sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:98

הקהילה הנוצרית בירושלים היתה הטרוגנית . היא הורכבה מכמה קהילות משנה , שהשתייכו לכנסיות ולכתות , שעלו מגוף הכנסייה האימפריאלית הביזאנטית במהלך המחלוקות התיאולוגיות שהיו בתוכה מהמאה הד' ואילך . סימני הזיהוי שייחדו כל אחת מהכנסיות האלה היו בראש ובראשונה תיאולוגיים — דוגמות או ניסוחים דוגמאטיים , שהיו שונים מאלה של הכנסייה האימפריאלית או של הכנסיות האחרות . בדרך כלל נתוספו לסימני זיהוי אלה גם סימני זיהוי נוספים : יישוביים , אתניים , תרבותיים ופוליטיים , ובשלב מסוים גובשו גם דפוסי ארגון אוטונומיים . לא בכל המקרים היו סימני זיהוי אלה בלעדיים : לעתים אנו מוצאים קווי זיהוי משותפים לכמה כנסיות או חלקי כנסיות ( כגון השפה הסורית שהיתה משותפת לנסטוריאנים , ליעקוביטים ולחלק מהיוונים אורתודוכסים . ( כמעט שאין כנסייה מזרחית , שלא היתה מיוצגת בירושלים בין המאה הד למאה הי"א , וגם המערב הלאטיני קיים בה נוכחות של קבע . הקהילה היוונית אורתודוכסית הפאטריארכיה וארגונה הקהילה המלכיתית , כלומר היוונית אורתודוכסית , היתה הגדולה ביותר ורבת ההשפעה מכל הקהילות הנוצריות בירושלים . קהילה זו השתייכה לכנסייה האימפריאלית ( ומכאן שמה : מלכיתית , ( שקיבלה כדוגמה מחייבת את החלטות ועידת הכנסייה בכלקדון ( Chaicedon ) משנת , 451 על שני הטבעים שבישו , והיתה בכך לכנסייה דיופיסיטית , להבדיל מהכנסיות המונופיסיטיות , שהחזיקו בדוקטרינה של טבע אחד בישו . במשך מאתיים השנים שקדמו לכיבוש המוסלמי חיזקו הרשויות האימפריאליות והכנסייתיות את אופיה של ירושלים כמבצר של אורתודוכסיה , בעיקר על ידי רדיפות של המונופיסיטים , שישבו בעיר ובסביבותיה . יוסטיניאנוס נקט צעדים חריפים נגד מונופיסיטים , שהחזיקו בליטורגיה הירושלמית הישנה , המדגישה את 'חג ההתגלות' ( אפיפאניה . ( משמעותו של חג זה היא העדפה ברורה של התגלות טבעו האלוהי של ישו , לעומת חג המולד , שמשמעותו — התגלות טבעו האנושי בלבד . האורתודוכסיה הקנאית של קהילת ירושלים ניכרת גם בלחצים שהופעלו על הנזירים המונופיסיטיים , שיצאו ממנזר סבס , ( Sabas ) עקרו לאיזור תקוע ומשם עברו לבית גוברין . מגמה זו מפעמת גם בכתבי הפולמוס שנכתבו נגד המונופיסיטים בירושלים בידי לאונטיוס ( Leontios ) ופמפילוס , ( Pamphiios ) במהלך המאה הו , ' ובעיקר בפעילותו של סופרוניוס , ( Sophronios ) הפאטריארך האחרון של ירושלים ערב הכיבוש המוסלמי . 10 סופרוניוס עמל קשה להכשיל את הסכם הפשרה והאיחוד , שהושג בין הפאטריארכים של קונסטנטינופול ואלכסנדריה Justinien sur l'Annonciation et la Noel en 561 ' , M . van Esbroeck , 'La lettre de l ' empereur 6 . 371 Analecta Bollandiana , LXXXVl ( 1968 ) , pp . 351- שנה לאחר מכן , 3 , 442-444 ibid ., LXXXVII ( 1969 ) , pp . תיקן המחבר את התאריך ל . 560 Liber Annuus , XVIII ( 1968 ) , pp . 288-300 presso Tequa probabile monastero de Romano ' , B . Bagatti , 'Un' inedita chiesa Al Qasr El- 'Abd 7 byzantinischen Reich , Miinchen 1977 , p . 379 H . G . Beck , Kirche und theologische Literatur im 8 9 שם . Arcadiusde Chypre , PO ( 39 , 2 ) , Turnhout \ 97 & , pp . M . Albert , Lettre de Sophrone de Jerusalem a monastique et confession dogmatique , Paris 1972 ; Ch . von Schonborn , Sophrone de Jerusalem . Vie I 0 169-175

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help