sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:28

לממן את חלקם של הנוצרים בבניית החומה , אך דרש , כפי שעולה מדברי וילהלם מצור , שתיבנה חומה אשר תסגור על השכונה הנוצרית של העיר , וכי באותה שכונה ( סביבת הקבר הקדוש ) יורשו לגור נוצרים בלבד . הח'ליפה הסכים לכך , ולאחר שהמוסלמים פונו מתוך אותה שכונה אמנם הושלמה החומה , בשנת . 1063 לדברי וילהלם מצור סגרה החומה על שכונת הנוצרים משער דויד צפונה עד 'מגדל הפינה' ( שנודע אחר כך בתור 'מגדל טנקךד , ( ' משם היא עברה מזרחה עד שער סטיפאן ( הוא שער דמשק . ( הגבול הפנימי תחילתו ברחוב שהלך משער סטיפאן אל שולחנות החלפנים : לאחר מכן חזר הגבול לשער דויד שבחומה המערבית , נטה דרומה כקו ישר לאורך הרחוב הראשי ( כנראה רחוב סטיפאן , ( ושוב נסב מערבה ( רחוב דויד של ימינו . ( על פי וילהלם מצור חולל מפעל זה שיפור ניכר במצבם של הנוצרים . לפני כן הם חיו יחד עם המוסלמים וסבלו בגלל שכנות זו , שגרמה לקטטות תכופות , ואילו מעתה היתה להם שכונה לעצמם . מאורע שהסעיר מאוד את הרוחות היה ההתקפה של הערבים על שיירה גדולה של עולים לרגל בני הדת הנוצרית , שהיו בדרכם לירושלים , לפני הפסחא של שנת . 1065 בראש השיירה עמד גינתר , ( Giinther ) בישוף במברג והיו בה לדברי המקורות שבעת אלפים איש , ובהם אבירים וכישופים מדרום גרמניה . הם הותקפו על ידי בדוים בהיותם במרחק של יום הליכה מרמלה , וההתקפה נמשכה כמה ימים . בתחילה לא התגוננו אנשי השיירה ומצבם היה בכי רע . רק משהחליטו להתגונן ואף תפסו שבויים נוצר סיכוי כלשהו להיחלץ מן המצב , אחרי שרבים מהם נפצעו . ישועתם באה להם מידי האמיר ( המושל ) של רמלה , אשר חש לעזרתם בהיוודע לו דבר ההתקפה . ככל הנראה היה המניע להתקפה תאוות הבצע , מפני שהבישופים והאבירים לא נמנעו מלהציג לעין כל את עושרם הרב . פחות מאלפיים איש מקרב העולים לרגל חזרו בשלום לבתיהם . בשנות השישים עברה על ירושלים תקופה קשה של מצוקה ומחסור , כפי שעולה ממכתבים רבים שנכתבו אז בירושלים , ונמצאו בגניזת קאהיר . ככל הנראה נבע הדבר מן המצב הכלכלי הקשה ששרר בממלכה הפאטמית , בגלל בצורת ממושכת ( אי עליית מי הנילוס ) שנמשכה שבע שנים . הרעב ששרר במצרים גרם להתפרקות כללית ולחולשתו של השלטון המרכזי . הביטחון בדרכים התרופף מאוד גם במצרים וגם בארץ ישראל . ... ' 36 באותו זמן היה האוחז בשרביט המלוכה קונסטנטין המכונה מונומכוס , איש חכם ומושל מפואר , אשר ניהל את קיסרות ק ונסטנטינופול בתקיפות ובעוז . הוא נענה בחפץ לב לבקשות הנרגשות של מאמיני המשיח , והבטיח כספים שבהם יוכלו להוציא לפועל את העבודה שהוטלה עליהם , מפני שהתייחס אליהם בחמלה ובאהדה רבה נוכח סבלותיהם ומצוקותיהם האלה התמידיים . אלא שהתנה וענקו במקרה תנאי , שהכספים י להם רק שיצליחו להשיג ( אישור ) מאדוני הארץ = ) הח'ליפה ) שבתוך השטח שיוקף בחומה זו , אשר תיבנה על פי הצעתם מן המענק הקיסרי , לא יורשה לשכון איש מלבד הנוצרים , ' ... ראה וילהלם מצור , ספר ט , פרק יז , יח . ( RHC . Occ . 1 , pp . 389-392 ) מכתבו של דניאל בן עזריה : Bodl . MS . Heb . a 3 , f . 17 ע"ב , שורות , . . כ 10 7 נדפס על ידי ש"ד גויטיי 1 ] דניאל עזריה נשיא וגאון , ' שלם , ב ( תשל"ו , ( עמ' = ) 79-76 היישוב pxa ישראל , עמ' . ( 161-159 מכתבי עלי הכהן בן יחזקאל : 8 8 j 21 , f . 24 ד ע"א , שורה Bodl . MS ; 19 s . D . Goitein , /! OJ rrvwn ; 16 rvvnp Heb . c 28 , f . 43 Mediterranean Society , n , Berkeley 1971 , p . 610 , . n . 20 בעניין גבולות השכונה הנוצרית , ראה : 1 Crusader institutions . Oxford 1980 , pp . 301-302 Prawer , 'The Patriarch ' s Lordship in Jerusalem' , j . את סיכום המקורות ודיון בפרשה זו אפשר למצוא E . Joranson , The Great German Pilgrimage : ^^^ 3 Essays Presented to D . c . Munro , New York 1928 , of 1064-1065 ' , The Crusades and Other Historical . ק , וראה בייחוד עמ' . 29-15 כמו כן ראה : J . B . Ross & MM . McLaugh \ in ( eds . ) , Medieval Reader , . New York 1955 , pp . 430-437 פרשה זו לא נזכרה אלא במקורות הלאטיניים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help