sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:101

לפאטריארך ירושלים , 21 שחוברה כנראה בסוף המאה הט' ( לפי הוצלט — בשנת 880 בערך ) 22 או בראשית המאה הי . ' רשימה זו מהווה , ככל הנראה , ביטוי לארגון מחדש של כנסיית ארץ ישראל , בהנהגתו של פאטריארך ירושלים . בכתבי יד רבים צורפה רשימת הבישופים לסקר של בסיליוס . חלק מעשרים וחמש הדיוקזיות הללו היו דיוקזיות של ממש , מיושבות נוצרים , והבישופים ישבו באותן ערים הלכה למעשה 1 כך למשל בערים לוד , נצרת , סבאסטיה , נאפוליס וטבריה " . אוכלוסייה נוצרית המורכבת בעיקר מנזירים מוכרת גם בדיולןזיות של הר תבור , 24 במנזרים שעל הירדן ובהר סיני . דיוקזירת אחרות , לעומת זאת , נראה שלא נתקימו אלא בשמותיהן בלבד , והבישופים שנשאו להלכה באותן כהונות שירתו למעשה בירושלים , ומילאו תפקידים שונים בחצר הפאטריארך ; על פי רוב הם שימשו \ synceloi ^ לרשימת עשרים וחמישה הבישופים נערך תרגום לאטיני , ככל הנראה בחצר הפאטריארך הירושלמי , בראשית המאה הי"ב , ומסתבר שנתבסס על ידע מקומי . תרגום זה הסביר את הוצאת הבישופים ממרות המטרופוליטים שלהם והעברתם ישירות למרות הפאטריארך , בצורך של הפאטריארך בבישופים שישרתו לצדו . synceioi ^ אך אין ספק , הרשימה אינה תואמת כלל ועיקר את המציאות החדשה שנוצרה בארץ בעקבות הכיבוש הצלבני . יש לראותה אפוא כביטוי נאמן למציאות ששררה בארץ ישראל הנוצרית תחת שלטון הפאטריארכיה הירושלמית בין המאה הי' לבין סוף המאה הי"א . ניכר בה בבירור מעמדו המרכזי של הפאטריארך בכנסייה הארץ ישראלית . הקטנת ממדיו של היישוב הנוצרי בארץ והחלשתו סילקו מהזירה כל גורם חזק , שמסוגל היה בעבר להתמודד על הבכורה עם בישופי ירושלים , כגון בישופי קיסריה ( שקיימו בעבר עליונות על נישופי ירושלים . ( הארץ כולה הפכה למעשה לדירקזיה אחת , הכפופה במישרין , ללא תיווך של מטרופוליטים , 27 לפאטריארך של ירושלים . באותה עת נתחזק מעמדו של הפאטריארך עקב ההכרה 21 על פי Gelzer , Ungedmckte ( לעיל , הערה , ( 17 עמ' ( 1 ) : 253 ליוספוליס היא גאת גיופוליס ( לוד ( 2 ) , ( אשקלון , ( 3 ) יפו ( 4 ) , עזה , ( 5 ) אנתדוןהיאמאיומה , ( 6 ) ךיו 7 ןלט , יאנופוליס ( ליד אשקלון ( 7 ) , ( ? לאוונר 1 פו ליס ( בית גוברין ( 8 ) , ( נאפוליס , ( 9 ) ס 3 אסט , יה , 1 n : ( 10 ) Trvn- הקדוש , ( 11 ) טבריה , ( 12 ) ךיוקיסריה ( צפורי ( 13 ) , ( מאכסימיאנופוליס ( לג'וץ ( 14 ) , ( קפטול ז יאס ( בית אלראס ( 15 ) , ( מירוס , ( 16 ) גךךה ( אם קיס ( 17 ) , ( נצרת , ( 18 ) הר תבור , ( 19 ) קוךיאקופוליס , . ( 20 ) דךיאה ( ח'רבת אד'ךח ( 21 ) , ( גבה , ( 22 ) אילה , ( 23 ) פארן , ( 24 ) הר סיני הקדיש , ( 25 ) הלנ 1 פוליס . Hotzelt 22 ( לעיל , הערה , ( 16 עמ' . 84 רשימת העשרים וחמישה , והשינויים שהוכנסו בגינה בחיבור של בסיליוס , מוכרים לנו ממסמכים של הפאטריארכיה של אנטיוכיה כבר במאה הי . ' ראה : /? 0 C XIV ( 1909 ) , pp . 209-219 suffragants d'Antioche au milieu du VT siecle' , F . Nau , 'Les 23 בראשית המאה הט' מזכיר הקוממוךטוךיום את ו 1 אודורוס בישוף טבריה , בסיליוס בישוף סבאסטיה , ובישוף שאינו מוזכר בשמו בנאפוליס . בסיליוס , ידידו של תאודורוס , שעלה על כס הפאטריארך בשנת , 787 כיהן כאדמיניסטראטור של כנסיית יריחו ומאוחר יותר ככישוף של טבריה . ראה : 1901 ) , p . 226 Spoudaei de Constantinople ' , EO , IV ( 1900 / 'Le monastere des Spoudaei a Jerusalem et les s . Petrides , 24 הקוממוךט 1 ךום מזכיר את תאופנס בישוף תבור . 25 ה'סינלןלוס' הנו איש כהונה , המשרת לצדו של הבישוף , בדרך כלל בתפקידים מנהליים ולעתים כיורשו המיוער . Geneve 1877 , p . 339 ) descriptiones Terrae Sanctae , I , ed . T . Tobler , runt usque ad viginiti quinque' ( Itinera et quosdam episcopos et quosdam de novo creave- vocant , subtraxerunt predictis metropolitanis famiiiares suffraganeos , quos Greci cinceiios bat habere preter supradictos metropolitanos 'Et quoniam iterum eumdem patriarcham oporte- 26 י הטיפיקון , Typikon ) סדר עבודת הקודש ) של כנסיית הקבר מהמאה הי' מלמד , שתואר המטרופוליט עדיין

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help