sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

דהיינו שערי המשרתים מהאח'מאס . 234 מן המדריך אף נראה , שמחברו נותן שם לכל אחד מן השערים היוצרים את השער המשולש : שער המים , שער השיר ושער הנשים , אך מובן שהשמות הללו , הלקוחים מן המשנה , הם בגדר זיהוי אגדי בלבד . ' אם אכן מתקבלת ההצעה , ששלושת השמות הללו הם שמות חלקיו של השער המשולש , הרי ניתן ללמוד מכך שהמזרחי מבין שלושת פתחי השער המשולש היה קיים כבר בתקופה המוסלמית הקדומה . הצעה זו תעזור לזיהוי 'שערין [! מחראב מרים' הנזכרים אצל מקדסי עם השער המשולש . 2 " 1 שם זה קשור עם עריסת ישו הנמצאת בקרבת מקום , וניתן להגיע אליה מן השער המשולש דרך אורוות שלמה . דרך גישה אחרת לעריסת ישו היא מפני הר הבית במדרגות , כפי שמתאר זאת נאצר ח'סרו . 237 השימוש בצורת הרבים 'שערי' אצל מקדסי והעדר אזכור של השער המשולש במקום אחר בתיאורו , מחזקים את הרושם שבדברו על 'שערי מחראב מרים' המדובר אכן בשער המשולש . בחומה המזרחית של הר הבית ידועים וניתנים לזיהוי שני שערים — שערי הרחמים , המוזכרים בכל ששת המקורות . מדריך ירושלים מזהה אותם , כדרכו האגדית , עם שערי ניקנור של בית המקדש . מקדסי מציין את שער הרחמים כשני שערים ; אצל האחרים , לעומת זאת , אוזכר בסמיכות לשער הרחמים שער נוסף — שער התשובה ( באב אלתובה , ( ובמדריך ירושלים נזכר שער זה בשם אחר '-. שער המזרחי . ' זיהויו של שער הרחמים עם שער הרחמים של היום אינו מוטל בספק . תיאורו של נאצר ח'סרו את שער הרחמים" מוכיח זאת : הוא מתאר את מבנה השער על פתחיו הרבים , ואף מציין את קדמות המבנה . שער התשובה מצוי ממש מדרום לשער הרחמים , אך לא ברור אם זה השער הקיים עד היום , הקרוי שער הלוויות , או הכונה לשער שנתגלה מתחתיו לפני שנים מספר "' . השם באב אלתובה מיוחס על ידי נאצר ח'סרו לאחד משני השערים היוצרים את השער . 240 אך המקורות האחרים מציינים את שער התשובה בנפרד . שער המזרח מתואר במדריך ירושלים כמלא זוהמה , ואולי קשור הדבר בעובדה שלוויותיהם של המוסלמים מהר הבית יצאו דרך שער הלוויות . שער נוסף שניתן לזהותו במידה רבה של ביטחון הוא השער הנקרא אצל מקדסי שער בריכת בני ישראל ( בךכת בני אסךאיל . ( ניתן להניח שזהו השער הצפון מזרחי של הר הבית , שנקרא בשם שער השבטים מאז התקופה הממלוכית , הואיל והיוצא מהר הבית צפונה דרך שער השבטים , המצוי דרומית לשער האריות של ימינו , עובר על הסכר הסוכר את בריכת בני ישראל . 234 לעניין תרגום זה ומשמעותו ראה : מדריך ירושלים , עמ' , 70 גיל , שכונות היהודים , עמ' 24 הערה ; 26 המבנים האומיים , עמ' . 39 בשל תיאור שער אח'מאס ברור שהמדובר בשער המשולש ולא בשער הכפול , המזוהה בביטחון עם שערי חולדה ושער הנביא , ולכן אולי אותה 'חצר בת שבע , ' המזוהה עם דאר אלאח'מאס , והמתוארת במדריך ירושלים ( עמ' , ( 71 איננה אלא בניינים viri v שבחפירות הכותל , המצויים מול שער זה . ראה בן דב , טכניקה , ציור . 1 קשה לקבל את הנחתו הראשונה של בן דב , המבנים האומיים , עמ' , 39 כאילו העובדים על הר הכית התגוררו בבניין , 11 שהוא המפואר שבבניינים , או אפילו בבניין 111 ( וראה לעיל , הערה , ( 194 כך שבתגליות שמדרום להר הבית אין מניעה לקבוע את הזיהוי של שערי אח'מאס עם השער המשולש . י מדריך ירושלים , עמ' . 71 236 82 ו Le Strange , p . ן : נאצר חיסרו , עמי . 78-77 - " נאצר ח'סרו , עמ' ' . 77-76 אי שילר , שער הרחמים , ירושלים , 1975 עמ' , 7 טור ימני . ° ראה אצל שילר , שם , עמ' 6 טור ימני . ' פראוור , השכונה היהודית , עמ' , 141 וכן צילום השער אצל שילר , שם , עמ' , 2 טור שמאלי . כמו כן ראה : Testament , Paris 1956 , p . 575 . fig . 179 L . H . Vincem — M . A . Steve , Jerusalem del'Anaen ודיון שם . 242 אצל אךךסי , למשל , ראה : idnsi ' s G . Le Strange .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help