona ) על הר הזיתים לא נבנתה מחדש כשלימות , ועל הריסותיה הוקמה הקפלה של אנדךאס . ( Andreas ) מתודיוס היה אחרון הפאטריארכים של ירושלים שנקבר בכנסייה זו , המקום המסורתי לקבורת הפאטריארכים . 61 יש מקום להניח , שגם כנסיית סטפנוס שבצפון העיר נבנתה מחדש באורח חלקי בלבד , וככל הנראה גם כנסיית השילוח לא שוקמה עוד . לעומת זאת , נבנו מרבית המנזרים בסביבת ירושלים מחדש לאחר גירוש הפרסים ובמשך התקופה הראשונה של השלטון המוסלמי בירושלים . הנגישות המוסלמיות ושיפוצי הבנייה הכנסייתית ככל שהפסקת הבנייה מחדש פגעה באופיה הנוצרי של העיר , חמורה ממנה פי כמה היתה הפעילות הישירה של המוסלמים , שגרמה לנזקים כבדים למבנים הכנסייתיים , וכמובן הביאה סבל לכמרים ולנזירים היושבים בהם . נזק מעין זה נגרם בכמה דרכים : על ידי הטלת מסים כבדים על כנסיות ומנזרים ( רק מנזרי נשים היו פטורים ממס , ( בפעולת הריסה יזומה מטעם השלטונות , בהתקפות פתע , במעשי שוד , ובמעשי רצח וביזה בידי כפריים או בדוים מוסלמיים . באמצע המאה הח' בזז עבדאללה , מושל העיר , את כנסיות הקבר וכנסיות אחרות . בשנת 786 הותקף מנזר סבס . בשנת 796 הוציא הח'ליפה הארון אלרשיד צו הריסה כללי לכנסיות , ובאותה שנה הותקפו מנזרי סבס וחאריטון . בתקופה זו נעזבה כנסיית התפילה שעל הר הזיתים , וככל הנראה ננטש גם מנזר תאוקטיסטוס , הואיל ושוב אין הוא מיושב במאה הט . ' בשנת 809 נתחדשו הפשיטות על מנזרי סבס , חאריטון , אותימיוס ותאודוסיוס . גם בירושלים נפגעו מנזרים . בשנת 812 נגרם מחדש הרס בכנסיות האנסטסיס והגולגותא , ששופצו לאחר ההרס של שנת . 797 שנה לאחר מכן , בשנת , 813 שוב פשטו בדוים על מנזרי סבס וחאריטון , ואף נכנסו אל תוככי העיר ירושלים . נזקים נגרמו לכנסיות העיר בשנת , 841 כאשר עלו על ירושלים פלחים ובתים מורדים . הפאטריארך הצליח להציל את כנסיות הקבר מהרס ; Theoctistos 56 . jwnn raiiri ; Suca 55 דיר מכלף . ] K'n 57 אלאחמר . 58 דיר דוסי . ; Choziba 59 דירמר ג'ריס . 60 דיר אלךעואת . ( i 960 ) , pp . 127-133 a la basilique de l'Ele ' ona ' , Le Muse ' on , LXXIII G . Garitte , 'La sepulture de Modeste de Jerusalem '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help