sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

הארמונות שימשו בצורתם המקורית זמן קצר למדי . הם נחרבו לראשונה כבר ברעידת האדמה הגדולה של שנת , 748 המוכרת במקורותינו בשם 'רעש השביעית " . ' בזמן שלטון בית עבאס שבו ושיקמו את הארמונות : פינו את ההריסות , שיפצו אותם והתקינו בהם תעלות השקאה . יחד עם זאת חדלו המבנים לשמש את שליטי העיר , שכן החלו אז לקל ף את אבני הגזית המפוארות מן הקירות כדי להשתמש בהן במבנים אחרים . הבניינים שימשו , כאמור , למגורים , ומלבד חלקים ארכיטקטוניים — הממצא הוא מן המאה הט 210 , ' דבר המעיד על שימוש בהם בתקופה זו . המבנים ששוקמו במאה הט' המשיכו לשמש גם במאה הי , ' וחורבנם הפעם מיוחס לרעידת האדמה האדירה בזמנו של הח'ליפה הפאטמי טאהר , בשנת . 1033 ח'ליפה זה החל לתקן את חומות ירושלים זמן קצר לפני כן , אלא שרעידת האדמה ק טעה פעילות זו , ולא נתחדש שיקום החומות אלא בזמנו של הח'ליפה מסתנצר . ( 1094-1035 ) פעולה זו , עד כמה שמעיד הממצא הארכיאולוגי , לא כללה את האיזור הנידון , ולפי הידוע לנו כל שנעשה באיזור זה הוא הוספת נדבכים באבנים קטנות לארמון , 11 והוספת שער קטן ופריצת חלון כבנין " . 11 זמן מה לאחר ימי הח'ליפה טאהר נעזבו חומות אודוקןה , 212 וחלק נכבד ביותר ממערכת הארמונות נותר מחוץ לעיר , דבר שגרם בוודאי לירידה ניכרת בשימוש שנעשה במבנים , וסביר להניח שנעזבו . החורבן הסופי בא על המקום עם הכיבוש הסלג'וקי של שנת 1071 או . 1073 י' אולם כבר תקופה ממושכת לפני החורבן הסופי הלך האיזור והתנוון , והמבנים המפוארים שימשו במחצבה , שנלקח ממנה חומר לבניית אזוריה האחרים של העיר . כבשן סיד שנמצא במקום מלמד על עיבוד מיידי של החומר שנכרה , ויש בכך עדות לחורבנו של המקום . בבוא הצלבנים לירושלים בשנת 1099 היה המקום עזוב . מעל ארמון iv ( מערבית לקשת רובינסון ) נמצא בית קברות קטן מן התקופה הסלג'וקית , ולידו פינת תפילה ( מצלא , ( ויש בכך עדות לשלטון הסלג'וקי הקצר בעיר . ( 1098-1073 ) הצלבנים העבירו את חומת העיר על בית קברות זה , ואיזור הארמונות נמצא מחוץ לתחומי העיר עד התקופה התורכית . חומות הר הבית , שנבנו במתכונתן הנוכחית עוד בימי הורדוס , שופצו בתקופה המוסלמית הקדומה , כדי לאפשר את הקמת המסגדים על הר הבית . ' אפשרי הדבר , שבמסגרת השיפוצים בחומות הר הבית אף נבנו אורוות שלמה בצורתן הנוכחית . 217 הדבר מסתבר גם מהזכרתה התכופה של ' עריסת ישו , ' הקשורה לאורוות , במשך כל התקופה המוסלמית הקדומה . 209 מזר , סקירה ראשונה , עמ' ; 173-164 הנ"ל , סקירה שנייה , עמ' 121 המבנים הארמיים , עמ' . 38 אולי קשור לעניין זה גם המתואר אצל גיל , שכונות היהודים , עמ' , 30 הערה 210 . 41 המבנים הארמיים , עמ' 211 . 35 מזר , סקירה ראשונה , עמ' 212 . 164 ראה לעיל , בתיארר ביצררי העיר . 213 השגות על תאריך שנקבע על ידי הדורפרים ראה אצל קניון ב . DUJ , p . 277 נדמה שהיום אין השגותיה ערמדרת במבחן . לגבי הצעה חדשה לתאריך כיברש זה ראה : מ' גיל , 'מגילת אביתר — מקרר לתרלדרת מאבקיה של ישיבת יררשלים במחצית השנייה של המאה הי"א , ' בתרך : ב"ז קדר ( עורך , ( פרקים כתולדרת ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל"ט , עמ' . 43 גיל מציין את שנת 1073 כתאריך כיבוש העיר ולא את שנת 1071 כמקובל . ' 4 מזר , סקירה ראשונה , עמ' . 173 המבנים האומיים , עמ' " . 35 מזר , סקירה שנייה , עמ' . 21 216 המבנים הארמיים , עמ' . 36 " מ' בן דב , 'אררררת שלמה / בתרך : א' שילר ( עורך , ( מסגד אל אקצא , ירושלים , 1978 עמ' . 69 , Le strange , pp . 166-167 ' 8 רהפיררט אצל נאצרח'סרר , עמ' ; 78 חשיברת ההזכרה נערצה בכך , שהמבנה של עריסת ישר שימש מעבר אל אורררת שלמה , רעד כמה שנראה הדבר , דרמה שאי אפשר להפריד בין השניים

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help