sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

ארקולפוס מכנה אותו בשם שער סטפנוס הקדוש nu > , ( Porta Sancti Stephani ) שנתייחד לשער זה החל מאמצע המאה הה , ' שעה שהקיסרית אודלקיה בנתה את מקום קברו של קדוש זה , ואף בנתה כנסייה לזכרו מחוץ לשער , במרחק לא רב ממנו . שם זה , שער סטפנוס הקדוש , התקיים גם בתקופה הצלבנית . שער נוסף המוזכר במקורות הוא שער האריות של היום , שער שהוביל אל עמק הירדן . הוא נקרא אצל מקךסי שער יריחו ( באב אריחא , ( ואילו אצל ארקולפוס ותא 1 דוסיוס ( Theodosius ) הוא נקרא משום מה בשם שער בנימין . 55 לדעת ארקולפוס זהו גם השער שדרכו נכנס ישו לירושלים . 56 שער הרחמים היה קיים בצורתו הנוכחית ומוזכר ברוב המקורות , אך לא מתואר בפירוט . קו החומה הדרומית של העיר איננו ברור דיו כדי לקבוע את שמות השערים שבדרום . מקךסי מזכיר אמנם שמות שערים נוספים בדרום , אלא שדווקא לגבי תיאורו איננו יודעים בביטחון אם הוא מתייחס למסלול הקצר או למסלול הארוך של החומה הדרומית . להבנת רשימתו של מקךסי חשובה ביותר קביעתו של צפריר שכדי לזהות את השערים המתוארים אצל מקךסי יש להסתמך יותר על תיאורים מהתקופה שקדמה לו ולא לנקוט , כפי שעשו חוקרים אחרים , ברשימות שמות השערים של מג'יר אלדין כנקודת מוצא , שהרי בתקופה הצלבנית נשתנו שמות רבים . 59 פרט טכני חשוב לזיהוי השמות ברשימת מקךסי הוא העובדה שיש שערים ששמם רומז אל מקום מוכר בתוך העיר פנימה , ואילו אחרים מורים על מקום מחוץ לעיר שאליו יוצאים מן העיר . כך למשל סלואן נמצא ללא ספק מחוץ לעיר וכנסיית הנאה , שתידון להלן , בתוך העיר . כאן נתאר את השערים ממזרח למערב . שער סלואן הוביל ללא ספק לכפר השילוח ויש לחפשו בחומה המזרחית של גבעת עיר דויד . בחומה זו , שנחפרה פעמים אחדות בקטעים שונים , לא נתגלה עד כה שער אלא בנקודה הדרומית ביותר של הגבעה , בקרבת בריכת השילוח . לפיכך ייתכן שיש לזהות את שער סלואן באיזור הסמוך לחומות הר הבית בחומה זו " . אין לזהות את שער סלואן עם שער העין של נאצר ח'סרו , וכן לא עם שער השילוח המוזכר במסמך מהגניזה משנת , 1064 שכן שני המקורות הללו מתייחסים כבר אל העיר המוקטנת . יש לחפש את שער העין בחומת העיר בצד מזרח , אולי באיזור שמעל מעיין הגיחון . גם לדעתו של גיל שער השילוח של הגניזה נמצא בחומת העיר ולא בחומת הר הבית , שכן דרכו העבירו מתים . אין נראה שאפשר היה להעביר מת יהודי דרך הר הבית . שער שילוח זה , שלאחר 54 ראה : 55 Tobler-Molinier . p . 143 שם , וכן עמ' . 67 56 ראה המקורות למסורת כניסת ישו לירושלים וציוני עולי הרגל אצל Sanctorum , Jerusalem 1935 , pp . 538-546 D . Baldi . Enchiridion Locorum במשך שנים ויהו את שער הכניסה עם שער הרחמים , אך עם סתימתו עברה המסורת אל שער האריות , וחזרה שוב אל שער הרחמים בתקופה הצלבנית , שבה היה השער נפתח בטקסים מיוחדים . 57 למשל . מדריך ירושלים , מקדסי , נאצר ח'סרו . 5 ראה לעניין : , Tsafrir , Muqaddasi במקומות שונים שם . מאמרו של צפריר אינו מבהיר בעיה זו וראה עמ' . 158 הוא מציע שמקדסי מביא תיאור ראשון של העיר המצומצמת , וחשובה לענין זה הערתו של פראוור , הנראית ביותר . פראוור , השכונה היהודית , עמ' 140 והערה ° . Lc strange , p . 217 59 . 54 ראה הטבלה אצל 217 . ק riK nrnnn Le Strange , השער עם שער האשפות של היום וכמוהו 941 . ק JN , הזיהוי מאול ץ ונובע מן העובדה שהחוקרים שבויים בתפיסה שלפיה חומת העיר בזמן מקדסי היתה כבר החומה "הקצרה . " ' ראה ; בהט , עמי . 113 לפי תיאורו של נאצר ח'סרו שם , שהכיר כבר את העיר הצרה , נראה כאילו השער נמצא בחומה המזרחית של הר הבית , והדבר קשה . באשר למסמך מן הגניזה ראה : גיל , שכונות היהודים , עמ' , 20 ובייחוד עמ' . 31 שם מחפש גיל שם לשער בחומה המזרחית , שבבירור היה בה שער .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help