sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

וניקבצו ערב וכל בני קדר ... הגרים עם בני ישמעאל ויבואו כדי ארבה לרוב ויחנו על רמלה בחודש רביע , שניהם הראשונה והאחרונה ( רביע א' ורביע ב' , 415 כלומר : מאמצע מאי עד אמצע יולי ( 1024 ויתנפלו בזעף ויהרגו כל העומד בפניהם . וישבו את הנשים ואת הכבודה = ) הילדים ) ויאסרו את הזקינים = ) מנהיגי הקהל ) ויכום מכות נמרצות וייסרום בכל מיני מלקות ויתנום במרתפים ... ( ויתלום ( ... ובצואריהם , מהם כבורות ומהם מעל הגגות ומהם באילנות וכן הנשים , תלאום בשדיהם ובידיהם . ומתו הרבה והוטלו על האשפות ובברות ובשוקים וברחובות ובבמות ובכניסיות ( כלומר בכנסיות הנוצרים ובבתי הכנסת ... ( ונילקחו הבתולות והעוללים והנערים לעשות בם כרצונם ולענותם ... בהמשך הדברים מתואר כיצד הכריחו את האנשים לגלות את מקומות המחבוא של כספם על ידי עינויים נוראים . מכתב אחר , שנכתב בוודאי אף הוא בשנת , 1025 הוא מכתבו של שלמה בן יהודה . בשעת הכתיבה הוא היה עדיין אב בית דין בישיבת ירושלים , כפי שכתוב בחתימתו , אך לאחר מכן נתמנה גאון . מדובר במכתב על 'שארית קהל עיר הקדש , כי רובם נאספו בךבר ן [! אשר נפל בעיר . ' שרידי היהודים שבירושלים ביקשו מהכותב לרדת מצרימה ולהשיג שם עזרה דחופה , אך הוא לא יכול היה לעשות זאת . בנו אברהם היה בדרכו לארם צובה ( היא חלב ) ולארם נהריים ( עיראק , ( אבל אחרי עשרה ימים חזר כדי למלא את השליחות — ללכת למצרים . המכתב כתוב בכתב ידו של אברהם . מוזכרים במכתב ' גודל הצער ועוצם המכה ההכונו = ] שהכונו , ' [ 'כני עיר הקדש ... הם בצרה גדולה אשר לא נהיתה כמוה מיום שוב ישראל אליה . ' במכתב ששלח שלמה בן יהודה זמן קצר אחר כך , אחרי שנתמנה גאון , אל אפרים בן שמריה בפסטאט , הוא תיאר גם את האסון שעבר על יהודי ארץ ישראל , והזכיר את 'בני קדם = ) הערבים ) אשר החריבו ארץ הצבי ונשמו מסלות ושבת עובר אורח וליוצא ולבא אין שלום . ' בארץ שלט הצבא הפאטמי , אבל לא היה זה מצב של רגיעה . הוא כתב את השורות הללו מכאב לב ומשבר רוח מן הצרות אשר אנו בהם טבועים והרעות אשר אנו בהם שקועים , לילה ויומם פחודים רועדים מן המחנות הנועדים . צורנו יגביר מחנות אדוננו המלך יחי לעד . ובכן תמיד אנו נושאים תפלה לעזרם להעזר על בני קדם ... ביום ד , ' כא באייר ד' תשפ"ט , 7 במאי , 1029 כתב שלמה בן יהודה מירושלים אל בנו אברהם , אשר שהה באותו פרק בפסטאט . אך שבעה ימים או מעט יותר עברו מאז נסתיים קרב אקחואנה , שבו הובסו הערבים . יש במכתב ידיעות על ירושלמים שישבו בכלא בגלל חובותיהם , אשר היו ככל הנראה שריד מן ההיטלים המיוחדים של שנת . 1024 יש בו גם תיאור המצוקה הקשה ששררה בארץ , ומסופר בו שמרבית הארץ לא נזרעה . במכתבים נוספים , שנכתבו באותו זמן בערך , מציין הגאון ' 'כי אפילו אותם החוגגים = ) העולים לרגל ) שהיו מתכנסים בכל שנה נמנעו , מסכסוך החילות ושבוש הדרכים . ' הוא כותב בשם בני עיר הקדש , כת הרבנים , הכת אשר מתמעטנו ושחנו ודלנו ונשארנו מתי מעט , אשר כבד עולינו והכל אוכלים אותנו בכל פה והחוקים = ) המסים ) אשר עלינו מתוספים , והמתנות והנדבות נפסקים ... והוצרכנו ליקח בריבית החוקים אשר עלינו . וארץ ישראל מהם ברעב ומהם בפחד ... ולא מצינו לנו מקום לחוות מאורעינו כי אם ארץ מצרים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help