sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

בקירבת העיר נמצאים גם מעיינות . מקדסי מזכיר את עין סלואן , המצוי מתחת לכפר סלואן ( כנראה מעיין הגיחון , ( ובהמשך הנחל — את ביר איוב ( עין רוגל 156 . ( נאצר ח'סרו מספר , כי לעין סלואן היו סגולות רפואיות , ולכן היו בסביבתו בתים שנועדו לצדקה למען הסובלים . 157 עין רוגל מוזכר אף במדריך ירושלים , חיבור שנמצא בגניזה הקאהירית , ומתוארת שם גם פריצת המים אל אפיק הנחל כל אימת שהחורף מרובה בגשמים , תופעה המוכרת בכל הספרות המאוחרת יותר . אף מתוארת שם נקבת חזקיהו 15 " , אך בהיות המדריך המקור הספרותי היחיד במשך מאות שנים , המזכיר את מפעלו של חזקיהו ומתארו , נראה לנו שאינו מתכוון לנקבת חזקיהו המוכרת לנו כיום ( בניגוד לדעת מהדיר המדריך , שאף תמה על אורכה של המנהרה — דבר שאינו מהווה בעיה , אם אכן האמה הנידונה היא זו המגיעה מבריכות שלמה . ( כאשר הוא מזכיר את אמת המים , הוא מתאר את 'דרך המים , ' העולה מנחל קדרון אל ציון , וכידוע בצלע המזרחית של הר זה מצויה האמה הבאה מבריכות שלמה . בתיאורו של המדריך יש אפוא משום עדות לשימוש באמת המים בתקופה הנידונה . מעיין הגיחון נקרא במדריך 'עין המזרח 160 . ' בריכת השילוח , שמי הגיחון זורמים אליה , שולבה כידוע בכנסייה בימי אודוקיה שנבנתה לציון המקום שבו עשה ישו נס כשריפא עיוור מעיוורונו , והיתה חלק ממנה . היא המשיכה להתקיים במשך התקופה המוסלמית הקדומה , על אף ההרס שפגע בה בשנת . 614 עולי רגל ייחסו סגולות רפואיות למי הבריכה , שהיתה צמודה לכנסייה . 162 בוני הארמונות שמדרום להר הבית ניצלו את אמת המים העולה מבריכות שלמה להר הבית . מעל קשת וילסון התחברו מספר צינורות שהובילו מים לארמונות הללו , והם הוכנסו לחומות הר הבית בחריצים עמוקים 16 ' . לאחר שהארמונות הללו נפגעו ברעידת אדמה ושוקמו , תוקנו אף האמות המובילות מים לארמונות , ונראה שהיו בשימוש כל זמן שהתקיימו הארמונות הגדולים שמדרום להר הבית . את התקופה הראשונה בתולדות הארמונות מאפיינים לא רק שימוש במי האמות הבאים מבריכות שלמה , אלא גם שימוש במי גשם . מים אלה שימשו אף להשקאה , ואפשר שהשקו בהם את הגנים , אשר הקיפו ככל הנראה את הארמונות . מערכות הניקוז של הארמונות הללו נתגלו , ומסתבר שמערכת זו כבר לא היתה מוכרת בתקופה העבאסית . ' 65 בשביל ארמונות אלו שוקמה בתקופה המוסלמית הקדומה מערכת האמות מימי הבית השני , המובילה מים מבריכות שלמה . אמת המים היתה קיימת במצב טוב ושימשה עוד במאה הד , שכן ארקולפוס מציין את גשר הקשתות הבנוי אבן , החוצה את בריכת בני ישראל אין הוא מכיר את שתי הבריכות האחרות , שהוא מזכירן בשמן אך ללא ידיעה כלשהי על מקומן , שנשכח בוודאי מאז התקופה המוסלמית הקדומה ועד לימיו . וראה דעתם של ונסן ואבל על זיהוי הבריכה : / A' , p . 941 Le Strange , p . 221 156 157 שם , שם . 158 מדריך ירושלים , עמ' 159 . 75 שם , עמ' 160 . 76 שם , עמ' 161 . 71 ראה : . Milik , A ' o /« , p . 364 162 Wilkinson , p . 171 ; y / v , pp . 860-864 אצל ברנרד ( שנת ( 870 מוזכרת רק הבריכה ואין הזכרה של הכנסייה . ראה : wilkin- . son . p . 144 כך גם בתיאור של מצב ירושלים : . Tobler-Molinier , p . 349 שיקומה של הכנסייה מחורבנה בידי הפרסים היה מצויץ ב 6 בספטמבר . ראה ; . F .-M . Abel , RB ( 1914 ) , p . 459 אך בכל זאת מוזר הדבר , שהכנסייה אינה מוזכרת במקורות ככנסייה , ונראה שהיה שם במשך התקופה המוסלמית הקדומה מזבח או מתקן דומה , ועליו מדברים הלוחות הליטורגיים באותה תקופה . י ' ראה את צורת החריצים הללו אצל כן דב , טכניקה , ציור 164 . 4 מזר , סקירה ראשונה , עמ' 165 . 164 המבנים האומיים , עמ' 166 . 35 חדשות ארכיאולוגיות סז-סח , אוקטובר , 1978 עמ' . 46

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help