sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

פרק שלישי השלטונות והאוכלוסייה המקומית משה גיל כמו בכל תחום , השתדלו המוסלמים להישען ביחסם אל האוכלוסייה המקומית על התקדימים שקבע הנביא , במעשיו או באימרותיו . למערכת יחסים זו היו אפוא שורשים עמוקים במסורת שמימי הנביא . מדיניותו של מחמד כלפי הלא מוסלמים , ובימיו מדובר בעיקר ביהודים , לא היתה שווה כל ימיו . חלה בה התפתחות גדולה במרוצת השנים , וניתן לראות בה שלבים . בעוד אשר במדינה נקט יד קשה כלפי יהודים , נישלם , גירשם ואף השמיד באופן פיזי חלק גדול מהם ( בני קךיטה , ( הסתפק לגבי שאר היהודים שבצפון חצי האי בנישולם מקניין הקרקע ובהפיכתם לאריסים למוסלמים ( ח'יבר , פדכ . ( לעומת זאת , במסעו לתבוכ , כשנתיים לפני מותו , העניק לנציגיהם של יישובי היהודים והנוצרים מכתבי חסות ( אמאן , אמנה ) תמורת המס שיטיל עליהם ( ג'ןיה , ( ואף ניתנה להם הגנה ( ך'מה ) מאת המוסלמים בשם אלוהים ושליחו ; מעתה היה הנביא מגינם ( ג'אר . ( המדיניות כדרך שהתבטאה בשלב השלישי הזה , יש לה ביטוי גם בקראן , בפרק התשיעי ( סוךת אלתובה , 'התשובה , ( ' פסוק כט : הילחמו באלה מבין ( האנשים ) שניתן להם הספר ( כלומר : עמים שהיו להם נביאים ו'ספר , ' כגון יהודים ונוצרים , ( שאינם בוטחים באלוהים ולא ביום הדין ואינם אוסרים מה שאסרו האלוהים ושליחו , כי אינם מאמינים בדת האמת ; ( הילחמו בהם ) עד אשר ייכנעו וישלמו את המס בהתאם ליכולתם ( או : לרווחיהם . ( ההשקפה המשפטית הבסיסית של האסלאם לגבי הלא מוסלמים , כפי שצמחה מן התקדימים שקבע הנביא , היתה חלק בלתי נפרד מחוק המלחמה המוסלמי , והיא הכילה את העיקרים הבאים : עליהם לקבל את האסלאם > אף שלהלכה אין האסלאם מכיר בהתאסלמות כפויה , ( או לקבל מעמד חסות . קבלת מעמד חסות פירושה מחד גיסא — הכנעה , ויתור על הגנה עצמית ( ועל ו 0 ו מסירת הנשק והסוסים ) ותשלום מס למוסלמים , ומאידך גיסא — הזכות לחיות ולקיים בידיהם את רכושם ( כולל : נשים וילדים ) ואת מצוות דתם , בהגבלות מסוימות ' . ביטוי מובהק להשקפות אלה אנחנו מוצאים בחוזי הכניעה שנערכו בעת הכיבושים הגדולים , ובהם החוזה עם אנשי ירושלים ( לעיל , עמ' . ( 8-6 לנוצרים שבירושלים הביא הדבר שינוי קיצוני במעמדם , ומעתה עתידים היו להימצא במצב שבו היו היהודים שרויים תחת השלטון הנוצרי ביזאנטי , מצב של נחיתות . ליהודים שהתיישבו בירושלים היה מצב זה ידוע היטב מזה כבר . להלכה 1 על סיפורם של יהודי מדינה , ח'יבר ופדכ , ראה אצל : דו"ז הירשברג , ישראל בערב , תל אביב תש"ו , עמ' ; 149-138 ושם , עמ' 155-152 את עניין האמנות שבימי מסע תבוכ .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help