sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

חייבו את תושבי טבריה לשלם דינר לאיש בשנה , ונאמר שם שתנאים דומים הוטלו גם על תושבי דמשק . כאן באים לעזרתנו כתבי הגניזה . אף על פי שזמנם מאוחר יחסית — המאה הי"א , נראה שהם משקפים סדרים שנמשכו מאז הכיבוש , במשך ארבע מאות שנה לערך . בשנת 1053 ככל הנראה יצא מאת ישיבת ירושלים קול קורא לעזרה אל קהילות מצרים , ובו נאמר בין השאר : 'המס והחקים הקבועים אשר עלינו , אם רבים אנחנו אם מעוטים , בכל שנה אנו צריכין ללוות ברבית למלאתר . במכתבו אל אפרים בן שמריה , מנהיג ה'ירושלמיים' בפסטאט , שנכתב בירושלים באביב שנת , 1025 מזכיר הגאון שלמה הכהן בן יהוסף שהיה על יהודי ירושלים לשלם מאה דינרים בשנה . סביב שנת 1030 מאשר יורשו בכס הגאונות , שלמה בן יהודה , במכתב אל אפרים בן שמריה , את קבלתם של 2 % דינרים שנשלחו בדיוקני ( בלשון חז"ל : המחאה ; בערבית : ספתג'ה , ( בידי יהודי איש מצרים שעלה לרגל לירושלים . הוא מציין בהמשך : 'רנתחייבנו ליקח מן הדייקני הזאת עשרים זהובים בחרב אשר עלינו בכל שנה , ' כלומר היו צריכים להשתמש ברוב הסכום לתשלום המס השנתי " . דור אחד מאוחר יותר אנחנו מוצאים פרטים נוספים על המס וחלוקתו . במכתבו של הפרנס הירושלמי עלי הכהן בן יחזקאל מה 24 במאי , 1059 הוא מציין , שתובעים מהקהל מאה וחמישים דינר בשנה מס קבוע ( ראתב , ( מהם שבעים דינר הם הח'ראג , ' ארבעים דינרים למשמרות המזוינים ( האחדאת , ( ' ועוד ארבעים דינרים להוצאות העירוניות בירושלים . נראה ששבעים דינר ח'ראג' הוא גובהו הממשי של המס . אשר לתשלומים האחרים , הם תואמים את הנאמר במכתב החוזר של הישיבה ( שכאמור נכתב ככל הנראה בשנת , 1053 שנים אחדות לפני מכתבו של עלי הכהן ) tccc צורכי העיר ו לחזות אשפתותיה , לנקות ביבותיה , לתקן חומותיה ושומריה , לרצות מושליה ושריה ובחוריה . ' ובלשוננו : סילוק אשפה , אחזקת רשת הביוב והחומה , תשלום לשומרים ושוחד לנושאי המישרות " . מן המקורות שסקרנו לעיל אפשר להסיק שיהודי ירושלים היו חייבים לשלם סכום גלובאלי שנתי בסך שבעים דינר . ניתן לשער כי סכום זה נקבע בעת שהתחדש היישוב היהודי בירושלים , כאשר שבעים משפחות הורשו להתיישב בה ( ראה עמ' , ( 136 והמס נקבע על בסיס של דינר לכל ראש משפחה , כדרך שאירע בטבריה ובדמשק , כמו שראינו לעיל . נראה שבמשך הדורות התגבש נוהג פנימי של חלוקת הסכום הזה בין יהודי ירושלים , כנראה על פי יכולתם . הגאון שלמה בן יהודה , הכותב מירושלים בערך בשנת , 1034 אל אברהם הכהן בן יצחק בן פראת , בעניינו של פרח בן דרנש , איש סג'למאסה שבצפון אפריקה , מציין שאיש זה התיישב בירושלים , נשא אשה מבנות ירושלים ראה תנאי הכניעה של טבריה ( ושם גם על המס בדמשק ) אצל : טברי , תאריח , ' א , עמ' . 2159 8 המכתב החוזר , ראה כתב יד מאוסף פירקוביץ' ב , שפרסם א"א הרכבי , 'מכתב מירושלים מכת"י אשר בפטרסבורג , ' אוצר טוב , תרל"ז-תרל"ח , עמ' , 80 שורות . 17-15 שלמה הכהן : . 8 ו , ENA 2804 . שורות 16 ואילך , שהדפיס מאן , היהודים , כ , עמ' ; 179-178 שלמה בן יהודה : , TS 13 . 113 , f . 17 שורות , 13-12 ראה מאן , שם , עמ' TS 20 . 1151188 הוא קטע דהוי מאוד , שנותר ממכתב אחר של שלמה . חתומים בו גם יוסף הכהן בן שלמה גאון וטוביה 'השלישי , ' ומוזכר בו 'המס הקבוע' שיש לשלם למושל ול'בחורים : ' 'ולבחורים חלק קבוע' ( שורה ;( 5 'ולמלאת למושל ולבחורים' ( שורה . ( 8 ראה : 75 ו , K " V EN A NS 1 . שורות . 20-8 וראה את מכתב הישיבה שפרסם הרכבי ( לעיל , בהערה הקודמת , ( עמ' , 79 שורות . 35-34 ח'ראג' הוא מונח שנתייחד למס קרקע , להבדיל מהג'זיה , מס גולגולת ; אבל בתקופה הקדומה משמעות שני המונחים היתה זהה — מס ; ונראה שכך היתה משמעות המושגים , לכל הפחות בפי היהודים , גם במאה הי"א .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help