sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

אין בידינו ידיעות רצופות על החיים המדיניים בתקופה זו , ועלינו להסתפק בקטעי מידע שנותרו בידינו , אשר עוסקים רק בחלק מן המאורעות . מ 1 ביוני 1050 עד מארס 1058 כיהן במישרת הוזיר במצרים אדם מיאזור שבארץ ישראל , הוא אבו מחמד חסן בן עלי אליאזורי . וזיר זה היה מעורב אישית בענייניה של ישיבת ירושלים , בעת המחלוקת על הגאונות שפרצה אחרי פטירתו של שלמה בן יהודה 29 ) באפריל , ( 1051 כפי שמעידים מכתבים ששרדו בגניזת קאהיר " . בשנת 1056 נמסר על הפקעת אוצרותיה של כנסיית הקבר בפקודת הח'ליפה מסתנצר , תגובה על כך שבמסגד אשר בקונסטנטינופול הנהיגו תפילה לשלום העבאסיים במקום התפילה לשלומם של הפאטמים . בכנסייה נתגלו אוצרות עצומים , והם נלקחו על ידי שליחי הח'ליפה . מקור לאטיני מספר , שאותה שעה החריבו את כנסיית הקבר ( דבר שאיננו נכון , ( גירשו את הפאטריארך והרגו רבים מן הנוצרים . מימי קארל הגדול ואילך התחילה להיות מורגשת בירושלים פעילותם של הלאטינים , בני מערב אירופה . אף על פי שהפילוג הסופי בין הכנסייה הביזאנטית לבין האפיפיור התרחש רק בשנת , 1054 היתה קיימת כל הזמן תחרות קשה בין הכנסייה הראשית , שמרכזה בביזאנטיון , לבין נאמני האפיפיור . חוקרים קאתולים השתדלו מאוד להבליט קשרים מיוחדים , שהיו כביכול לפאטריארכים הירושלמים דווקא עם החלק הלאטיני מערבי של הכנסייה , אבל התמונה ההפוכה קרובה יותר אל האמת . נראה שפעילותם של הלאטינים גברה במיוחד במחצית השנייה של המאה הי"א , אחרי הפילוג הסופי שהזכרנו לעיל . פעילות מיוחדת במינה גילו בתקופה זו בירושלים בני העיר אמלפי ( Amaifi ) שבאיטליה , מרכז מסחרי חשוב , שעסק בייחוד בסחר עם מצרים . היתה להם מעין מושבה גדולה במצרים . לבני אמלפי היו קשרים טובים עם הח'ליפה , וממנו הם קיבלו ( ככל הנראה בשנות השישים של המאה הי"א ) רשות לבנות בירושלים כנסייה , מנזר , בית חולים ושתי אכסניות ( האחת לגברים והאחרת לנשים . ( מבנים אלה שהקימו בני אמלפי הפכו במרוצת הזמן מרכז למסדרים הנוצריים הלאטיניים . הבנדיקטיים אף תקעו יתד בכנסייה על שם מרים הקדושה הלאטינית , וגם באכסניה . במרכזה של פעילות זו עמדה משפחה אמלפית מפורסמת , היא משפחת מאורוס . האכסניה של בני אמלפי ( מאוחר יותר נבנתה על ידם גם כנסייה ) נקראה על שם יוחנן הקדוש הנדבן ( איש מצרים , ( ונעשתה אחר כך 33 את הפרטים המלאים ביותר על יאזורי אפשר למצוא אצל מקריזי , אתעאט , ב , עמ' . 245 , 203 , 200 , 197 אביו היה בעל אחוזה ביאזור והמשפחה עברה אחד כך לרמלה , שם נעשה אבו מחמד קאצי . ברמלה היתה פרשת אהבים בין בנו לבין פתו של אמיר ( מושל ) רמלה . אשתו של יאזורי רצתה שהשניים יינשאו , אבל נראה שלא כך סבר האמיר , כדי לשים קץ לפרשה ציווה לכלוא את יאזורי . הלה ברח אז למצרים , ובזכות קשריו עם התסתרים עלה לגדולה בחצר rrapxDn ונעשה שופט ראשי של מצרים ( קאצי אלקצאה . ( ביוני 1050 נתמנה וזיר , בהמלצתו של חסד בן סהל התסתרי . ראה : מ' גיל , התסתרים , המשפחה והכת , תל אביב , 1981 עמ' 40 ואילך . על קשריו עם אנשי ישיבת pK ישראל ראה : גיל , מגילת אביתר , עמ' 48-46 והערה . 14 34 אבן מ ? סר , עמ' . 7 ראה גם מקריזי , ח'טט , ב , עמ ... ' : 127 ' אז שלח ( מסתנצר את אנשיו ) אל כניסת אלקמאמה ' ) כנסיית האשפה , ' היא כנסיית הקבר ) בירושלים והפקיעו את כל מה שמצאו בתוכה , כמות גדולה של נכסי הנוצרים . הדבר גרם להדרדרות היחסים בין ביזאנטיק לבין המצרים , להשתלטות הביזאנטים על ערי החוף ולהטלת מצור על קאהיר . ' ... השווה : - . in , p . 127 Annaies Augustani , A / G # , ss , 'נהרס קבר האדון שבירושלים , הפאטריארך גורש ונוצרים רבים נהרגו . ' ( בין מאורעות שנת , 1056 וזה תואם את הזמן הרשום אצל מקריזי , המתחיל את תיאור המאורעות משנת 447 להגירה , שהתחילה ב 2 באפריל ( . 1055

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help