sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

פעילות קרל הגדול " בירושלים מתוארת בשירה , ובשיר המתאר את מסעו של קרל הגדול לירושלים , שזמנו ככל הנראה לאחר הרבע השני של המאה הי"ב , יש תיאור של הכנסייה הנידונה : ... כנסייה אחת שהיא של מרים הקדושה אנשי הארץ קוראים לה 'הלאטינית' . ( Latinc = ) כי בני העמים השונים באים לשם מכל העיר ושם מוכרים את הקש , הקנבוס והדגים . תבלינים ופלפל וכן תבלינים טובים אחרים ושפע של ירקות טובים שאינני יודע לקרוא בשמם . בשירה זו נראה הקשר שבין כנסייתו של קרל הגדול ( שבה שפת התפילה היתה לאטינית , ולכן נקרא כל מכלול המבנים בשם ( Latine ובין השווקים , אך הואיל ומדובר עדיין בפורום שמוצאו בתקופה הרומית ביזאנטית , נראה שלא ניתן לקשור את הכנסייה עם השווקים הקיימים עד היום , שנבנו בתקופה הצלבנית . 142 סיכום אחר של פעולת קרל הגדול 143 מנסה להוסיף לה גם את בניית חקל דמא , מנזר על הר הזיתים , וכן איסוף תרומות בעבור הנוצרים שבירושלים . הקשרים בין ירושלים לבין המערב נמשכו אף אחרי תקופתו של קרל הגדול . על בנייה נוצרית נוספת מספר ויליאם מצור . סוחרים מאמלפי ( Amalfi ) שבאיטליה ' 45 השיגו מן המוסלמים תנאי מסחר מועדפים ועברו בביטחון בכל הארץ . הם אף קיבלו רשות להקים לעצמם מבנה בירושלים , שבו יוכלו לשהות זמן מה . השטח שהם קיבלו היה 'מספיק גדול לבניינים הדרושים לאנשי אמלפי . ' לאחר שאספו תרומות כסף , הם הקימו מנזר לכבוד האם הקדושה של האדון , במרחק המתואר כ'בקושי מרחק של זריקת אבן' 140 ראה להלן , על מבני הדת הנוצריים בירושלים . Jerusalem . Geneve 1882 , p . 6 H . Michelant & G . Raynaud . Itine ' raires a 141 אצל , £ 8 ! ( להלן , הערה , ( 143 עמ' , 48 מוצע תאריך קודם לשירה זו . 142 ראה דעתו של . 1 . Richard בנושא . הוא מציג תמונה של העיר הצלבנית , ועל רקעה מנסה למקם את הכנסייה שבנה קרל הגדול במקום שעומדת כנסיית הגואל הגרמנית כיום . אך דבר זה מוטעה , מכיוון שאיזור המוריסתאן היה שונה לחלוטין בתקופה הקדם צלבנית ממצבו בתקופה הצלבנית גופא . הקשר בין הכנסייה ובין השווקים נראה לפי השירה כל כך חזק , עד כי אבישר חושב , שיש כאן מעין תערובת של כנסייה ושוק , 'משהו באופי דרומי' = ) מזרחי בלשוננו . ( ראה : Sur un passage du ibid ., XL ( 1962 ) . pp . 815-843 de Charlemagne a Jerusalem et a Constantino- P . Aebischer , 'Sur quelques passages du "Voyage philologie et d'hisloire , XLIII ( 1965 ) , pp . 552-555 ; ' pelerinage de Charlemagne ' , Revue beige de J . Richard . . pie " , לעניין קדמות השווקים ראה : ע' אלעד , 'מסורת ערבית קדומה על שוקי ירושלים , ' קתדרה , , ( 1982 ) 24 עמ' . 40-31 לדעתנו אין מתכוונת המסורת לשלושת השווקים המצויים היום במרכז העיר ( כפי שחשב מג'יר אלדין , ההיסטוריון של ירושלים בן המאה הט"ו , ( אלא לשווקים אחרים ( אפשר שהכוונה לשווקים שהיו מצויים בפורום , ואם כן היו צמודים למבני הלאטינה . ( על כל פנים השווקים הנראים כיום הם צלבניים , ובנויים ישירות מעל הקארדו הביזנטי , ששימש כאמור לעיל , אף בתקופה הנדונה . כן ברור מן הבדיקות הארכיאולוגיות שלא היה לפניהם במקום כל שוק מן התקופה המוסלמית הקדומה . ; 224 J . Gray , Historyof Jerusalem , London 1969 . p . 14 וראה גם סיכום פעולותיו של קרל הגדול אצל ; . Croisades , Paris 1928 , pp . 24-28 L . Brehier , L'Eglise el ! 'Orient au moyen age , Les הוא חוזר על עניין חקל דמא בעמי , 27 ובאופן כללי חוזר על הידוע בדרך כלל בנוגע למעשי קרל הגדול . 144 ויליאם מצור , 145 WT . xvn 1 : 4-5 לכל השתלשלות האירועים הקשורים בכך ראה ו Eglises , pp . 248 ff . Les

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help