sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

בתקופה המוסלמית הקדומה מחזק את הדעה , שהחומה שימשה בתקופה הנדונה . גלינג דוחה את הסברה . שאודוקיה ( Eudocia ) או יוסטינינוס בנו שער זה , אך מציע לפרש את דברי הנוסע מפיאצ'נצה , ( Piacenza ) שראה את מפתן השער ומזוזותיו בשנת 570 לספירה , כמתייחסים למבנה מימי בית שני . קשה לקבל את דעתו , אך ניתן לאחר את זמנו של המבנה הנוכחי לימי הנוסע מפיאצ'נצה . קךזוול , לעומתו , 26 מייחס את השער לימי יוסטינינוס ואת המבנה שראה הנוסע מפיאצ'נצה הוא מסביר כמבנה קדום . אך הואיל ויוסטיניאנוס מת בשנת , 565 הרי יש להקדים את ביקורו של הנוסע מפיאצ'נצה . מסברות אלה עולה , שהמבנה נתקיים כבר מראשית התקופה המוסלמית , ונקרא אז בפי היהודים , לבד מן השם שער הרחמים , גם בשם שער ניקנור ( זיהוי מוטעה כמובן . ( הצד הדרומי של חומת העיר הוא הבעייתי ביותר . כידוע , שיקמה הקיסרית אודוקיה את החומה הראשונה מבין שלוש חומות העיר בימי הבית השני , זו הכוללת בתוכה את הר ציון ואת גבעת עיר דויד . חומת אודוקיה בדרום העיר נתקיימה כנראה מאות שנים ואין אנו יודעים בבירור מתי נהרסה . ונסן ואבל * ייחסו את עזיבת חומות אודוקיה בדרום ירושלים לח'ליפה עזיז , ( 996-975 ) בעקבות הפלישה של הקיסר הביזאנטי יוחנן צימיסקס , ( T / imiskes ) שהגיע , בניסיון לחדש את השלטון הנוצרי בירושלים , עד לסביבות העיר ( שנת . ( 975 השליט המקומי ראה צורך לקצר את קווי ההגנה של העיר . יחד עם זאת , ודאי משקף צמצום שטח העיר ירידה כללית במספר תושביה . תאריך זה , כלומר הרבע האחרון של המאה הי , ' עולה אף מתיאורי נוסעים , ויליבלד , ( 742-730 ; Wilibaidus ) למשל , מתאר את כנסיית הר ציון במרכז ירושלים ממש . אצל ברנרד הנזיר ( 870 ; Bemardus Monachus ) מוזכרות הן כנסיית ציון והן הכנסייה של פטרוס כתוך העיר , 30 ואילו אצל זייוולף ' , ( Saewulf ) המתאר את הארץ זמן קצר לאחר הכיבוש הצלבני , מתוארת כנסיית רוח הקודש , דהיינו כנסיית ציון , על הר ציון , אך מחוץ לחומה י בתקופתו כבר היה מקום הכנסייה על הר ציון , מחוץ לחומה . דומה שלאור דברים אלה עלתה ההצעה ליחס לתיאורו של מקךסי בסוף המאה הי' קו חומה הזהה לחומה של ימינו . עם כל הפירוט בדיון על תוואי החומה הדרומית של ירושלים יש לזכור , שבמשך כל התקופה המוסלמית הקדומה עברה החומה הדרומית של העיר הרומית — זו העוברת בתוואי החומה הדרומית של ימינו — בלב העיר , כפי שעולה ממפת מידבא , למשל " . Oxford 1940 , p . 316 K . A . C . Creswell , Early Muslim Architecture , 11 , 2 Tobler-Molinier , p . 101 25 1935 . p . 144 C . Watzinger . Denkmaler Palastinas , II , Leipzig 24 27 מדריך ירושלים , עמ' JN , p . 940 28 . 72-71 וראה לעניין זה : ב"ז קדר ( עורך , ( פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים , ירושלים תשל"ט , הערת העורך , עמ' , 121 וכן ראה את דבריו של פראוור , השכונה היהודית , עמ' , 138 לעניין הערלים והקשר שלהם לפלישה של צימיסקס . 1 j yyzwvzj . Tob / cr , Descr / ptitwes , c / 7 . xx , p . . 12 2 Wilkinson לרשימת המנזרים מתקופת קרל הגדול , ( Commemoratorium ) מפה , 4 ) מופיעה ציון בתוך החומה ומקום בכייתו של פטרוס מחוץ לחומה , ולא ברור מדוע עשה זאת וילקינסון . ברשימה אצל Tob \ cr , Descriptions , pp . 77-84 מוזכרת ציון בעמ' , 83 , 78 וכנסיית פטרוס נזכרת בעמ' . 78 ° י ; Tobler , Descriptiones , p . 93 במקור זה בטעות מצוינת כנסיית ציון < sion = ) ככנסיית שמעון . ( Simon = ) , ( שנת Tsafrir , Muqqadasi , pp . 156 , 158 32 PPTS , iv , p . 43 ( 1102 יי ראה למשל אצל , Milik , Topographie , pp . 142-143 וכן צפריר , ציון , עמ' . 272

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help