sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

לא הפלו המוסלמים בין יהודים לבין נוצרים . לפיכך , כשמוסלמים חברו יחד ושיתפו פעולה עם היהודים נגד הנוצרים , או להיפך , עם הנוצרים נגד היהודים , הדבר לא נבע מעמדה עקרונית כלשהי , אלא מנסיבות מדיניות היסטוריות , שיש לדון בהן בכל פעם לגופן . בהשקפה המוסלמית משמשות בערבוביה מסורות שעניינן צדק וסובלנות כלפי בני החסות יחד עם מסורות אחרות , ההדורות בוז , בעיקר כלפי היהודים . מסורת אחת אומרת , שהמלאך גבריאל סירב ללחוץ את ידו של מחמד קודם שירחץ אותה , כי נגע בידו של יהודי . במסורות ( חדית'ים ) אחרות נמצא דברים המיוחסים למחמד או לעלי , שלפיהם לא ראוי לומר שלום ליהודים ולנוצרים . אולם ההשקפה השלטת בספרות המוסלמית היא שיש לכבד את הזכויות של בני החסות כפי שנקבעו בתקדימים ובמימרות של הנביא ושל הח'ליפים הראשונים , שכן ההלכה המוסלמית מכירה שהם ח וקיים ומקודשים על ידי דברו של אלוהים . בהשוואה לנעשה בעולם הנוצרי אנחנו מוצאים כאן רקע של הגינות ושל חוקיות . בתקופה המוקדמת , הכוללת את תקופת בית אמיה , היו הח'ליפים מודעים לחשיבות הגורלית של שמירת זכויותיהם של בני החסות , בייחוד מן הבחינה הכלכלית . וכך אמר עמר בן עבד אלעזיז לאחד ממושליי : לא תחריבו בית כנסת ולא כנסייה ולא בית עובדי אש אשר את קיומם הבטיח חוזה השלום . אף לא יבנו בית כנסת או כנסייה או בית עובדי אש ( חדשים . ( אין לגרור את הכבש אל בית המטבחיים ואין להשחיז את המאכלת על ראש הבהמה ששוחטים . במשך הזמן כינסו חכמי ההלכה באסלאם את הכללים שמצאו בתקדימים מימי מחמד ויורשיו , ובייחוד מן הנאמר בחוזי הכיבוש , כגון חוזה ירושלים , במסמך אחיד , הנקרא 'תנאי עמר . ' אף על פי שמסמך זה אינו נקשר באופן ספציפי עם ירושלים דווקא , חשוב שנכיר את צדדיו העיקריים , כי הם מהווים את המסגרת שבה נעו , לטוב או לרע , תנאיהם של תושבי ירושלים , היהודים והנוצרים . היתה נטייה בין החוקרים לייחס את המסמך לעמר השני ( אבן עבד אלעזיז , ה'חסיד' שבקרב הח'ליפים מבית אמיה ( 720-717 ; ולא לעמר בן ח'טאב , כובש הארצות , אבל אין לכך שום אחיזה במקורות . ברור שכוונת המנסחים הראשונים היתה לייחסו לעמר הראשון , שהלא בימיו נכתבו חוזי הכניעה , שהם בסיס עיקרי לנאמר באותו מסמך . זמן חיבורו אינו ידוע , אבל הוא מאוחר יחסית . גירסתו הידועה הקדומה ביותר נמצאת בספרו של שאפעי , אשר מת בשנת . 820 2 ראה סקירות כלליות על מצבם של בני החסות באסלאם , אצל ; ; York 1964 , pp . 62-88 S . D . Goitein , JewsandArabs , New וכן ראה : The Social Isolation of Ahl adh- E . Strauss pp . 73-94 ; A . Abel , 'La convention de Nadjran ' , Dhimma' , /' . Htischler Mem . Vol ., Budapest 1950 , ( Ashtor ) , . RE . 1 , XXVIII ( 1894 ) , p . 750 ' . d ' apres 1 a litterature reiigieuse des Musuimans ' , RIDA , U ( 1949 ) , p . Iff . ; I . Goldziher , 'Usages juifs ראה מסורות : בלאך'רי , פתוח , עמ' ; 162 ךיהבי , מיזאן , ב , עמ' ; 232 ניסאם ךי , רוצה , עמ' ; 458 עזיזי , סראג , ' א , עמ' 127 ( דברים המיוחסים לנביא : ( 'אם רצונכם לברך יהודי או נוצרי ברכוהו : ירבה אלהים את כספך , מפני שמכספו תועלת לנו על ידי הג'זיה , או על ידי שימות כלי יורשים HD 3 . ' mn , 4 . 1372 ' 13 S , J , 'rp ראה : טריטון , כליפים , עמ' J . Schacht , ; 12 , 10 2 . 'Reviews' ,. / £ ) # ( N . S . ) , XXIII ( 1932 / 1933 ) . p . 271 Cahen , 'Dhimma' , ibid ., pp . 227-231 . J . Finkel . 'Aman \ Encyclopaediaof Islam , pp . 429-439 ; Cl ביקש לבסס את שייכות המסמך לעמר השני , שלדבריו רצה לפעול על פי דוגמתו של הראשון ועל כן חידש , לראשונה בימי בית אמיה , את גזירותיו של עמר הראשון , ובייחוד את גזירות הלבוש . ראה שאפעי , אם , ד , עמ' , 122-118 וראה תרגום אנגלי אצל טריטון . כליפים , עמ' . 16 , 12 ראה את הגירסה של ק לקשנדי ,

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help