sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

כנסייה המוזכרת אף היא בתיאורי עולי הרגל ובמקורות האחרים היא כנסיית ציון על הר ציון . מן המקורות מסתבר , שכנסייה ציון על מבניה השונים , כמו הדיאקוניקוף שמצפון לה , התקיימה במתכונתה הביזאנטית במשך כל התקופה המוסלמית הקדומה . זאת , על אף חורבנה בזמן הכיבוש הפרסי , שהרי שוקמה מייד לאחריו , בידי מוךסטוס . עם הכיבוש הערבי מסופר שהח'ליפה עמר חיפש את מקום 'מסגדו של דויד , ' והוא הובא אל כנסיית ציון על ידי הפאטריארך . בתקופה ההיא הראו את קבר דויד בכנסיית גת שמנים ולא בכנסיית ציון . מן החפירות הארכיאולוגיות שבוצעו בשטח לפני הקמת כנסיית ה'דוךמיטיו' ( EcciesiaDormitionis ) בשנת 1899 עולה , שכנסיית ציון עמדה בסמוך ל'קבר דויד' ולכנסיית ה'דורמיטיר בהר ציון דהיום . מבנה הדיאקוניקון נחשב כמבנה נפרד או כק ? לה בסיטרא השמאלית של הבאסיליקה של ציון . הפךטוריום הוא המקום השלישי המוזכר ברשימת ה'קוממוךטוךיום' — ( Commemoratorium ) רשימת המבנים שהוכנה בשביל קרל הגדול בשנת . 808 מקום זה מוזכר במקורות כביתו של פילטוס , זיהוי שהיה מקובל כבר בתקופה הביזאנטית . באשר למקומה של כנסייה זו הוצע לקבעה באיזור קשת וילסון . לנו נראה , שמקומה היה מצפון לקשת וילסון , במקום שהוקמה בתקופה הצלבנית כנסיית אגידיוס הקדוש . ( S . Aegidius ) לכנסייה הצלבנית היתה צורת צלב ובמרכזה , כך ניתן להניח , היה כסאו של פילטוס בשעת המשפט , או מקום עמידתו של ישו בשעת משפטו . . Wilkinson , pp . 171-172 ראה גם : vin ( 1926 ) , pp . 321-344 'Die Hagia Sion' , Benediktinische Monatsschrift , C . Panfocder , ( לתקופתנו ראה שם , עמ' ? JN , pp . 421-481 ; ( 337-333 וכן אצל צפריר , ציון , עמ' , 181-179 עמ' , 197-182 ובמקומות שונים שם . חדר המשמש את אנשי הכמורה לאחסון חפצי הפולחן , המנחות ובגדי הכהונה . לעתים נבנה בצמוד לכנסייה כמבנה נפרד ולעתים בצמוד לאפסיס המרכזי , בדרומו ( לעומת הפרוטסיס — חדר לחם הקודש , שהיה מצפון . ( 141 . ק . Le strange , המקורות לכך , סיוטי ומגייר אלדין , הם בני התקופה הממלוכית . שם , עמ' , 203 אך ראה הערת , Wilkinson עמ' , 158 החושב שמסעודי , המציין את קברו של דויד בגת שמנים , מבלבל כאן את קבר מרים עם קברו של דויד . נדמה לנו שזהו המקור היחיד המזכיר את קבר דויד כאן . כמו כן ראה גם : , Milik , Notes , p . 550 בו מסוכמים הנתונים הנוצריים בליטורגיה , והממצא הארכיאולוגי , אך כלל לא מוזכרת שם 'פרשת קבר דויד . ' לפרשה זו של קבר דויד ראה ח"ז הירשברג , ' קבר דוד ושלמה במסורת המוסלמית , ' ארץ ישראל , ג ( תשי"ד , ( עמ' , 220-213 ובייחוד עמ' 213 והסיכום בעמ' . 220 העובדה שהמקור המוסלמי ( אלמסעודי ) מזכיר את קבר דויד בגת שמנים אחרי שהוא מזכיר את כנסיית הר ציון , אינה מקרית , לדעתנו . נראה שהבלבול נובע מתחביר שגוי ולא ממהות שונה . 286 הצעותיו של ונסן ביחס למיקום הכנסייה נראות בתוכניתו JN , pi . XLIX ^ וזאת על סמך הממצאים הארכיטקטוניים בחפירה , המסוכמים שם וזז XL VIII Milik , Notes , p . 361 287 וראה לעניין זה : Topographie , pp . 143 , n . 3 ; 144 Milik , הסתירה בין הקביעה , שהמקום בו נשמרה גופתו של סטפנוס היה חלק מן הכנסייה , לבין האמור לעיל , לפיו היה הדיאקוניקון מבנה נפרד , נובעת מחוסר הבהירות של המקורות בעניין זה , וראה הצעת סיכום אצל צפריר , ציון , עמ' . 324 . Tobler-Molinier , p . 301 288 לדיון בו ראה : Notes , pp . 362-363 ; Wilkinson , p . 168 Milik , 289 ראה למשל תיאורו של קאודוסיוס אצל , p . 66 Wilkinson , וכן אצל אנטונינוס , שם , עמ' . 84 291 Milik , Topographie , pp . 151-152 290 אנו מקווים לטפל בזיהוי זה בעתיד . על כל פנים , את תוכנית הכנסייה הצלבנית ניתן לראות אצל י' האזרחי ( עורך , ( פרק חדש בתולדות הכותל המערבי תשכ"ז-תשל"ב , ירושלים תשל"ג , עמ' 48 ( המדובר ב'אולמות הכותל . ( ' אפשרי הדבר , שגם כנסייה שקדמה לכנסייה הצלבנית היתה בצורת צלב , בדומה לכנסייה שהיתה מעל באר יעקב שליד שכם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help