sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

והוליד בנים , נעשה כתושבי ירושלים ושילם 'המס כגדול , שהוא זהוב ורביע . ' נמצאנו למדים שה'גדולים , ' כלומר בעלי היכולת , שילמו בירושלים דינר ורבע ( סכום נמוך בהשוואה לארבעת הדינרים שנדרשו לשלם העשירים במקומות אחרים . ( ראוי לציין עדות לכאורה , שמס גלובאלי הוטל גם על הנוצרים , בתיאור לאטיני של המקומות הקדושים לנצרות כארץ ישראל , שנכתב כנראה בתחילת המאה הטי , מציינים שהתשלום השנתי של העדה לערבים ( ad Sarracenos ) הוא חמש מאות ושמונים דינרים , ( soiidi ) מלבד תשלום לאנשי הממשל , ( in ministris Sarracenorum ) סכום שגובהו לא נשתמר בתעודה . התשלום השנתי של העדה היהודית 'קנה' גם את זכותם של העולים לרגל היהודים לבוא אל העיר . הכניסה לעיר כלשהי היתה כרוכה ככל הנראה בתשלום מס , אם מדובר היה בד'מי . ידוע לנו על מס מעין זה באלכסנדריה , על פי מכתב מן הגניזה , שכתב יוסף הכהן , דיין אלכסנדריה , אל אפרים בן שמריה בפסטאט , בשנת . 1026 היה זה מס של שניים וחצי דינרים לאיש ו 'שקלנו לבעל השער שלהים ( תרגום עברי של המונח הערבי ת'ער , והשתמשו בו במשמעות של נמל ) שני זהובים וחצי . ' אף ידוע לנו כי עולים לרגל נוצרים נתבעו לשלם בכניסה לירושלים = ) aureus דינר . ( שלמה בן יהודה מסביר במכתבו שהסכום הקבוע ששילמו יהודי ירושלים נועד להבטיח בין השאר שהמוסלמים לא "טפלו אל העולים לרגל , וכן שיהודי ירושלים , יחד עם העולים לרגל , יהיו רשאים להקיף את שערי הר הבית , להתפלל על ידם , ולהתפלל — אף בקול רם ! — על הר הזיתים : ... ומשאת שליטים וחוקים קבועים לכחוריה , למען לא יזיקו הבאים אליה מכל בית יש' = ) ישראל ) לרצות אבניה ולחונן עפרותיה , ולסובב שערי המקדש ולהתפלל עליהם בקול רם בקדוש וברוך = ) קדושה וברכו ) ובעלותם אל הר הזיתים בשיר ובעמדם עליו בימי החגים מול היכל ה , ' מקום שכינת עזו והדום רגליו , ואין דובר דבר " ... ענייני המס מוזכרים לעתים קרובות במכתבים שנשלחו מן הישיבה , שנועדו בדרך כלל להמריץ את הנמען להשתדל ולסייע לאנשי ירושלים שלא היו מסוגלים לשאת בנטל , או לגייס סיוע בעבורם . כמה מכתבים של שלמה בן יהודה עניינם הדיוקני , האמור להגיע מפסטאט כדי לסייע בתשלום המס . פניות מעין אלה הלכו ותכפו בזמנים שבהם הטילו על יהודי ירושלים מסים מיוחדים נוספים . לעתים קרובות נקרא המס 'עונש , ' ובערבית של כתבי הגניזה : גר אמה , ( vtrt ) שמשמעותו חוב וגם קנס . הטלת מס נוסף נזכרת במכתבו של שלמה הכהן כן יהוסף , באביב שנת 1 1025 ... ויערוב החי למת והעריבו היושב לנס עד אשר מילאו העונש ומאחר כן נתנו מס שיני . ואילו ראיתם מי שפרע כל הדמים האלה הייתם תמיהים ועליהם נוהים ואומרים : המאלה העניים יצא העונש הגדול הזה ? 10 ראה : is NS J 172 ע"א , שורות 9 ואילך . מס הנוצרים : 11 IlineraHierosolymitana , Geneve 1877-1880 , p . 305 T . Tobler— A . Molinier . 'De casis Dei' , ראה 7 S 24 . 29 .- שורות 29 ואילך ; הדפיסו Textsand Studies inJewish Historyand Liieraime , J . Mann , ; 1 , Cincinnati 1931 , pp . 367-370 השווה גויטיין , חברה , א , עמ' 62 ואילך . זהוב = דינר ; הכניסה לירושלים : וילהלם מצור , Histonae , /?// c Occ . 1 , p . 30 וראה ג . De prima inst ., RHC . Occ . V , p . 402 : 0 ראה : 13 rim « 7 , TS 13 J 11 , f . 5 ואילך ; נדפס אצל מאן , היהודים , ב , עמ' , 186 ונוסח דומהגםב נ , 33 . f . 6 TS 13 שותת , 10-9 מכתב אל אפרים בן שמריה : .: . כי נשארו כה פליטה מעט מהרבה [ ועליהם לשלם החוקים ] הקבועים למושלי העיר ובחוריה למען לא ינזקו בית ישראל ... בעלותם ובבואם בסובבם על שערי [ המקדש ] בקדוש וברוך ובעלותם אל הר [ הזיתים . ' . .. [

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help