sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

בהלכה המוסלמית על ירושות היה פתח לפניות יורשים יהודים אל ערכאות של גויים , כלומר לבית הדין המוסלמי , בתקווה שפסיקת הקאצי תעניק יתרונות שלא היו מתקבלים בבית הדין היהודי , בייחוד כשמדובר בנשים . ידוע לנו שהיו נשים אשר נזקקו לבית הדין המוסלמי גם בעניין השגת הגט , כאשר סירב הבעל לתתו . על כך נשתמרה עדותו של רב שרירא גאון , המציין באיגרתו , כי בערך בשנת , 650 כלומר זמן קצר אחרי כיבוש בבל על ידי המוסלמים , בהיות מר רבא ראש ישיבת פומבדיתא ורב הונא ראש ישיבת סורא , נתקבלה התקנה הנקראת על שם כלתו של רב זביד . תקנה זו קבעה כי אם האשה דורשת גט , הבעל חייב לתתו לה מייד , בתנאי שתוותר על מה שכתב לה בכתובתה , 'מפני שבנות ישראל היו נתלות בגויים לקבל את גטן באונס . ' מובן מאליו , שבתקופה מוקדמת זו לא היתה קיימת עדיין הלכה מוסלמית מגובשת בענייני גירושין , ויש לראות במידע זה סתם עדות על התערבות השלטונות המוסלמים , כאשר האשה הצליחה לשכנעם שנעשה לה עוול , ונראה היה להם שהפסיקה היהודית סותרת את חוש הצדק הטבעי שלהם . נטייה זו להזדקק לקאצי היתה קיימת במשך התקופה הזאת , כפי שעולה מן המקורות היהודיים . אפשר לשער שתהליך דומה התרחש גם אצל הנוצרים , אלא שאין לנו עליו ידיעות . הציבור היהודי , אשר סמכות דייניו היתה חוט השדרה של ייחודו הדתי לאומי , התגונן נגד נטייה זו על ידי שהטעים חזור והטעם את האיסור הקדום של פנייה לערכאות של גויים . ההשקפה הרווחת היתה , שמותר להזדקק להם בענייני מסחר וממון ולא בענייני קניין ... ' ) ולא מכשרינן אלא שטרי דזביני וכדומה להן אבל שטרי דמתנתא וכדומה להן לא מכשרינן . ( ' היה צורך בהיתר מיוחד מבית דין יהודי כדי ללכת להעיד בערכאות של גויים והיו מוצאים צד היתר גם כאשר היה מדובר על גזל ( אי החזרת חוב , ( אך בתנאי שיהיה זה 'בי דואר של גויים שאינו מקבל שוחד ולא ישא פנים . ' פסק דין ושטרות שהושגו בכפייה בבית דין מוסלמי , או מידי השלטון המוסלמי , נחשבו בטלים ומבוטלים . נשתמר זכרה של מחלוקת שהיה מעורב בה בית דין מוסלמי . לאשה שנשתמרה היו מקרקעין ; הבעל היה סבור שהיא חשובה כמתה והוא יורש אותה , ואילו בית אביה דרשו את הרכוש לעצמם . הגאון פסק לטובת בית אביה . כנגד זה , טענו גאוני בבל , כי אין לבית אביה שום חלק בכתובתה של אותה אשה , אולם השקפתם של גאוני ארץ ישראל היתה הפוכה , כלומר שכתובת האשה שהשתמרה שייכת לבית אביה . הגאונים התירו לסמוך על בית דין מוסלמי ולהעזר בו כדי לשלול את הירושה מיהודי שנטבל לנצרות , כי 'הני משלמין כי בדת ישמעאל , דאינון לא מורתין למשומד נכסי אביו , סמיכי רבנן למימנעיה מירושת אביו . ' ... מביאים בהרבה מקומות , ראה למשל מאלכ , עמ' 255 ( מס' ;( 728 טיאלסי , עמ' ; 87 , 77 אבן את'יר , ג'אמע , י , עמ' . 368-366 היו אנשי הלכה שקיבלו את הדודית' הראשון כפשוטו . וביטלו את תוקפו ואמיתותו של האחר , כלומר טענו שאין המוסלם יורש את הכופר , ראה : אבן אלג'וזי , מןצועאת . ג , עמ' ; 230 וראה גם טריטון , כליפים , עמ' . 136 24 ראה : אגרת רב שרירא גאון , מהדורת ב"מ לוין , חיפה תרפ"א , עמ' , 101 ושם בהערה ו נוסח התשובה שלו לחכמי קירואן ומראי מקום נוספים של המהדיר . יש לציין , כי במקרים מסוימים היתה ההלכה המוסלמית נכונה להכיר בזכות האשה לקבל גט אף ללא הסכמת הבעל . ראה את דבריו של , Encyclopaediaof Islam , pp . 636-640 . 1 . Schacht , TaiaV . המזכיר אפשרות זו , אך אינו מפרט ; וראה גם ; 165 idem . An קק 964 . ו 11 . introduction to IslamicLaw . Oxf ord : c ראה : תשובות הגאונים , הו"ל הרכבי , ברלין תרמ"ז , עמ' 51 ( סי' פב ;( תשובות גאוני מזרח ומערב , הו"ל י' מילר , ברלין תרמ"ח ( צילום : ירושלים תשי"ט , ( נג ע"א-ע"ב ( סי' קצט . ( היתר מיוחד : אוצר הגאונים לבבא קמא , בעריכת ב"מ לוין , ירושלים תש"ג , עמ' 99 ( סי' רצ , דברי רב האיי גאון ) ] שם , עמ' 100 ( סי' רצא , תשובות המיוחסות לרב שרירא ולרב האיי . ( מעשי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help