sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

להשפלתם , ואין פלא שביקשו להתחמק — ככל שניתן היה הדבר — מאותם סימנים מפלים . בדרך כלל מייחסים את גזירות הלבוש לח'ליפים העבאסים , ובייחוד להארון אלךשיד ולמתוכל , אשר הטילו על הנוצרים חובה ללבוש לבוש כחול ועל היהודים לבוש צהוב . לגזירת הלבוש נתלוו סימנים נוספים , כגון איסור על נשים לחגור אבנט משי , אלא רק של צמר גפן , סימנים מבדילים בעת הכניסה לבית המרחץ , ועוד . את הגזירות חידש והחריף בתקיפות רבה הח'ליפה הפאטמי אלחאכם ( ראה לעיל , עמ' . ( 20 גזירות אלה באו משליטים ששלטו גם בארץ ישראל ובירושלים , ואולם לפי מיטב ידיעתי אין לנו מקורות כלשהם על אופן הטלת הגזירות בירושלים ועל דרך ביצוען , אף כי אין ספק שהן נתקיימו גם בה . נראה שגם בירושלים , כמו במקומות אחרים בעולם האסלאם , לא הקפידו על ביצוע הגזירות ברציפות , שאלמלא כן איך נסביר את חידושן בכל פעם . ואולם חשובה יותר השאלה : האומנם התחילו הגזירות האלה רק בימי העבאסים , כלומר מימי הארון אלךשיד ? בדיקה קפדנית יותר של החוזים הקדומים , מימי הכיבוש , מגלה שגרעין התקנות האלה נמצא במכתבי ההסכם שנערכו עם האוכלוסייה המקומית . לפי נוסחאות החוזה עם אנשי דמשק ושאם ( ב'שאם' נכללות גם ארץ ישראל וירושלים ) הנזכרות אצל אבן עסאכר , התחייבו המקומיים לקצץ את בלוריתם כצד הקדמי של הראש ולהחזיק אותה פרועה , לשאת אבנטים , לא להיות דומים למוסלמים בהופעתם החיצונית ולא בלבושם , ואף לא באוכפיהם . יתר על כן , היה עליהם להיבדל מהמוסלמים גם בענייני תרבות ולשון : לא להכניס ערבית לכתובות החותם ( אם כי בעניין זה מצויות גירסאות משובשות , שאומרות את ההיפך , ( לא לקרוא עצמם בכינויים ערביים , לא ללמוד את הקיאן ולא ללמדו לצאצאיהם . ענייני פולחן ניסוחי העיקרון של חופש הפולחן , על סייגיו השונים , מוקדמים ביותר , וכרוך בו גם עניין האוטונומיה העדתית . כבר בחוזה נג'ראן , המיוחס לימי הנביא , נאמר : 'לא יפריעום בדתם ובסדרי חייהם . ' ראינו שחוזה ירושלים מכיל סעיף המרשה לנוצרים המתגוררים בעיר לקיים את כנסיותיהם ומנזריהם . בחוזים אחרים נאמר תמיד , כי חל איסור על הך'מים לבנות בתי תפילה חדשים , ולפי גירסאות אחרות אף נאסר עליהם לשקם את המבנים הישנים , ההולכים וחרכים מפאת יושנם . עוד נאמר בחוזים אחרים , שעל הנוצרים לקיים את מנהגיהם בצנעה י לא להשמיע את הנאקוס ( כפיסי עץ שבהם היו דופקים בכנסיות המזרח על לוח עץ , כדי להקהיל את המאמינים לתפילה ) בראש חוצות , כי אם בכנסיות פנימה ; לא לערוך תהלוכות קולניות , שבמהלכן נישאים צלבים ; גם לוויות המתים '' ' ראה את ההמלצות להארון אלךשיד אצל אבו יוסף , עמ' : 76 לא יהיו דומים למוסלם בלבוש , ברכבם ובחיצוניותם ו האבנט יהיה עשוי חוטים גסים י ישאו על ראשם מצנפות חרורות ; יציבו על האוכף חתיכת עץ דמויית רימון ; יעשו קשר כפול לרצועות הנעליים , ועוד . על גזירות הלבוש של מתוכל ( בשנת ( 850 ראה : טברי , תאריח , ' ג , עמ' . 1389 מוצלי , דף 36 ע"ב , מביא על פי אלצולי פרטים על גזירות מתוכל : החובה ללבוש בגדים בצבע הדבש , לרכוב בצורה מיוחדת , להדביק טלאים צבעוניים על המצנפות ועל הלבוש , להדביק סימני היכר מציירים על הפתחים , ועוד ? . כגלל זה , הוא אומר , קיבלו רבים את האסלאם ( והוא אף מונה שמות . ( השווה סבט אבן אלג'וזי , כתב יד , 4618 BM Or דף 93 ע"ב : הציורים שעל הפתחים היו צריכים להיות בדמות שדים ; על גזירות דומות בשנים 908-907 ( ימי מקתדר ) ראה ; אבן אלג'וזי , מנתטם , ו , עמ' ° . 82 אבן עסאכר , א , עמ' ; 564-563 , 505 אבן עבד אלחכם , עמי . 151

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help