sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

המוסלמי חדלו שלוש הפאטריארכיות הכבושות ( ירושלים , אלכסנדריה ואנטיוכיה ) לכלול את שמותיהם של הפאטריארכים של קונסטנטינופול בליטורגיה ובךיפטיכים . רק בשנת , 937 לאחר שלוש מאות שנה , חודש המנהג הישן , שביטא באורח כה ברור את אחדותה של הכנסייה האורתודוכסית אימפריאלית . כריסטודולוס , פאטריארך ירושלים , נענה באותה שנה בחיוב לפנייתו של תאופילקטוס , ( Theophyiactos ) פאטריארך קונסטנטינופול , להזכיר את שמות הפאטריארכים של קונסטנטינופול בליטורגיה , וכמותו נענו לכך גם הפאטריארכים של אלכסנדריה ואנטיוכיה . חמור ביותר היה הקרע שנתהווה בין הכנסייה האימפריאלית בביזאנטיון לבין שלוחותיה כשטחי השלטון המוסלמי כמהלך הפולמוס על פולחן האיקונין . ככר כשלבו הראשון של הפולמוס , בין השנים 726 ל , 787 הופיעה הפאטריארכיה של ירושלים כאחד המרכזים החשובים במאבק נגד האיקונוקלאסטים . במישור התיאולוגי היה פעיל בה בעיקר יוהנס מדמשק , התיאולוג החשוב ביותר באותה מאה , ואילו במישור הארגוני מדיני , אנו עדים לסירובו של הפאטריארך תאודורוס להשתתף בעצמו — או לשלוח נציג מטעמו — לוועידת הכנסייה בהיךיאה ( Hieria ) שבסמוך לכלקדון בשנת , 754 שנתקבלו בה שורה של החלטות איקונוקלאסטיות בהנחייתו של האימפראטור קונסטנטינוס הי . כמה שנים לאחר מכן אף הטיל רןאודורוס נידוי על קוסמס ב , ' בישוף אפיפניה ; Ep iphanda ) חמת , ( שהפך מאיקונודול לאיקונוקלאסט . לעומת זאת , נטל נציגו של פאטריארך ירושלים חלק בוועידת ניקיאה ב' ( בשנת , ( 787 שהוחזר בה פולחן האיקונין לתוקפו . גם בשלב השני של פולמוס האיקונין , מוועידת קונסטנטינופול בשנת 815 ועד לוועידת קונסטנטינופול בשנת , 843 תפסה הפאטריארכיה של ירושלים מקום מרכזי בתנועה האיקונודולית . בשנת 836 כינס הפאטריארך בסיליוס ועידה כנסייתית בירושלים , שהשתתפו בה גם נציגיהם של הפאטריארכים של אלכסנדריה ואנטיוכיה י ועידה זו שיגרה מסמך איקונודולי אל האימפראטור תאופילוס . הצעדים החריפים שנקט תאופילוס נגד ירושלמים ששהו בקונסטנטינופול — מיכאל הסינקלוס הושלך לכלא ואילו תלמידיו , תאודורוס ותאופנס , נידונו לגלות ופניהם קועקעו מלמדים על ממדיו של הקרע שנפער באותן שנים בין הקהילה של ירושלים לבין הכנסייה האימפריאלית . דומה שירושלים היתה גם לעיר מקלט לנזירים איקונודולים , שנמלטו מרדיפות השלטונות באימפריה . הקרע נתאחה רק בשנת , 843 ובוועידה האויקומנית השמינית ( בשנת ( 870 / 869 כבר השתתף נציגו של תאודוסיוס פאטריארך ירושלים . כאשר עלה הנושא מחדש בוועידת בלכךניי ( Biachernae ) בשנת , 1092 אנו מוצאים שהפאטריארך סימאון ( שמעון ) ב' השתתף בדיונים בעצמו . הסכמתו של כריסטודולוס להחזיר לליטורגיה הירושלמית ולךיפטיכים את שמו של פאטריארך קונסטנטינופול , בשנת , 937 מעידה , כאמור , שהקהילה היוונית אורתודוכסית בירושלים ראתה עצמה 39 רשימות המכילות שמות של אנשים שונים , הן של נפטרים והן של אנשים חיים למענם נאמרות תפילות מיוחדות במהלך סאקראמנט האוכאריסטיה . 40 מיכאל הסינקלוס הגיע לקונסטנטינופול במאי , 814 אולם נאסר כמעט מייד , בשל פעילותו האיקונודולית , והושלך לכלא למשך שבע שנים , עד למותו של לאו ה' 25 ; Leo V ) בדצמבר . ( 820 מיכאל ב' הגלה אותו למנזר בביתיניה , והוא שהה שם עד לשנתו החמישית של תאופילוס . ( 834 / 833 ) אז הוא הובא לקונסטנ טינופול ונכלא מחדש , עד למותו של סאופילוס ב 20 בינואר . 842 כליאתו מחדש אינה מהווה אפוא מעשה תגמול על המסמך שנשלח מירושלים , אולם היא מהווה חלק מהמאבק באיקונודולים , שירושלים היתה להם למרכז . מיכאל לא חדל למעשה מפעילות איקונודולית מאז שנת : 814 ראה : ( 1950 ) , pp . 96-97 Michel le Syncelle' , Analecta Bollandiana , LXVIII Panegyrique de Saint Denys l'Are ' opagite par S . R . Loenertz , 'Le

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help