sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

משלהם שימלאו תפקידי ממשל , בייחוד בתחום הכספים . על עמר בן אלח'טאב נמסר , מחד גיסא , שהוא עצמו מינה חלק משבויי קיסריה לשמש בתפקידי מנהל . מאידך גיסא , מסופר כי עמר ביקש יום אחד מאבו מוסא אלאשערי , מעוזריו הקרובים , שיביא את מזכירו כדי שיקרא לפניו מכתבים שהגיעו מאלשאם ; אז ענה לו אבו מוסא שהלה לא יוכל להיכנס אל המסגד , אשר שם ישבו השניים . וכששאלו עמר לסיבת הדבר , גילה לו שהוא נוצרי . דבר זה עורר את זעמו של עמר , והוא השמיע לו את דברי הקראן ( סורת אלמאאדה , ה נו : ( 'הוי המאמינים , אל תקחו לעצמכם עוזרים מקרב היהודים ולא מקרב הנוצרים , כי הם עוזרים זה לזה' ( כ נ , ^ יכול להתפרש גם בהוראת ידיד , בעל ברית , מקורב . ( ואולם ידוע , גם על פי ממצאי הפפירוסים המצריים וגם על פי המקורות המוסלמיים עצמם , שבני אמיה העסיקו ך'מים , ובעיקר נוצרים ( ממשפחות שהיו לפני כן במנהל הביזאנטי , ( בתפקידי מנהל . חלק מהם התאסלמו , ובוודאי שבהיותם מואלי ( מוסלמים לא ערבים , שקיבלו את חסותו של אחד השבטים הערביים ) היה קידומם מהיר הרבה יותר מאשר אם שמרו על דתם הקודמת . השתתפותם של ך'מים , הן נוצרים הן יהודים , בתפקידי מנהל שונים , בלטה בייחוד בימי הפאטמים , ובתחום זה יש לנו מידע רב , גם ממקורות ערביים וגם מכתבי הגניזה . על ירושלים ידוע לנו שהיו בה לעתים מושלים יהודים או נוצרים , כגון הקךא אבן עלון , פקיד ממשל שומרוני , ועוד . מן המעט שהגיע אלינו מכתבי גניזת קאהיר ניתן ללמוד הרבה על המצב בתחום זה , ואפשר לשער שהיו במשך הדורות כמה וכמה מושלים ושאר אנשי מנהל ירושלמים שהיו נוצרים או יהודים " . ישיבת ירושלים וסוגיית הערכאות של גויים השפעה רבה בחיי המעשה היתה להלכה המוסלמית בענייני ירושה . היהודים והנוצרים היו רשאים לנהוג על פי דיניהם , כפי שיפרשום מנהיגי העדות ושופטיהן . אולם היתה נטייה להחרים רכוש של ך'מים שנותרו ללא יורשים זכרים , לאחר שהפרישו לאלמנה וליתומות את המגיע להן על פי החוק המוסלמי ( הקובע שאמנם יש לנשים ולבנות חלק קבוע בירושה . ( לפי מסורת החדית' אמר הנביא שאין המוסלם יורש את הכופר ולא הכופר את המוסלם , והדבר תואם את ההשקפה המוסלמית הבסיסית , המעניקה לשותפות הדתית שבין האנשים משקל גדול יותר מזה של קשרי המשפחה . לכאורה , השקפה זו אובייקטיבית מאוד , כי לפיה גם יהודי המתנצר , למשל , מפסיד את זכויות הירושה , וכמוהו המתאסלם . אבל במקרה אחרון זה , העלו חדית' אחר של הנביא , האומר כי האסלאם גורם רק לרווח ולא להפסד 1 " ^ 1 ) נ . ן ^^ \(< J ^ y , 2 שבויי קיסריה : בלאך'רי , פתוח , עמ' . 142 מעשה אבו מוסא : אבן קתיבה , א , עמ' ; 43 עאזי בן ואסטי , עמ' ; 389-387 והשווה : Fetoua reiatif a 1 a , p . 428 condition des Zimmis ' ,. //( . 4 c ser ., xviii ( 18511 , M . Beiin , וגם : טריטון , כליפים , עמ' , 18 וראה אצלו , עמי , 27-19 פרטים רכים נוספים על העסקתם של נוצרים בתפקידי מנהל , במקומות שונים בעולם המוסלמי , בתקופה הנידונה . ראה גם את סקירתו של גויטיץ , חברה , ב , עמ' , 380-374 בנושא זה : 'פקידי ממשל לא מוסלמים' ( וראה שם גם את ההערות המקבילות , ( על פי כתבי הגניזה . שמות של פקידי ממשל ירושלמיים , שככל הנראה לא היו מוסלמים , מוזכרים במכתבו של יאשיהו גאון , TS 28 . 18 יחד עם . rs 13 j 25 , f . 7 אבו נצר בן עבדון , אבן גרמן ( גרמאן ) אבו נצר פרקאן ( ישועה . (? , י ראה דיון ממצה בנושא זה אצל . M Schrdner , 'Notes ק 1 slam \ REJ , xxix ( 1894 ) , 208 sur 1 es Juifs dans 1 והנספח אצלו , שם , עמ' ; 212 את החדית'ים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help