sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

בשנת 1033 אירעה רעידת אדמה , אשר פגעה בהר הבית ובסביבתו , ובעקבותיה נעשו שיפוצים אף בחומות הר הבית . 219 במסגרת שיפוצים אלה חלו כנראה שינויים במיקום אתרים בהר הבית ושונו כינוייהם , ולכן אנו נתקלים בקשיים רבים כזיהוי , למרות שהמקומות בהר הבית מוזכרים הרבה בספרות של התקופה המוסלמית הקדומה . כן המצב אף בנוגע לשערי הר הבית . " קושי נוסף נעוץ בכך שהמקורות היהודיים העניקו שמות שונים לשערים , "' ומעטים הם הזיהויים הבטוחים של שמות שערי הר הבית . מצויים בידינו ארבעה מקורות מוסלמיים ( אבן אלפקיה , אבן עבד רבה , מקדסי , נאצר ח'סרו ) ושני מקורות יהודיים ( מדריך ירושלים וכן קטע גניזה [ להלן , הערה , ([ 226 שבהם עלינו להסתייע בזיהוי שעריו של הר הבית ( במקורות נוצריים בני התקופה אין תיאורים מפורטים של הר הבית וסביבתו . ( בדיקת המקורות מראה , שלא ניתן לדעת את סדרם של כל שערי הר הבית ואת מיקומם , וידיעותינו מצטמצמות לחלק מן השערים בלבד . י 22 שער דויד הוא שער השלשלת דהיום . 224 קשת וילסון שוקמה בתקופה המוסלמית הקדומה , כאמור לעיל , וברור שעל גבי הקשת עברה דרך , שהובילה דרך שער השלשלת דהיום . ככל הנראה היה שער זה היפה שבשערי הר הבית . השער מוזכר בכל ארבעת המקורות המוסלמיים וכן במקור היהודי הידוע בשם 'צלואת אלאבואב' ( אם אכן השערים הנמנים שם הם שעריו של הר הבית ולא שערי העיר כולה 226 . ( עדות למיקומו יש רק אצל נאצר ח'סרו , 227 האומר שכדי להגיע אליו אתה עובר בכאזאר ( שוק ) הנמצא במזרח העיר , וכי לשער עצמו שני פתחים הנפתחים לאולם ( שדרת עמודים . (? מלבד מבחינה ארכיטקטונית , דהיינו קיומה של עריסת ישו בתקופה המוסלמית הקדומה מעידה על קיומן של אורוות שלמה אף הן בתקופה הנידונה . 219 מזר , סקירה ראשונה , עמ' 220 . 164 ראה סיכום בטבלה של , Lc Strange עמ' , 189 וראה בדיון להלן , שמות זהים לשערים שונים ושמות שונים לאותו שער . 221 ראה גיל , שכונות היהודים , עמ' , 26 ובייחוד את הטבלה שבעמי , 27 אלא שהחלוקה שהוא מביא , לפי חומות הר הבית בצדדים השונים , דורשת עיון נוסף . 222 כדי להבטיח זיהוי נכון של שערי הר הבית , מן הראוי היה לברר אם מספרם ומקומם היה בתקופה המוסלמית הקדומה כפי שהוא היום . לשם כך אין להסתמך על תיאורי סופרים מאוחרים כמו סיוטי ( 1470 ) ומגייר אלדין , ( 1495 ) שכן הם לא הכירו את המציאות בתקופה המוסלמית הקדומה . הדוגמה הטובה ביותר לזיהוי לא נכון של שער מן התקופה הערבית על ידי סופר מן התקופה הממלוכית , הוא מיקומו של שער הנביא בימי נאצר ח'סרו ( ראה י נאצר ח'סרו , עמי , ( 85 ודברי מג'יר אלדין ( בהט , עמ' ( 207 על אותו שער עצמו , ואין זו הדוגמה היחידה . ראה לעניין זה . Le Strange , p . 181 הוא מביא דוגמאות נוספות , דרך משל שער המחילה , אותו הוא מזהה עם שער ברקלי , ואילו מאוחר יותר עבר השם לאחד משערי הר הבית הצפוניים . 22 ראה לעניין זה . Muqqadasi , p . 152 Le Strange , pp . I 80-18 I ; Tsaf ' rir , בשני מקומות אלו מציעים הכותבים , שיש סדר בספירת השערים אצל מקדסי , אך לא אצל אבן אלפקיה ואבן עבד רבה . ) ק . ( 173 Le strange , קביעת סדר השערים אצל מקדסי משער ההאשמים ועד שער דויד מסתמכת על זהות כין מצב השערים בימיו של מקדסי למצב היום , ולא בזמנו . כמו כן נראה שיש למקם את שער אלוליד בדרום הר הבית דווקא ( לעיל , הערה , ( 205 וראה גם : המבנים האומיים , עמ' 39 ואילך . סדר מניין השערים משתבש אפוא בחציה השני של הרשימה . Le Strange , pp . 180 . 188 224 5 " ראה בתיאורו של זייוול ף משנת 1102 לערך PPTS . ) , ( iv [ 1896 ] p . 40 שם מזוהה השער עם 'השער היפה' של מעשי השליחים ג א-י . 226 כתב היד TS K 27 2 a מן הגניזה שכקאהיר . השתמשתי כאן בצורתו כפי שפורסמה על ידי לאה נעמי גולדפלד , ינוסח תפילה של הבא בשערי ירושלים , ' הארץ , . 20 . 5 . 1972 כתב יד זה פורסם קודם בצורה חלקית אצל History . I . Cincinnati 1931 , p . 459 J . Mann , Texts and Studiesin Jewish 227 נאצר ח'סרו , עמ' . 73

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help