sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

' המערה' בתעודות מהשנים ' ) 1054 שער המערה , 1070 , 1053 , 1050 , 1039 , 1035 , 1029 , ( ' ו'דאר אלג'מאעה' . 1064 , 1045 — מכאן ניתן ללמוד ( עד כמה שניתן , רק מחלק של תעודות הגניזה , ועוד יש להזכיר את הבעיה הקשורה בתאריכים ) שבעוד שדאר אלג'מאעה כבר קשור להעתקת השכונה היהודית לצפון העיר , הרי ' המערה' ממשיכה לשמש לאורך המאה הי"א בכלל , ואילו שער הכהן נזכר רק כאשר השכונה היהודית היתה עדיין בדרום . הדבר נאמר בהסתייגות מה , אך נראה שמכל מקום יש בתאריכים הללו לכוון את המבט לאזורים שבהם נמצאים האתרים הללו . מכאן משמעות המעבר דרך דאר אלג'מאעה מהשכונה הצפונית , והתחליף למעבר זה דרך השערים הדרומיים החדשים של העיר . שכונת הקראים הקראים שהגיעו לירושלים בראשית המאה הט' נקראו בשם 'כת הצלע' או ה'צולעה , ' מכיוון שהם ישבו מחוץ לעיר , על 'צלע היבוסי " , ' שם שכונתם של הקראים היה 'צלע האלף , ' וכנראה בקרבתה של השכונה היה קברו של זכריה בן יהוידע . " השכונה הקראית היתה קרובה לשכונה הרבנית . " שכונתם נקראה בפיהם גם בשם 'שכונת המזרחים " , ' או לפי מקור אחד , היא נקראה בשם 'סמרתקה היא צלע האל ף היבוסי " . ' השם הראשון מוסבר בכך שהקראים באו בעיקר מבבל ומפרס , " והשם השני — בשל כנסיית השומרונים שהיתה במקום שבו עמדה כנסיית יעקב אחי המשיח ; מקומה 1 באיזור שמצוי כיום קבר בני חזיר "' . ממקורות אלה עולה אפוא , שהשכונה הקראית היתה באיזור כפר השילוח של היום , מחוץ לחומת העיר , כמובן . ' 20 קשה מאוד לקבל את ההשערה , שהשכונה הקראית שכנה בצלע המזרחית של גבעת עיר דויד או במדרון הר הבית המזרחי . ראשית — אין כל ממצא בן התקופה באיזור האמור . שנית — התיישבות במקום אינה אפשרית כלל , הן בגלל המדרון התלול , והן בגלל שמזרחית להר הבית היה כבר בתקופה ההיא בית קברות מוסלמי . לעומת זאת , ייתכן שהשכונה הקראית שכנה במקום שמצוי כפר השילוח כיום , שהרי הכפר היה קיים כבר באותה תקופה . , י יהושע יח כו : 1 'וצלע האלף והיבוסי היא ירושלם , ' ובעצם נמצא כפר השילוח וצלע הר המשחית על כתף היבוסי המוזכר ביהושע יח טז , ואין כינוי הצלע אלא כינוי גנאי . וראה לעניין זה : ז' קלאי , נחלות שבטי ישראל , ירושלים תשכ"ז , עמ' . 116 114 ברסלבי , יישוב ירושלים , עמ' . 30-29 יש לאתר את מקומו של קבר זה או במקומו הידוע כיום או בפינת הר הבית . ראה : פראוור , השכונה היהודית , עמ' , 145-143 וראה : גיל , שכונות היהודים , עמ' , 33 המזכיר אי התאמה במקום כהבדל בין מסורות יה , יוה למסורות נוצריות . 115 ברסלנ ש . . ' , עמ' ' . . 30 ו ו שם , עמי שכונות היהודים , עמ' . 32 117 גיל , שם . 118 ברסלבי , יישוב ירושלים , עמ' , 30 אך אולי קשור שם זה לישיבתם ממזרח לעיר ( גיל , שם , הערה 119 . ( 45 גיל , שם , עמ' . 35-34 אך ראה צפריר , ציון , עמ' 120 . 140-139 ברסלבי , שם , עמ' ; 30 גיל , שם , עמ' . 36 לגבי מיקום השכונה הקראית , ראה להלן בספר זה בפרק השישי , שבו דן ח' בן שמאי בבעיית המיקום . פרשנותו למקורות הנידונים איננה מתקבלת על דעתי . 121 ראה ברסלבי , שם , עמ' ; 28 'ואחרי כן יוצאים לקברם סביבות המקדש . ' 122 ראה : ran : 1 ££ . q , samma 9 J . wa snxrcsgro ' 0 ' n * חבל . כמובן , שאין אצל מקדסי תיאור התושבים בכפר .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help