sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

בשנת . 633 הסכם זה היה מבוסס על הכרה הדדית באופן פעולה אחד בישו , ואמור היה להמציא נוסחה שתפשר בין העמדות המקוטבות של המונופיסיטים והדיופיסיטים . לא זו בלבד שסופרוניוס לחץ על סרגיוס , ( Sergios ) פאטריארך קונסטנטינופול , שאחזור בו מנוסח הפשרה , אלא אף שיגר מירושלים אנציקליקה , שבה דחה את ההסכם מכל וכל , ועמד בתוקף על קיום שני אופני פעולה בישו , כפועל יוצא מקיומם של שני טבעים בו , בהתאם לאורתודוכסיה נוסח כלקדון . בפרשה זו לא נרתע סופרוניוס אף מניתוק הזיקה שבין ירושלים לבין שתי הפאטריארכיות המזרחיות הגדולות , קונסטנטינופול ואלכסנדריה . אופיה האורתודוכסי המובהק של הקהילה היוונית אורתודוכסית בירושלים עמד בעינו גם לאחר הכיבוש , אך לא ניתן לו עוד ביטוי מעשי כרדיפה של מי שאינם אורתודוכסים על ידי הרשויות החילוניות . אופי זה ניכר היטב בעמדה האיקונודולית העקבית של הקהילה במהלך המחלוקות על הערצת האיקונין במאות הח' והט' ( בעוד שהכנסיות המונופיסיטיות נטו לקבל את העמדה האיקונוקלאסטית , ( " וכמו כן בסירובה לקבל בראשית המאה הט' שינוי שמקורו במערב , ולהוסיף לנוסח 'הסימבולי 12 את המלה 'Vfiiioque ' הקהילה בירושלים אף עמדה לצד הפאטריארכיה של קונסטנטינופול במחלוקת עם האפיפיורות על הלחם המותפח , במאה הי"א . עם זאת , אין די במסורת אורתודוכסית כדי להסביר כשלימות את כל העמדות הדו גמאטיות שנקטה הקהילה היוונית אורתודוכסית הירושלמית , וככל הנראה יש להבין כמה מהן גם מתוך בדיקה של שיקולים פוליטיים . שיוכה העקרוני של הקהילה לכנסייה האימפריאלית חייב כמובן נאמנות לשלטונות האימפריה , ומכאן הכינוי 'מלכיתים' שדבק בכנסיות האורתודוכסיות באזורי השלטון המוסלמי , כינוי שהיה בו טעם לגנאי ' ) מלכיתים' הם 'אנשי המלך , דהיינו נאמני האימפראטור הביזאנטי . ( נאמנות זו היתה כמובן בעייתית ביותר תחת שלטון מוסלמי עוין לביזאנטיון , ויש לשער ששיקולים פוליטיים טהורים לא נעדרו לחלוטין , כאשר דחתה הקהילה היוונית אורתודוכסית בירושלים עמדות שונות שננקטו בחצר של קונסטנטינופול . במחלוקת האיקונין , למשל , נקטה הקהילה הירושלמית עמדה מנוגדת לחלוטין לזו של קונסטנטינופול , ואין ספק שהיה בה כדי להקל על יחסיה של הקהילה הירושלמית עם השלטונות המוסלמיים , אף שוודאי שלא היה זה השיקול היחיד שהביאה לאותה עמדה . מעמדה העדיף של הקהילה היוונית אורתודוכסית ביחס לקהילות האחרות בירושלים מצא את ביטויו השלם בשליטתה המוחלטת בהיירארכיה הכהונתית של פאטריארכיית ירושלים . עד לכיבוש כללה היירארכיה זו את ארץ ישראל כולה , וארגונה היווה תשקיף של מפת האוכלוסייה , על מרכזיה היישוביים מנהליים . שלוש הפרובינציות של פליסטינה ( Paiaestina ) אורגנו בפרובינציות כנסייתיות , שנשלטו על ידי המטרו פוליטים י' של קיסריה , בית שאן ( סקיתופוליס ; ( Scythopolis , 73 x 0 , 7 11 היה סביב הערצת האיקונין , בין 'מעריצי האיקונין' = ) איקונודולים ) לבין 'משברי איקוניך = ) איקונוקןלסטים 12 . ( ה'סימבול' הוא הצהרת עיקרי האמונה הנוצרית . 13 מחלוקת n 'Fi 1 ioquc היתה סביב השאלה , האם יש להוסיף לנוסח הסימבול , כמות שהיה מקובל למן המאה הה , ' את המלה 'ומן הבך , ובאורח זה להכריז שרוח הקודש מקורה באב ובבן כאחד . '" מחלוקת זו היתה בנוגע לשאלה , האם יש להשתמש רק בלחם בלתי מותפח בסאקראמנט האוכאריסט ( כפי שנהגה הכנסייה המערבית . ( ' 5 המטרופוליט הוא הבישוף העומד בראשה של פרובינציה , להבדיל מכישוף העומד בראשה של דיוקזיה . ה'דיוקןזיה' הנה תחום ניהול כנסייתי קטן ונחות יותר מה'פרובינציה' במדרג הארגוני של הכנסייה .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help