sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

הנפח הירושלמי ייצג יפת הלוי בן טוביה , שהחזיק ייפוי כוח אשר נערך בירושלים בבית הדין של הישיבה ; 'כתב הרשאה מוחזק בקיומו ( כלומר שיש בו אישור ) שלכבוד גדולת קדושת מרנו ורבנו אדוננו שלמה ראש ישיבת גאון יעקב . ' משפסק בית הדין לטובת הירושלמי התחיל סלמאן 'לערער ולהתנבל ולדבר סרה כנגד דיני ישראל ושופטיהם , וישבע סלמאן זה כי לא יקבל בלתי דיני הגוים . ' . .. בו במקום נידה אותו הדיין הפסטאטי אפרים בן שמריה , שישב אף הוא בדין , 'עד אשר יסכים לקבל הדין . ' באותו זמן בקירוב כתב הגאון שלמה בן יהודה מירושלים לרמלה , אל אברהם הכהן בן יצחק בן פראת , בעניין פיקדון שדרש שמואל בן עזרון , ארוסה של נכדת הגאון , מאת פלוני נסי , בטענה שקיבל אותו מעזרון , אביו של שמואל . נסי ביקש להישפט דווקא אצל הקאצי הירושלמי , אבל אשתו ( לא ברור של מי , כנראה אשת נסי ואולי אשת הקאצי ) מנעה זאת . אף על פי ששלמה בן יהודה סירב לשפוט בסכסוך זה , מפני שהיה קרובו של שמואל , העלילו עליו בני שויע , משפחה יהודית ירושלמית , מנכבדי העיר ( והם יריבים מושבעים של הגאון , ( שנשא פנים בעניין זה לאותו שמואל . הגאון ביקש מאברהם הכהן , רופא ובעל השפעה רבה , שישיג את תמיכת האמיר ( הוא מושל רמלה , ( ויבקש ממנו לכתוב אל עמיתו ( כלומר מושל ירושלים ) שלא ישעה לאותה השמצה . שנים אחדות אחרי כן , בשנת 1035 לערך , שוב כתב שלמה בן יהודה לאותו אברהם הכהן , אלא שהפעם ביקש שיפעל לטובתם של בני שויע , אף על פי שהם 'מתנגדים לכל מה שעושה זולתם . ' הוא ביקש מאברהם שישתדל אצל הקאצי של רמלה , אבו אלמעאלי ( הוא ככל הנראה : משרף בן מךג'א בן אבראהים אלמקדסי , כלומר 'הירושלמי , ' מחבר ספר פצאיל , שבחי ירושלים , שהוא מקור חשוב לתולדות העיר , ( בעניין ביתם של בני שויע . גזלו מהם את חלקם בקניין הבית על פי עדות שקר , לטובתו של מוסלם זקן , ששמו אלשאמי , אדם רע , שהיה בעליו של חלק מן הבית . לדברי הגאון , הוא עצמו וכל יהודי ירושלים יודעים את האמת , שחלק מן הבית הוא קניינם של בני שויע . את החרם על הנזקק לבית הדין המוסלמי היו מכריזים בירושלים בזמן העצרת על הר הזיתים , ביום הושענא רבה . על זאת יש לנו עדות מעניינת — מכתב התלונה שכתבו היתומות של פלוני דוסא . האחות הבכירה פנתה בשמה ובשם אחותה הקטנה אל הקהל . הן התלוננו כי שתי אחיותיהן הנשואות שללו מהן את חלקן בירושת אביהן . בין השאר הן כתבו : 'אנתם תחרמו פי הר הזיתים על כל מן יאכד ארת פי דיני גויים' = ) אתם מחרימים בהר הזיתים את כל הלוקח ירושה בדיני גויים . ( מאחד המכתבים של שלמה בן יהודה מתברר , שהשפעתו של חרם זה לא היתה רבה ביותר . בהביעו התנגדות להכרזת החרם השנתית על הקראים על פי המנהג המקובל על הרבניים בירושלים , הוא מציין בין השאר ( הוא רושם את טיעונו במכתב שכתב כנראה בשנת 1035 בקירוב ; איננו יודעים מי הנמען : ( ... נחרים על כל המחלל שבתות ה ! ' והרוב = ) ואף על פי כן הרוב ) מחללין . ומיהוא המשמר כתקנה ? ועל כל המחלל מועדי ה , ' והם = ) והלא הם , כלומר הקראים ) יאמרו : אנחנו ( כלומר : הרבניים ) המחללים . ועל כל היוצא לדיני גויים והלוקח ירושה בדיניהם , ורבים = ) ואף על פי כן רבים ) אשר הדין עליהם = ) נגדם ) ילכו לדיני גויים ... ואמנם , בידינו ראיות מפורשות שאנשי ארץ ישראל לא נמנעו מללכת אל הקאצי כאשר סברו שתצמח להם תועלת מכך . שרד בגניזה מכתב שכתב אבון בן צדקה , סוחר מגרבי , ב 17 במארס , 1055 מירושלים לאלכסנדריה , אל חיים בן עמאר בן ברכיה . מכתב זה כולו תלונות על שמתנכלים לו ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help