sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:40

צמצום חומות העיר , ניתן לזהותו עם שער האשפות דהיום , ואולי יש להפריד בין הנומנקלטורה היהודית לבין זו המוסלמית או הנוצרית ( כמו למשל מדריך ירושלים ) ? שער גוב ירמיהו , מקומו ברור . לאחר שנתגלתה ., ליד שער האשפות דהיום , המערה שעולי הרגל הנוצריים נהגו להראותה כבור שבו נכלא ירמיהו . נראה שהשער הנקרא גוב ירמיהו היה השער שהוביל אל המערה שמחוץ לעיר , אולי באיזור בריכת השילוח שלידה היה שער שנתגלה בחפירותיהם של בלים ודיקי . לדבריהם התקיים השער במשך תקופה ארוכה , מאז ימי בית שני , ואפשרי הדבר שעד לזמן שבו נפסק השימוש בקו חומת אודוקיה . השער הבא המוזכר על ידי מקדסי הוא שער אלבלאט , שאף הוא איננו מוזכר בשום מקור אחר . קשה לקבל את הצעתו של צפריר ששער גוב ירמיהו ושער אלבלאט הם שני פתחים של אותו שער עצמו , בעיקר משום שהשערים באיזור שער האשפות היו תמיד משניים לעומת השערים האחרים . נראה אפוא ששער אלכלאט הוא השער שהתקיים בתקופה הנדונה באיזור שער האשפות דהיום . השער היה בוודאי מול הרחוב שהפריד בין הארמונות האמיים שנחפרו באיזור שמדרום להר הבית , ואשר מהווים את אחד ההשגים הארכיטקטוניים של התקופה . ברורה יותר זהותו של השער הבא , הוא שער אלתיה . עוד בשנת 1900 הציע קלרמון גנו ( Ch . ciermont-Ganneau ) שיש לקרוא את השם בצורה באב אלניה , כלומר שער הנא ה , על שם כנסיית מרים החדשה nrtojrwcH Nea = ) זה לא כבר בדרום הרובע היהודי . באזור הכנסייה מצוי השער הדרומי של העיר , הנמצא מול הקארדו . קיום שער כמקום , בהמשך רח' היהודים ורח' חב"ד , מובן מאליו . בשל הקרבה לכנסייה המרשימה הזאת יש לזהות את שער באב אלניה במקומו של השער הדרומי המהווה המשך לקארדו הראשי . השער הבא המוזכר אצל מקדסי הוא שער ציון . טבעי הדבר לחפשו באיזור שמדרום לרחוב הפאטריארכיה הארמנית דהיום . כאן יש להזכיר גם את הערתו של ארקולפוס , שבאיזור הר ציון לא היה כל שער בחומה החל משער דויד ועד למדרונותיו המזרחיים של הר ציון . הואיל וארקולפוס הכיר כמובן את חומת אודוקיה , יש לחפש את שער ציון או בשער החומה הפנימית או בחומת אודוקיה , באיזור המדרונות המזרחיים של ההר , במקום שבו כבר היה שער גם לדעת ארקולפוס . ( 1980 ) , pp . 118 ff . Christian News from Israel , vol . XXVII , re 3 B . Pixner , 'The Pit of Jeremiah Rediscovered ' , ראה : Jerusalem , London 1898 , pp . 89-93 F . J . Bliss — A . c . Dickie , Excavations at גם היהודים נקטו בשם שער המערה לשער באיזור זה . וראה דעת ש"ד גויטיין , 'גורל היהודים עם כיבוש ירושלים על ידי הצלבנים , ' היישוב בארץ ישראל בראשית האיסלאם ובתקופת הצלבנים , ירושלים תש"ם , עמ' 233 הערה . 6 כל הנימוקים של גויטיין באשר למקום שער המערה מחזקים את הזהות בין שער המערה המוזכר בגניזה עם שער גוב ירמיהו של מקדסי . דעת גויטיין שמובן השם מערה אינו מערה גרידא אלא גם השער המוביל לבית קברות תופסת במקרה זה , שהרי היציאה לבית הקברות היהודי היתה ללא ספק בדרום העיר , מעבר לחומה הקצרה וחוצה . M השם מתורגם כארמון או חצר ( המלך — ד"ב ) אצל לה סטרנג' עמ' , 214 וצפריר מציע לקשרו עם ארמונו של פונטיוס פילטוס שעולי רגל נהגו להראותו לא prnn מבור ירמיהו . ראה להלן את הדיון בכנסיית סופיה הקדושה . דיון נוסף בשם ראה אצל גויטיין , שם , עמ' 32 ושם גם הערה . 3 קשה לקבל את ההצעה שהשם בלאט קשור בארמונו של פילטוס , שעם כל חשיבותו , לא נקראה העיר כולה על שמו , והרי מקדסי מזכיר בין השמות שבהם נתכנתה ירושלים גם את השם אלבלאט . 66 . 111 , pp . 55-57 65 ראה : IEJ , 20 ( 1970 ) , pp . 137-138 וכן Tsafrir , Muqaddasi , p . 160 . n . 43 67 Muqaddasi , pp . 158-159 Tsafrir , וראה גם ; Wilkinson , p . 95 68 p . 940 JN , אותו ארקולפוס מציין בין שערי

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help