sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

המוריסתאן , נתגלתה במקום כתובת בנייה ערבית שתאריכה — המאות הט - ' הי , ' ובה נאמר : 'בשם אללה , הנה הבנייה שנעשתה בזמן שלטונו של השופט מוחמד בן אחמד . ' ייתכן שכתובת הבנייה מספרת על בתים בני התקופה , שנבנו בחלקו המזרחי של הפורום הרומי , 149 אך אין הדבר ברור . מפעלי המים בעיר מתקני המים של התקופות הקודמות המשיכו לשמש גם בתקופה המוסלמית הקדומה , אלא שלבטח עברו תיקונים גם בתקופה זו . המתקנים כללו את תעלות המים שהגיעו מבריכות שלמה , אשר סיפקו מים בעיקר להר הבית ולסביבתו הקרובה , ואת בורות המים הרבים , המצויים בעיר ובהר הבית , אשר רבים מהם נמצאו בחפירות , בשטחי העיר השונים . נאצר ח'סרו מספר , שבורות המים בהר הבית נזרנו ממי גשם , 150 ועל ידי שיטות האגירה לא הלכו לאיבוד אפילו מעט מים . אף הוא מתאר , שבמרחק שלוש פרסאות מירושלים ( חמישה עשר ק"מ בערך ) ראה בריכה גדולה שמתנקזים אליה כל מימי הסביבה , ואמת מים מובילה את המים להר הבית . מתחת להר הבית היו בורות מים , ולא היה צורך לתקנם , מכיוון שכולם היו חצובים בסלע . וכך היה הר הבית עשיר במים יותר מאשר כל מקום אחר בעיר . בכל בית היה בור מים לאגירת מי גשם , וזה היה מקור המים היחיד לצורכי הבתים . נאצר ח'סרו מספר אף על סדרי ניקוז טובים של מי הגשמים ברחובות העיר . מקדמי מתאר גם בריכות מים פתוחות המצויות בירושלים , ושלוש מהן , בתוך העיר , הוא מכיר : 'בריכת בני ישראל , ' 'בריכת סלימאן' ו'בריכת עיאצ . ' ליד כל אחת מהבריכות הללו היה בית מרחץ , ואליו הגיעו תעלות המנקזות את הרחוב . בריכת בני ישראל ידועה בשם זה עד היום , ומקומה — מצפון להר הבית . היא שימשה כבר בימי הבית השני , והיתה בשימוש עד קרוב לזמננו . בריכת סלימאן מזוהה על ידי לה סטךנג עם 'בריכות בית חסדא , ' שהיו קיימות בוודאי בתקופה המוסלמית הקדומה . שכן בתקופה הצלבנית שימשו הבריכות לצורכי עולי הרגל הנוצריים , והמקום נחשב כאתר מקודש , שישו עשה בו את אחד מנסיו . ' 54 את בריכת עיאצ יש לזהות , לדעת לה סטךנג . ' עם בריכת חזקיהו של היום . , ( 143 אינו עוסק כלל בבעיה הטופוגראפית של פעולות אנשי אמלפי בירושלים . וראה גם : j . . et a Chypre , Paris 1904 , pp . 6-9 De \ avi \\ e \ e Rou \ x , Les Hospitallers enTerre Sainte הוא מעלה אפשרות , שמבני קרל הגדול ממשיכים את המבנים שהקים גרגוריוס הגדול בשנת . 603 אם כי אין ציון טופוגראפי מוגדר לעניין , הרי שהתוספת העיקרית של ךלוויל היא , שהנזירים ששירתו בכנסייה היו מקהילת הבנדיקטינים . הם התגוררו בהר הזיתים בסמוך לעמק יהושפט , שהיה שייך בחלקו לכנסיית הלאטינה , בעקבות תרומותיו של קרל הגדול . הציון הטופוגראפי שלו ( עמ' ( 33-29 אינו מוסיף לנתונים המוזכרים כאן . 149 ואן ברכם , קורפוס , עמ' . 52-51 Le strange , p . 197 150 151 שם , שם . את התיאור הזה מציין מקדסי בצורה כמעט זהה , מלבד ציון שתיים מבין בריכות שלמה , ולא כמו אצל נאצר ח'סרו , שוודאי טעה כשציין רק אחת ( ראה 152 . ( 200 13 s , DIP נאצר ח'סרו , עמ' 153 . 68 על אפשרות למתן שם זה ראה ; י' חסון , ספרות שבחי ירושלים באסלם , סוגיות בתולדות ארץ ישראל תחת שלטון האסלם ( ערך מ' שרון , ( ירושלים תשל"ו , עמ' . 48 גם שאר השמות המוזכרים בזהאד נזכרים בטופונומיה של ירושלים המוסלמית . 154 שם , עמ' , 201-200 וכן חוברת בהוצאת הכנסייה : . Le strange , p . 201 155 Probaiique , Jerusalem — Paris 1938 . pp . 24-27 viiet , Sainte Marie ou el / e est ne ' e ei la Piscine Jerusalem — Sainle-Anne , 1963 , p . 56 ; N . Van Dcr נראה שמגייר אלדין ( בן המאה הט"ו ) מעתיק במקורותיו את תיאור המצב המתואר אצל מקדסי ( בהעתקתו של סיוטי , ( ואף הוא מזכיר את שלוש הבריכות הללו ( ראה בהט , עמ' . ( 227 אך מלבד

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help