sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

גאוני ירושלים במאה הי"א שמרו מכל משמר על האוטונומיה המשפטית היהודית וקיימו אותה כאשר היתה . הם גילו תקיפות רבה כאשר אחד הצדדים פנה וביקש סיוע מבית דין מוסלמי . צד זה היה צפוי לחרם . לעומת זאת פשה הנוהג לרשום עסקות מקרקעין גם בבית דין מוסלמי , כנראה מפני דרישותיהם של שלטונות המס , ושמא גם כדי להימנע מלחץ ומהפקעות ; תעודה כתובה ערבית שחתם בה הקאצי בוודאי עשתה על אנשי השלטון את הרושם הדרוש . על עניין דומה כתב יאשיהו גאון בן אהרון אל קהל רפיח ( ךפח , ( בשנת 1020 לערך ; עישה ( עאישה , שם מוסלמי מובהק ) בת יוסף צדיק ( לשון חיבה , מ'צדקה ( ' נפטרה . בני דודה מצד אביה , משה ואברהם בני מנצור ( בן צדיק , ( פנו אל הדיין המקומי , הוא שלמה השופט בן סעדיה השופט , והלה פסק כי הם יורשי בת דודם . עמרם בן פציל ( לשון חיבה , מפצל , ( אחותו ובנה , כלף בן מכרם , טענו שהירושה שלהם ( לא התברר איזו דרגת קירבה היתה ביניהם ובין הנפטרת , שמא הם קרובי בעלה , שמת כנראה לפניה — אחיו , אחותו ובן אחותו . ( יש לנו כאן אולי מחלוקת בין בית האב של האשה לבין משפחת הבעל . האחרונים פנו לערכאות של גויים אל הקאצי , וזה פסק כמו שפסק הדיין . אז פנו אל הקןאיד , השלטון , ככל הנראה מפקד תורכי או ברברי , שהיה ממונה על רפיח מטעם הפאטמים , והשיגו בעזרתו חלק מן הירושה . בירושלים הכריז עליהם הגאון חרם ; את סהל , אחיו של עמרם בן פציל ( לא ברור מדוע לא עמרם בעצמו ) חייב להתייצב יחד עם אחותו לפני בית דין הגדול , כלומר בית דין הישיבה שבירושלים , ולמסור מה שלקחו . אם יסרב — יטילו חרם גם עליו . לאותו פרק זמן בערך שייכת אף הפרשה של מבאךכה . מעשה בית דין מתלונן עליה , שהתעלמה מפסיקת בית הדין ופנתה לערכאות של גויים , אל 'שופט השופטים' ( כלומר קאצי אלקצאת , ( ותבעה דרך 'דיני גויים' את חלקה בירושת אביה ( כי ההלכה המוסלמית מעניקה , כאמור , גם ליתומות חלק בירושה . ( לצורך זה היא גרמה שישימו את אחיה במעצר , והוא נאלץ לברוח , אחרי שנעצר על ידי ' הךגלים' ( בוודאי : ךג'אלה , , JU , חיילים ., כנראה של ההוצאה לפועל . ( ברור שהפונים סמכו על " עמדתו של הגאון הירושלמי לגבי ערכאות של גויים . במכתב של הגאון שלמה בן יהודה , בשנת 1028 לערך , אל מנהיג הירושלמיים בפסטאט , אפרים בן שמריה , הזכיר הגאון מעשה בירושלמי שירד מנכסיו ונסע למצרים . המכתב לא נשתמר בשלימותו , אבל אפשר להבין כי יריבו של אותו ירושלמי נזקק לבית דין מוסלמי ' ) ולקח ארכאי גוים , ( ' וגרם לו שיפסיד את כל רכושו , כולל 'חצרו = ) בית דירות ) וחצר חתנו , ושדה שהיתה לו ירושה מאבותיו . ' באוגוסט 1030 נמצא אברהם , בנו של הגאון הירושלמי , בפסטאט , אצל קהל הירושלמיים . לפני בית דין בהשתתפותו הביא פלוני סלימאן , נפח ירושלמי ' ) עושה במלאכת הברזל , ( ' את תלונתו נגד הפסטאטי סלמאן בן שביב אלאשקר ' = ) הג'ינג'י . ( ' הוא טען כי סלמאן חייב לו ארבעה דינרים . את כפייה . תשובת רב סעדיה גאון , תשובות גאוני מזרח ומערב , שם , ח ע"א-ע"ב ( סי' כב . < האשה שהתנצרה : שם , כ ע"ב ( סי' פז . < השקפת הארץ ישראלים ( בני מערבא : ( תשובות הגאונים שערי צדק , הו"ל חיים מודעי , סלוניקי תקנ"ב , סג ע"ב . מניעת ירושה ממשומד . תשובות גאוני מזרח ומערב , שם . ד ע"ב ( סי' יא ;< אוצר הגאונים , קידושין , בעריכת ב"מ לוין , ירושלים ת"ש , עמ' 36-30 ( סי' עח-צ ;< השווה את הדיון בסוגיות אלה אצל ; The Rcsponsa of the Babylonian ; p . 457 ( N . S . ) , X ( 1919 / 1920 ) , pp . l 40 ff . ; XI ( 1920 / 1921 ) , Geonim as a Source of Jewish History ' , JQR J . Mann , וראה גם ח"ז הירשברג , 'ערכאות שלגויים בימי הגאונים , ' ספר הזכרון לי"א הלוי הרצוג , ירושלים תשכ"ב , עמ' . 506-493 הקטע הארמי של מעלה ? . 'אותם מוסלמים ( פוסקים ) על פי דת ישמעאל , שאינם מורישים למשומד נכסי אביו ( על כן ) סמכו ( עליהם ) החכמים , כדי למנעו מירושת אביו . '

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help