sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

בו מצד השלטונות המוסלמים כראש הקהילה היוונית אורתודוכסית . 28 הכרה זו הקנתה לו מעמד רשמי במבנה המנהלי שלטוני של המדינה המוסלמית , ומכוח מעמד זה רשאי היה לקיים מידה מסוימת של שיפוט על היוונים אורתודוכסים , וזאת בנוסף לסמכויותיו בענייני מיסוי . כמו כן הוענקה , באמצעות הפאטריארך , חסות לכנסיות ולמנזרים , והדבר הותנה במילוי החובות הפיסקאליות שהיו מוטלות עליו . באורח זה חיזקו השלטונות המוסלמיים את מעמדו של הפאטריארך כראש הקהילה היוונית אורתודוכסית . יש מקום להניח , שגם מעמד הקהילה היוונית אורתודוכסית ביחס לקהילות הנוצריות האחרות בירושלים התחזק בשל כך , גם אם הקהילות האחרות לא נכללו במפורש בתחום שיפוטו ואחריותו של הפאטריארך , בתוקף מסמך המינוי שקיבל מהשלטונות . הפאטריארכים לנוכח העלייה במעמדו של פאטריארך ירושלים נודעה חשיבות מיוחדת לפעילות סדירה ותקינה של מרכז הפאטריארכיה בירושלים , אולם המקורות מלמדים , שבעקבות הכיבוש המוסלמי לא היה פאטריארך לירושלים במשך תקופות ממושכות . תקופה ראשונה שכס הפאטריארך היה פנוי החלה בשנת , 639 / 638 שנת מותו המשוערת של סופרוניוס , ונמשכה שלושים שנה בקירוב , עד למשיחתו של יוהנס ד' בשנת 667 או י . 668 הכובשים העניקו לסרגיוס בישוף יפו — שנתמך כבר לפני הכיבוש על ידי השלטונות האימפריאליים במחלוקתו עם סופרוניוס בנושא המונותליזם " — את התואר פאטריארך ירושלים , אולם המינוי היה חסר כל משמעות , כיוון שסרגיוס לא הוכר כפאטריארך על ידי הכנסייה . לעומת זאת , מלמדים כמה מינויים של ממלאי מקום אפוסטוליים ( Vicarii apostoiki ) בידי אפיפיורים — אף שלא היתה להם תוצאה של ממש בארץ — שאכן לא היה פאטריארך בירושלים בדור הראשון לאחר הכיבוש . ' אוטיכס ( Eutyches ) מייחס ליוהנס ד' ארבעים שנות כהונה , דהיינו עד שנת 705 בערך , אולם נראה שהתפקיד היה פנוי זמן רב קודם למשיחתו של יוהנס ה' לפאטריארך , בשנת ; 705 סביר להניח , שנתפנה כבר בסוף המאה הד או בראשית המאה הח . ' לאחר הפאטריארכאט של תאודורוס ( 767-745 ) עברו כנראה שלוש שנים עד שנבחר לכס הפאטריארך אליה ב' , ( Elias 11 ) בשנת . 770 אולם כבר בשנות השמונים המוקדמות פרצה מחלוקת נשמר להלכה , ומטרופוליטים נטלו חלק בטקסים לצד הבישופים והכוהנים האחרים , אולם לא היה להם כל מעמד או תפקידים מיוחדים במהלך הטקסים . ראה למשל : 1894 , pp . 99 , 105 hierosoiymitikes stachouohgias , 11 , St . Petersburg A . Papadopoulos-Kerameus , Analekta 28 יש להניח , שמסמכי המינוי לפאטריארכים של ירושלים לא היו שונים באורח מהותי מאלה שנתנו לקאתוליקוס הנסטוריאני ( כלומר , הפאטריארך ) בבגדאד בשנים , 1138 , 1092 , 1075 שנוסחם אחיד למדי , והם חוזרים בוודאות על נוסחים מוקדמים יותר . עיין : Rome 1899 , pp . 126-127 , 134 ; A . Mingana , 'A nestorianorum commentaria , trad . H . Gismondi , Mari Amri et siibae , De patharchis ( 1926 ) , pp . 127-133 Baghdad \ BuiietinoftheJohnRylands Library , x Church in A . D . 1138 by Muktafi 11 , Caliph of charter of Protection granted to the Nestorian 29 הקאתוליקוס הנסטוריאני הוכרז — במסמכי המינוי שנזכרו למעלה — כבעל סמכות שיפוט על היוונים אורתודוכסים ועל היעקוביטים , כל אימת שהם באים למשפט נגד נסטוריאנים . ° ראה רשימת הפאטריארכים בנספח שבסוף הפרק . י המחלוקת המונותליטית נתפתחה מהוויכוח על אופני הפעולה בישו , ועיקרה בשאלה האם היה בישו רצון אחד או שניים ( תלמה — רצון ביוונית DtiitiKn u . ( א' ומרטינוס א' מינו ויקארים אפוסטוליים לכנסיית ירושלים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help