sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

חלק מהכנסייה האימפריאלית , אולם אין להסיק מכך מסקנות מרחיקות לכת לגבי המעמד של הפאטריארכיה והחצר של קונסטנטינופול בשטחי ארץ ישראל במאה הי . ' אדרבא , המקורות מעידים שקשרי החוץ של הפאטריארכיה הירושלמית נתמקדו בעיקר במצרים . גרמה לכך בעיקר התלות הפוליטית של ארץ ישראל במצרים , ומכאן גם הצורך של הפאטריארכים לפנות אל חצר הח'ליפה בקאהיר ולבקש לעתים תכופות הגנה וחסות , מפני השלטונות המקומיים בירושלים וברמלה . יוהנס ז' ( 966-964 ) ירד למצרים כדי לבקש הגנה מרדיפותיו של המושל בירושלים , מחמד בן אסמאעיל אלךנאג'י , אולם חשבונו לא עלה יפה , שכן המושל הנרגז הסית נגדו את האספסוף המקומי , ובמהומה שפרצה נשרפו כנסיית ציון וכנסיית הקבר הקדוש , והפאטריארך עצמו נרצח באנסטסיס . מוצלחת יותר היתה יוזמתו של ניקפורוס , ( 1048-1020 ) שירד למצרים מייד לאחר הקדשתו לתפקידו , כדי לקבל כתב חסות מידי הח'ליפה חאכם , ואמנם הוא זכה בו זמן קצר לפני שנרצח הח'ליפה ( בשנת . ( 1021 נסיעות של פאטריארכים ירושלמיים למצרים היו לדבר שבשיגרה , ושני פאטריארכים אף מתו בקאהיר ונקברו בה בכנסיית תאודורוס ו כריסטודולוס ב' ( נפטר בשנת ( 969 ויוסף ב' ( נפטר כשנת 983 או בשנת . ( 984 ראוי להדגיש , לעומת זאת , שאף לא פאטריארך ירושלמי אחד ביקר בקונסטנטינופול או הוקדש בה לתפקידו קודם לאותימיוס , בסוף המאה הי"א . השפעתם של השלטונות המצריים בכיוון של קשירת קשרים הדוקים עם מצרים ניכרת גם במישור היחסים עם הכנסייה היוונית אורתודוכסית במצרים . יש לשער שהכנסיות היווניות אורתודוכסיות במזרח לא נזקקו לדחיפה מטעם השלטון המוסלמי כדי שיגיעו לשיתוף פעולה ביניהן , שהרי צריכות היו לתמיכה הדדית במאבקיהן הפנימיים בעולם הנוצרי , עם הכנסיות הפורשות ( הנסטוריאנית והמונופיסיטית ) ולעתים גם עם הכנסייה האימפריאלית . התיאום שהושג בין שלוש הפאטריארכיות היווניות אורתודוכסיות במהלך מאבקן באיקונוקלאסטים מהווה דוגמה מצוינת למגמה זו , ולעידוד שניתן לה מטעם השלטונות ( שהרי ברור שהפעילות הנמרצת בירושלים בשנות השלושים של המאה הט' לא היתה אפשרית ללא הסכמת השלטונות . ( כמו כן נזקקו לשיתוף פעולה ביניהן במגעיהן עם השלטונות , ומטבע הדברים נסמכה הפאטריארכיה של ירושלים בעיקר על זו של אלכסנדריה , שהיתה מקורבת יותר למרכז השלטון ועל כן היתה מסוגלת לפעול באורח יעיל יותר . ועם זאת , נראה ששיתוף הפעולה נכפה עליהן במידה רבה , ויש לראות בתופעה זו סימן נוסף לתלות ולכפיפות השלימה של שתי הפאטריארכיות היווניות אורתודוכסיות האלה בחצר הח'ליפים הפאטמים במאה הי . ' כבר בשנת 907 משח אליה ג' את כריסטודולוס לפאטריארך אלכסנדריה בירושלים , בניגוד לנוהל המקובל ולמורת רוחם של היוונים אורתודוכסים באלכסנדריה . לא היה זה מקרה חד פעמי , שכן בשנת 941 משח הפאטריארך הירושלמי כריסטודולוס את יצחק , פאטריארך אלכסנדריה בירושלים , כשלצדו מכהנים בישופים מצריים , על פי פקודתו המפורשת של מחמד אלאח'שיד . מינוי שני גיסיו של עזיז לפאטריארכים בירושלים ובאלכסנדריה , מהווה כמובן דוגמה בולטת נוספת למגמה זו . שיתוף הפעולה הכפוי בין שתי הפאטריארכיות אף נתגבר לאחר שנת . 1006 משנה זו ועד לשנת 1010 נוהלו שתי הפאטריארכיות בידי אךסניוס , פאטריארך אלכסנדריה . בשל כך נתחזקה התלות של ירושלים באלכסנדריה , וכאשר נתגלעה בין השתיים מחלוקת בקשר לתאריך המדויק של חג הפסחא בשנת , 1007 כפה אךסניוס את היוונים אורתודוכסים בארץ ישראל שיחוגו את הפסחא כתאריך שצידדה בו הכנסייה היוונית אורתודוכסית של אלכסנדריה . התגברות השפעתה של קונסטנטינופול כירושלים לאחר שנות העשרים של המאה הי"א מקבילה להחלשת השפעתה של מצרים , אולם יש

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help