sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

צריכות להיערך בצנעה ובשקט , ואסור ללוותן בלפידים דרך מקומות מושבם של המוסלמים . איננו יודעים באיזו מידה חלו תקנות מעין אלו כירושלים ! על כל פנים ידוע לנו , שהיו מתקיימות תהלוכות בחוצות העיר , הן תהלוכת הפסחא הגדולה ( ראה עמ' ( 21 והן עליית היהודים אל הר הזיתים בהושענא רבה , וידוע שזו האחרונה נעשתה בפומבי ובקולניות ( ראה עמ' 145 ; 84 ואילך . ( במאה הט' נמסר על מעשי הריסה נרחבים של בתי תפילה של ך'מים . בשנת 807 החליט הארון אלךשיד להרוס את כל בתי התפילה של הכופרים , אך לא ברור באיזו מידה אמנם הוציאו לפועל גזירה זו . אפשר שהכוונה היתה לבתי תפילה שנבנו לאחר כיבושי המוסלמים , ובירושלים היה בוודאי בית כנסת הצפוי להריסה ( וכך גם בערים שיסדו המוסלמים , למשל בגדאד , או רמלה . ( בשנת 850 שוב נמסר על גזירה מאת מתובל , להרוס את כל בתי הפולחן החדשים של הכופרים , לתפוס לטובת המוסלמים את החלק העשירי של דירותיהם , להפוך למסגדים את הכנסיות ובתי הכנסת הראויים לשימוש , ומכל מקום לפנותם . אין לנו ידיעות האם , או באיזו מידה , הוציאו דברים אלה אל הפועל בירושלים . ידיעות ברורות על הרס בתי התפילה יש לנו מימיו של אלחאכם ( ראה עמ' . ( 21 על ההפרש הגדול שבין ההלכה המוסלמית ובין המציאות יעיד עצם הקיום של בית כנסת בירושלים — דבר המוכח היטב מכתבי הגניזה מן המאה הי"א — אף על פי שלא היה כה בית כנסת בימי הכיבוש , בשנת - ' . 638 האוטונומיה העדתית , כלומר הזכות לנהל את חיי הקהילה שלהם כרצונם ולהזדקק לבתי דיניהם הדנים על פי חוקי אבותיהם , היתה כלולה בין הלכות בני החסות , ונחשבה כמעט לדבר המובן מאליו . האוטונומיה באה לביטוי באופן מעשי ביחסים שבין השלטון המוסלמי לבין מנהיגי העדות בירושלים . תפקידי ממשל ההלכה המוסלמית לא הטילה הגבלות על העיסוקים הכלכליים של בני החסות . אדרבא , משהתבסס שלטונם היו המוסלמים מעוניינים כי אלה ימשיכו לעסוק במלאכותיהם . אך להעסקת ך'מים במישרות ציבוריות היתה בהלכה זו התנגדות ברורה . אמנם דבר זה איננו מנוסח במקורות הקדומים , מן הקראן ואילך , שבהם מצאנו את עקרונות ההלכה לגבי הך'מים בתחומים אחרים , אולם בעניין זה נתקבלה גישתו של הח'ליפה עמר כן אלח'טאב . מובן מאליו , שבתקופה הראשונה שלאחר הכיבוש נאלצו המוסלמים להמשיך ולהעסיק פקידים ששירתו בממשל הקודם , שהרי לא היו להם אנשים יי- סעיפי חופש הפולחן : אבן עסאכר , שם ; בלאך'רי , פתוח , עמ' ; 64 טברי , תאריח , ' ב , עמ' ; 1372 ראה פקודתו של עמר בן עבד אלעזיז , ( 720-717 ) הנזכרת לעיל , עמ' . 81 יש לשים לב שגם הביזאנטים החזיקו בהשקפה מעין זו כלפי היהודים , כפי שמוכיחה תקנה מן הקורפוס של יוסטיניאן , ראה אצל : . ( no . 83 ) Jews inthe Byzantine Empire , Athens 1939 , p . 145 J . Starr . The מותר להם לתקן , אבל אסור לבנות בתי כנסת חדשים ; השווה י' קרויס , 'התחוקה הנוצרית בדבר הסינגוגיך מלילה , ג-ד ( תש"י , ( עמ' . 77 גזירות הארון אלרשיד : טברי , תאריח , ' ג , עמ' ; 713 אבן אלאת'יר כאמל , ו , עמ ; 206 ' מתוכל : טברי , שם , עמ' ; 1390 אבן את'יר , שם , ז , עמ' . 52 על פקודת ההריסה של הארון אלרשיד נאמר , שהתייחסה לבתי התפילה אשר בערי הנמל . אשר למתוכל , הוא גזר גם להרוס את כתי הקברות של הכופרים . ראה עוד אצל אבו יוסף , עמ' : 141 בתקופת הכיבושים ציווה עמר בין השאר על אבו עבירה שלא יפריע לנוצרים לצאת עם צלביהם בפומבי בימי חגיהם , אבל רק מחוץ לעיר , ומבלי שיניפו דגלים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help