sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

כנסייה נוספת על הר הזיתים היא כנסיית מרים , או כפי שהיא מופיעה בלוחות ליטורגיים י כנ סיית מרים ומרתה , ( Sta Maria , sta Martha ) אחיותיו של לזרוס הקדוש . מקומה מצוין : 'חמש מאות צעדים מערבה מהלזךאוך ( דהיינו 740 מטר בערך מערבית לקבר אלעזר בבית עניה 319 , ( אלא שלא ידוע בדיוק מקומה . אף לא ידוע מקומו של מנזר פטרוס ופאולוס בביזאנטיום . ( Sancti Petri et Sancti Pauli in Bisanteo Monasterium ) לרשימת המבנים שבקוממוךטוריום משנת 808 אפשר להוסיף עוד מבנים , הנזכרים בלוחות הליטורגיים השונים כמקומות מועד . לרשימת הכנסיות שכבר הוזכרו , אשר נתקיימו בתקופה הנידונה , ניתן להוסיף עוד מספר רב של מבנים . כך עולה למשל מרשימה ארמנית של שבעים מבני כנסייה השייכים לעדה זו , אשר נשלחה לארמניה בזמן שלטונם של הנסיכים הארמנים טרךטוס ( Tardatus ) וגתוריוס המאייר . ( illuminator ) קשה לזהות את רוב המבנים המוזכרים ברשימה זו , אבל יש לזכור , כי היתה לארמנים שליטת מה בכנסיות החשובות של ירושלים . נוסיף כאן את המנזרים בני התקופה , הנזכרים גם במקורות אחרים , אשר ניתן לאתר אותם בדיוק . בריכת השילוח וכנסייתה 322 מוכרות מן החפירות הארכיאולוגיות 323 באפיק הטירופיאון ליד בריכת השילוח . הכנסייה התקיימה בחלק מן התקופה המוסלמית הקדומה , ואולי אף לאורך כל התקופה . בחזית כנסיית הקבר היו מספר קפלות , וגם בהן התקיימו טקסי אזכרה : קפלה על שם מרים אם האדון , ( Theotokos ) קפלת מיכאל הקדוש , ( S . Michael ) וקפלת תאודורה הקדושה , ( Sta Theodora ) שהיו קוראים לה גם סרגיוס הקדוש או אופמיה הקדושה 125 . ( Sta Euphemia ) המבנים קיימים עד היום . הקפלות נבנו בזמן שחזור כנסיית הקבר על ידי הקיסר מונומכוס במאה הי"א . כנסיית גת שמנים ידועה הן מן הקוממוךטוריום והן מן הרשימות הליטורגיות השונות . בכנסייה היו שני אתרים : מקום הבגידה , דהיינו המערה , ומקום התפילה . המערה נבדקה לאחרונה מחדש , ואפייה הכנסייתי בתקופה זו ברור . ' 1 כנסייה נוספת עמדה בסמוך , היא כנסיית הייסורים . מקובל שכנסייה זו עמדה במקום שבו נמצאת היום 'כנסיית כל העמים' בגת שמנים . היא נהרסה כבר בשנת , 614 בפלישה הפרסית . מאוחר יותר נבנתה הכנסייה במעלה ההר , והיא שימשה כנראה עד התקופה הצלבנית . אפשרי הדבר הק ? לה של סנט אנדראס אינה מוזכרת כלל אצל אבל . 319 ראה : 320 Wilkinson , p . 167 -, MWik , No 1 es , pp . 565-566 ראה ו ו ילקינסון , שם 399 , n . 2 Milik , Notes , p . 564 ; JN . p . < מציע , שהמנזר היה קרוב לכנסיית אלאונה . ( Eleona ) המנזר מוזכר גם בקוממוךטוךיום , ראה Tobler-Molinier , p . 302-. "' ראה לעיל , הערה . 295 Wilkinson , p . 171 ; Milik . Notes . p . 364 ; Milik , 322 323 Topographie , pp . 180-182 ראה לאחרונה סיכום של וילקינסון . miDD Dan Siloam \ z . ew 1 flf , x ( 1973 ) . pp . 116-126 The Pool of ! בכנסייה זו טיפלו גם ונסן , מבחינה ארכיאולוגית , ואבל מן הצד ההיסטורי . ראה : . IN , pp . 860-864 . Milik , Notes , p . 364 324 אך ראה גם בליס ודיקי ( לעיל , הערה , ( 63 עמ' . 200-194 עצם הזכרת האתר בטכסט של מיליק ( המאה הי ( ' דיה לציין אתר מקודש במקום . י נ י ; Milik , Notes , pp . 359-361 ראה גם 161 Wilkinson , p . D KVnnV . Ulivi , Jerusalem 1965 , pp . 3-74 Corbo , Ricerche Archeologiche al Monte degli Wilkinson , p . 157 ; Milik , Notes . p . 550 ; V . C . 326 בני התקופה הערבית יש לייחס מספר קברים . על כמה מהם אף נתגלו כתובות כערבית , רקררבר מסכם את השימוש בקברים : 'ישלייחס את הנקרופוליסלתקופה הביזאנטית , החל ממאות ה - ' ו , ' עם שימוש ארוך במשך התקופה הצלבנית' ( שם , עמ' . ( 20

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help