sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

כדרך שנקבע מייד אחרי כיבוש העיר על ידי המוסלמים , היה נוח מזה שבערים אחרות . בעוד שעל פי הידוע לנו ממקורות מוסלמיים , ומתעודות שנמצאו בגניזה שבמצרים , היתה גביית מס הגולגולת ( הג'זיה , שנקראה שם בדרך כלל : ג'אליה , 'מס הגולים ( ' אינדיבידואלית לחלוטין , היה התשלום בירושלים גלובאלי . שיטת תשלום זו העניקה ליושבי ירושלים יתרון על פני ערים אחרות בעולם המוסלמי . באמצע המאה הי"א אנחנו מוצאים בירושלים את הסוחר המגךבי ישראל בן נתן ( אבן סהלון , ( אדם בעל ביוגראפיה עשירה , שמקצתה ידוע לנו : תחילה הוא העתיק את מושבו מקיךואן לפסטאט , בשנות הארבעים של המאה הי"א . אחר כך נשא אשה מארץ ביזאנטיון , הלך אחריה לארץ זו ושהה שם שנים אחדות . נישואיו לא עלו יפה והוא נתן גט לאשתו . זמן מה שהה בכלא הביזאנטי , כנראה בשל רדיפות זרים שהיו שם באותו זמן . בעודו בכלא נדר נדר , כי ישהה זמן ממושך בירושלים אם יזכה להשתחרר . ואמנם שהה בירושלים והחליט להישאר בה . באחד ממכתביו הוא מונה את מניעיו , ובהם את העובדה שבפסטאט הוא רשום ברשימות המס ( פי אלכראג ) וזז an כלומר תושב קבע , לאחר שבמשך זמן מה היה רשום טאךי , שפירושו ( כמו בעברית : ( חדש , או זמני ( בוודאי אחרי שהגיע לשם מן המגרב . ( משתמע מדבריו , שאם ישוב מירושלים לפסטאט עתה , לאחר העדרות של עשר שנים ומעלה , יהיה חייב בתשלום כל מה שהיה עליו לשלם ללשכת החראג' שבפסטאט במשך שנות העדרו . אף עולה מן הדברים שכל עוד ישב בירושלים לא נדרש לשלם מס אישי כלל , הודות לתנאי המס המיוחדים המקובלים בה , כפי שתיארנום לעיל . ' בשלושה מכתבים שכתב עלי הכהן בן יחזקאל , מפרנסי ירושלים , בשנת , 1060 יש עדות לקיומו של מס מיוחד על חנויות . הכותב מבקש מקרובו בפסטאט שישתדל להשיג לו הנחה מן המס שהוא משלם על חנותו שבירושלים , מס שגובהו שבעה דינרים בשנה . שנה לפני כן הצליח להשיג הנחה של לא יותר ממחצית הדינר , ולשם זה היה עליו לשחד את ה'שומרוני , ' כנראה פקיד המס , ברבע דינר . הפעם הזאת הוא מבקש הנחה של שני דינרים לפחות . ידיעה על מסי חנויות יש לנו גם ממקור נוצרי , הוא תיאור המסע של הנזיר ברנרד ( סביב שנת , ( 870 המספר כי מול האכסניה שהקים קרל הגדול נמצא שוק , ( forum ) וכל אחד מן החנוונים משלם למשגיחים שני דינרים בשנה . ראינו כי אחד היתרונות שהובטחו ליהודי ירושלים תמורת התשלום הגלובאלי של המס , שבו היו חייבים , היה הפטור של העולים לרגל מתשלום מס הכניסה לירושלים . הגאון שלמה בן יהודה מציין בפירוש , כי אנשי ירושלים עשו מאמצים יוצאים מגדר הרגיל כדי שהשלטונות לא יפגעו בזכות אחרת שהיתה לעולים לרגל , והיא שהם לא יידרשו להציג את הבךאאה , אישור קבלת המס שאדם היה חייב לשאת עמו במסעותיו . מי שלא נמצא בידיו אישור זה היה עלול להיקלע לקשיים . וכך כותבים הירושלמיים , סביב שנת : 1035 'אנו מתי מעט , אין בנו כדי לעמוד במקצתו ( של המס , ( והנשאר בכל שנה נלקח ברבית , למען לא ייתפשו העולים אל עיר הקודש באימות פיתקי המס . ' 14 ראה : TS 13 j 14 , f . 18 ע"כ , שורות , 10-7 שזמן כתיבתו כנראה : שנת ; 1059 נדפס בידי י' סטאר , ' לתולדות נהוראי כן נסים איש פסטאט , ' ציון , א ( תרצ"ו , ( עמ' 449 ואילך ' ראה תרגום אנגלי של הקטע השייך לענייננו אצל גויטיין , חברה , ב , עמ' :. . 385 ראה : , TS 13 j 36 , (' . 6 שורה 24 ואילך ( נכתב ב 17 ביולי ) ENA 2747 , f . 11 ; שורה 5 ואילך ( נכתב ב 30 באוקטובר , TS 8 , 121 , 1 . 24 r ;( שורה 18 ואילך ( נכתב כ 15 בדצמבר . ( המקור הנוצרי nardi Monachi itinerarium Ber- .- אצל טובלר ומוליניה ( לעיל , הערה , ( 10 עמ' . 314 6 , TS 13 J 11 , 1 . 5 ' שורות ; 20-18 ההדגשה שלי — מ"ג .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help