sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

מנזרים נזירים היו בכמה מכנסיותיה של העיר , כגון בכנסיות ציון , בבית זדסדא ובקבר מרים שבעמק יהושפט . אולם מרבית הנזירים שבעיר מצויים היו במנזרים בעלי ארגון עצמאי וייחוד ברור , כגון מנזר הספוךאים שליד מכלול כנסיות הקבר ( בעל ארגון נפרד מזה של הכנסיות , ( מנזר הביזאנטים , מנזר תללאוס ( Thaieieos ) הסמוך לכנסיית ציון , מנזר הנשים ליד החומה המזרחית מיסודו של יובנליס , ( iuvenalis ) מנזר הנשים על הר הזיתים מיסודה של מלניה , ( Meiania ) ועוד . נזירים רבים , בעיקר מתבודדים ( הךמיטים , ( פזורים היו על הר הזיתים ולמרגלותיו ( בעיקר בעמק יהושפט . ( היו ביניהם גם ארמנים ( מונופיסיטים . ( עד להתארגנות של הקהילות הפורשות ( הנסטוריאנים והמונופיסיטים ) ביחידות אוטונומיות , בעלות היירארכיה כהונתית נפרדת וכנסיות מיוחדות להן , הן נזקקו לשירותים הדתיים של הקהילה היוונית אורתודוכסית ולהסותה . הלאטינים לא התארגנו מעולם בנפרד , ואף הם נזקקו לשירותים אלה . פרשת המחלוקת על n fi 1 ioque מלמדת , עד כמה היו הנזירים הלאטינים שעל הר הזיתים זקוקים להסכמתה של הקהילה היוונית אורתודוכסית , כדי שיקחו חלק בפולחן בכנסיית המולד בבית לחם או בכנסיית הקבר בירושלים . הקהילה היוונית אורתודוכסית השלימה עם קיומם של יחידים וקבוצות קטנות בתוכה , אף שהם החזיקו בדעות שנדחו על ידה במפורש באמונות מינות . אפילו הלאוךה T של סבס , שניכרה בקנאותה לאורתודוכסיה , הכילה בתוכה בתקופות מסוימות נזירים מונופיסיטיים . גישה זו של סובלנות יחסית , שהיתה יוצאת דופן בהשוואה למקובל באותה עת בכנסיות אחרות , חיזקה את אופיה הכולל והמקיף של הקהילה היוונית אורתודוכסית בירושלים . עיקר כוחה של הנזורה הירושלמית , מנקודת ראות כמותית ואיכותית כאחת , מצוי היה בלאורות ובמנזרים שנתקיימו מחוץ לתחומי העיר , בסביבתה הקרובה , ובעיקר במדרונות המזרחיים של הרי יהודה , היורדים אל הירדן וים המלח . קהילות נזירים אלה שב'מדבר ירושלים' קיימו קשרים עם הנזורה ברחבי העולם הנוצרי , שימשו מרכזי אירוח לצליינים , והעמידו לרשות הפאטריארכים של ירושלים את כוח האדם המלומד שבהן , אם לפולמוסים תיאולוגיים ואם לתפקידים אדמיניסטראטיביים או כהונתיים . הבולט במנזרים אלה היה כמובן הלאוךה של סבס , שנתפרסם בעיקר במאות הח' והט / במרטירים ובתיאולוגים שהעמיד מקרבו , כגון מיכאל המרטיר , ארבעים המרטירים , יוהנס מדמשק , סטפנוס מנצור , תאודורוס אבו קךה ועוד . 54 אולם גם במנזרים אחרים בסביבת ירושלים נתקיימה פעילות תרבותית דתית חשובה , כגון הקהילות הנזיריות של חאריטון 52 סקר מיושן , אבל עדיין מועיל , של המנזרים בארץ ישראל , ראה : 512-542 ; V ( 1900 ) , pp . 19-48 , 272-292 des monasteres de Palestine' , . ROC , IV ( 1899 ) , pp . S . Vailhe , 'Repertoire alphabe ' tique 53 לאורה — ( laura ) קהילת נזירים הרמיטים , החיים בתאים נבדלים , אולם נשמעים לאב מנזר אחד ומקיימים מידה מסוימת של שיתוף ( בעיקר בעבודת הקודש . ( 54 חשובות בעיקר המונוגראפיות העוסקות במנזרים בודדים או בהיבטים מסוימים של פעילותם , כגון : . EO , vii ( 1910 ) , pp . 341-348 pp . 32-79 ; S . Petrides , 'Spudaei et Philopones' , Altertumskunde undKirchengeschichte , VII ( 1893 ) , maler ' , Romische Quartalschrift fur christliche Palastina . Seine Geschichte und seine Denk- A . Ehrhard , 'Das griechische Kloster Mar Saba in תרומתה החשובה של הלאוךה של סבס לתרבות היוונית בארץ מודגשת בסקירה של ( 1965 ) , pp . 367-380 Palestine au VHP siecle ' , he Muse ' on , LXXVIII R . P . Blake , 'La litterature grecque en

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help