sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

היה איסוף ההכנסות מהנכסים השייכים לכנסיית הקבר בדרום צרפת מופקד במאה הי"א כידי אב המנזר של סן פייר דה מואסק , ( S . Pierre de Moissac ) שבסמוך לטולוז , וזיקה זו בין ירושלים למנזר לא נפגעה גם בעקבות הסכיזמה ( הקרע בין הכנסייה היוונית אורתודוכסית לבין הכנסייה הלאטינית ) של . 1054 יש בידינו עדויות על מגביות , שהעלו סכומי כסף ניכרים לתכלית מפורשת י בנייה מחדש של מכלול כנסיות הקבר . עדות אחת היא מתקופת כהונתו של תומס א' ( מצרי עשיר נטל על עצמו את כל ההוצאות שהיו כרוכות בבנייה מחדש של כיפת האנסטסיס , ( 4 ועדות נוספת היא מתקופת כהונתו של ניקפורוס ( יוהנס קךיניטיס , [ Carianitis ] יווני אציל מקונסטנטינופול , שהתיישב כנזיר בירושלים , קיבל על עצמו לארגן את המגבית בקונסטנטינופול , ואמנם הצליח לגייס סכומי כסף גדולים . ( כנסיות פאטריארך ירושלים עמד בראש היירארכיה של כמורה ושל נזורה , שנתבססה ופעלה במספר ניכר של כנסיות ומנזרים בירושלים ובסביבתה הקרובה . בשל התמוטטות מסגרות הארגון הארציות של הכנסייה בארץ ישראל לאחר הכיבוש המוסלמי , היתה זו בעיקר היירארכיה מקומית , שענתה על צרכיה של הקהילה המקומית , אף שלכאורה היתה עדיין מכוונת לענות על צרכיה של האוכלוסייה הנוצרית בארץ כולה . עבודת הפולחן שהיתה נהוגה בכנסיותיה של ירושלים ( ובמידה מסוימת , כנראה , גם בכנסיות הצמודות למנזרים ) סיפקה באורח שגרתי את צרכיה של אוכלוסיית העיר , אולם בחגים הגדולים — בעיקר בחגי האנקייניאה ( חגיגות חנוכתם של מכני כנסיית הקבר בימי קונסטאנטינוס , ( הפסחא , הפנטקוסט — שירת מנגנון זה אוכלוסייה שגדלה במספר ניכר , עם בואם של צליינים רכים . שניות זו , שירות האוכלוסייה המקומית מחד גיסא והאוכלוסייה הבינלאומית מאידך גיסא , אנו מוצאים גם בנזורה הירושלמית . אף המנזרים ענו על צרכיה האסקטיים של האוכלוסייה המקומית , אולם בלט בעיקר תפקידם במסגרת הנזורה האוניברסאלית . הם קלטו ואכסנו לתקופות קצרות וארוכות את הנזירים שהגיעו מחוץ לארץ . מקצת מן הנזירים באו דווקא לירושלים , ואחרים הגיעו אליה תוך כדי 'סיבוב , ' שכלל את מרכזי הנזירים במדבריות מצרים וסוריה . כמורה ונזורה היו משולבות באורח הדוק בכנסיות ובמנזרים . בדרך כלל מצויים היו כמרים במנזרים , ונזירים — לעתים תכופות גם נזירים מסוגרים ויושבי עמודים — בכנסיות . בולט במיוחד תפקידם של נזירים מסביבת ירושלים בעבודת הקודש שנתקיימה בכנסיות הגדולות בכמה חגים ו נזירי המנזרים של סבס , חאריטון ותא 1 דוסיוס נטלו , למשל , חלק פעיל בטקסי 'יום השישי הקדוש , ' דהיינו יום ר שלפני חג הפסחא . 47 הכיבוש המוסלמי בשנת 638 לא פגע לאלתר ברשת זו של כנסיות ומנזרים , שהוקמו בירושלים במשך תקופה של שלוש מאות שנים , בבנייה ממלכתית ופרטית . ההרס שנגרם בעת לכידת העיר היה מזערי , והעובדה שהמוסלמים ריכזו את מאמץ הבנייה העיקרי שלהם בעיר בתחומי הר הכית השומם ובסביבתו הקרובה , במשך מאתיים השנים הבאות , מנעה הסבה של כנסיות קיימות למסגדים , כבדמשק , או אף הריסתן . מציאות זו משתקפת היטב באגדה שנתפשטה בעיקר מהמאה הט' ואילך , על נסיבות כניעתה של העיר בשנת , 638 וניכרת בה החרדה המתמדת בקרב חוגי Eutychius , /> G 111 , 001 . 1130 45 Konigrewh Jerusalem , Stuttgart 1977 , p . 8 H . E . Mayer , Bislumei ; Kloster und Stifle im 44 47 Will . Tyr . I , 6 , RHC . HOcc . I , 1 , p . 20 46 ראה : פפדופולוס לןךמאוס ( לעיל , הערה , ( 27 ב , עמי . 154-147

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help