sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

נחל קדרון העמק שנחל הקדרון עובר בו , מכנסיית קבר מרים ודרומה , היה איזור מגורים מיושב בתקופה המוסלמית הקדומה . כפי שנאמר לעיל היתה השכונה היהודית ממערב לנחל , בתוך חומות העיר . מצד מזרח באיזור כפר השילוח של היום , היתה שכונת הקראים . אף הזכרנו כי אחד מקברי נחל קדרון , קבר בני חזיר , הפך לכנסייה על שם יעקב הקדוש ( היא הסמרתקה . ( בחלקו הגבוה היה נקרא העמק בשם אלסאהרה ( עמק המתעוררים , לשון נקייה למתים , (" מקום יום הדין במסורת המוסלמית . חלקו המרכזי , מהר הבית דרומה , נקרא בשם ואדי ג'הנם ( נחל הגיהנום , כנראה בשל טעות בזיהוי גיא בן הינום . ( בעמק היו גנים , " כנסיות , קברים ומערות , ובמעלה ההר היו מחילות של נזירים . נאצר ח'סרו מספר דברים דומים , ומזכיר את הקברים הקיימים בנחל קדרון עוד מימי הבית השני . קברים אלה זכו לייחוסים מייחוסים שונים " . י הנוצרים קראו לעמק כבר במאה הד' 'עמק יהושפט , ' והקטעים של הנחל שליד גת שמנים וליד קבר מרים נקראו לעתים בשם עמק גת שמנים . מקבר מרים הובילה מערכת מדרגות אל פסגת הר הזיתים שממזרח לעמק . מלבד הכנסיות היה על פסגת ההר גם המקום המקודש ליהודים באותה תקופה י מקום 'הדום רגלי האלוהים , ' שכונה אבן ' מעמד השכינה' ובכינויים נוספים . 345 מקום ההתכנסות היה כנראה על הפסגה הדרומית ביותר של הר הזיתים — מקום הנקרא בערבית 'אל קעדה , ' דהיינו מקום המושב . 346 כן היה על הר הזיתים מסגד על שם הח'ליפה עמר , במקום שבו עמד הח'ליפה , לפי המסורת , ערב כיבושה של ירושלים בידי המוסלמים . חוקרי הקברים הקדומים בנחל קדרון מציינים , שבתקופה הביזאנטית שימשו הקברים כמעונות מגורים לנזירים . 348 במדריך ירושלים היהודי מן המאה הי' צוינו הקברים יד אבשלום וקבר ארנן היבוסי , וליד כנסיית יעקב אחי המשיח גם כנסיות ) ז כנאיס ) שהיו בנחל , ומחברו של המדריך מייחסן לשלמה המלך . 349 כנסייה נוספת , הנזכרת — כבית כנסת — גם במקורות יהודיים , היא כנסיית השומרונית . על שמה נקרא כל המדרון שעליו בנוי כפר השילוח , ובו מצויים קברי בית שני בשם סאמאךתקה 350 . ( Samaritike ) ככל הנראה זהה בית כנסת זה עם קבר יעקב הקדוש , כלומר : קבר בני חזיר . 338 ראה קוראן , סורה ע"ט י"ד . 339 הגנים הוקדשו לצורכי עניי העיר . וראה לעניין זה : גויטיין , עמ' . 11 בהקשר זה יש לזכור שהיו גנים באיזור , שנרכשו על ידי קרל הגדול לטובת כנסיית מרים הלאטינית . 340 נאצר ח'סרו , עמ' . 69 הוא אינו מכנה אותם בשם , אך אומר שהם 'בנויים בסגנון "עתיק . ' " 341 ראה : ; Wilkinson , p . 160 נ' אביגד , מצבות קדומות בנחל קדרון , ירושלים תשי '' ד , עמ' ; 3 ב' מייזלר , ' קברי כני חזיר במסורת הנוצרית העתיקה , ' ידיעות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה , ט ( תש"ב , ( עמ' . 115 נ 4 י כך הנוסע מבורדו , אוסביוס , או ? ריוס ועוד . 343 לדוגמה 344 Wilkinson , p . 83 מדריך ירושלים , עמ' , 75 ושם הזכרות נוספות של מדרגות אלו ומספרן לפי המקורות השונים . וראה לעיל , הערה . 96 45 ג שם , עמ' , 75-74 וכן הירשברג ( לעיל , הערה , ( 130 עמ' 156 ואילך ; י' ברסלבי , 'עליות רגלים אל הר הזיתים , ' ירושלים לדורותיה , ירושלים תשכ"ט , עמי . 120 46 ג למקור השם ראה : לימור ( לעיל , הערה , ( 308 עמ' 47 . 104 י 348 . IN , p . 931 למשל אביגד ( לעיל , הערה , ( 341 עמ' 103 , 101 , 22 הערה 136 , 4 וכר . 349 מדריך ירושלים , עמ' ° . 74-73 גיל , שכונות היהודים , עמ' . 35-32 לעניין זה ראה גם : אבל , להלן , הערה . 352

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help