sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

הכנסייה , שמא תשתנה גישתם של המוסלמים בנושא שמירת הכנסיות . משום כך הוצג עמר כמי שהקפיד לבל תימצא למוסלמים בדורות הבאים אמתלא כלשהי לתבוע את כנסיות ירושלים כמקומות של פולחן מוסלמי ( ראה לעיל , עמ' . ( 47 רובה המכריע של ההיירארכיה הכנסייתית היה בכפיפות ברורה לפאטריארך , ואף המבנים שפעלה בהם היו תחת פיקוחו , להוציא מספר קטן ביותר של מנזרים וכנסיות , שהוחזקו בידי המונופיסיטים ואולי אף בידי הנסטוריאנים . במישור הליטורגי ניכרת כפיפות זו בארגון עבודת הקודש בירושלים ב'מעמדות' , ( stationes ) דהיינו בחלוקת העבודה בין כנסיותיה של ירושלים בתאריכים ובזמנים קבועים , כשהפאטריארך , או הממונים לתכלית זו על ידו , מכהנים בכנסיות השונות '' . בחגים מסוימים , למשל ב'יום א' של התמרים , ' עבר הפאטריארך מכנסייה אחת לשנייה בתהלוכה דתית חגיגית . בחגים אחרים נתבצעה עבודת הקודש בכנסיית ה'מעמד' של אותו יום בלבד . חלוקה זו נתנה תוקף ממשי לתפיסה , שירושלים הינה דיוקזיה אחת , המנוהלת בידי הפאטריארך י תפיסה דומה לזו שהנחתה את האפיפיורים ברומי . הכפיפות של הכמורה והמבנים לפאטריארך ניכרה גם בתחום 48 גם הסיפור על כניעת העיר , גם נוסח ההסכם עם עמר , הנם פרי הדמיון . על ההסכם ראה : Caliphs and their Non-Muslim Subjects : A Critical A . S . Tritton , The ; 10-19 Studyof the Covenant of'Umar , Oxford 1930 , pp . וראה לעיל , פרק ראשון . 49 ראה תיאור החגים בירושלים אצל פראוור , הצלבנים ( לעיל , הערה , ( 2 עמ' . 191-185 תוכנית כנסיית הקבר , מתוך תיאורו של הנוסע אךקולף שביקר בירושלים בשנת 680 בקירוב

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help