sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

הערבים לבין הנוצרים , מן העובדה שאותה שעה קיים חסאן קשרים סודיים עם מחסן בן בדוס , שר האוצר של הפאטמים . את דה האחרון הוציאו להורג ב 24 באוקטובר , 1024 אחרי שתפסו מכתב ממנו אל חסאן , שבו עודד אותו לצאת למלחמה , מתוך ידיעה שאם יגבר על הצבא הפאטמי לא יהיה במצרים שום כוח שיוכל לעצרו . המכתב הכיל בקשה , כי להבא יתקשר אתו רק באמצעות נזירים , כי רק עליהם אפשר לסמוך . אחרי שהוצא להורג נתגלה שהוא עצמו נוצרי , הואיל ונמצא ערל . בתחילת שנת 1025 פתח הצבא הפאטמי , שנשלח לארץ ישראל בפיקודו של המפקד התורכי המהולל אנושתכין בן עבדאללה אלדזברי , בפעולות נרחבות נגד הערבים . יחד עם דזברי היה גם פו 1 ח , הוא מבאךך אלךולה , מושל ירושלים הפאטמי . בפברואר היתה רמלה שוב בידי הפאטמים , וכמוה בוודאי גם ירושלים . שבטי הערבים הוסיפו להילחם נגד הפאטמים , במסגרת ברית בין שבטית , שעליה נמנו כני טיא , בני עקיל , ושבטים נוספים מן הצפון . בעלי הברית הובסו סופית בקרב גדול שנערך ב 12 במאי 1029 באקחואנה , מקום אשר טרם זוהה , והוא מצוי ככל הנראה בסביבות הכינרת . היהודים תמכו בפאטמים ללא היסוס , וציפו מהם שישליטו סדר בארץ ישראל ויחזירו את הביטחון ליישוביה ולדרכיה , שלא כמו הנוצרים ובייחוד אנשי הכנסייה בירושלים , אשר היו לצדם של הערבים . מכתבים שנכתבו מירושלים על ידי שלמה הכהן גאון בן יהוסף , ככל הנראה באביב , 1025 אחרי ניצחונו של דזברי , מכילים פרטים על מעשי הזוועה שנעשו בעיר . המכתב הראשון הוא בשם 'בני כת הרבנים , אשר בשער הכהן שוכנים , האבילים : ' ... 'מבתינו אנושה ... אין ארוכה ותעלה . ' המס השנתי שהיה מוטל על יהודי ירושלים היה קודם לכן מאה דינר , ועתה הוטלו עליהם ( על ידי הג'ראחים , כמובן ) סכומים גדולים נוספים , 'עונשים' בלשונם . הסכום שהוטל על העיר ירושלים כולה היה חמישה עשר אל ף דינר , ומלבד זאת נתבעו היהודים לפרוע תשלום נוסף מיוחד , בסך ששת אלפים דינרים , שהוטל חלק כחלק על הרבניים והקראים . הרבניים הצליחו לגייס אלפיים וחמש מאות דינר ונותרו בחוסר כל , 'יצאנו מכל שהיה לנו ריקים , ערומים , עצובים , עניים , ולא נשאר לאיש בבית אפילו כסות עצמו או כלי ביתו . ויש ממנו מי שמשכן ביתו בריבית ... כדי לשלם ויש ממנו מי שמכרו כל עיקר . ' הכספים נגבו בחוזק יד ובאכזריות ; 'והרבה מתו תחת הייסורין כי היה מי שהטיל דופי בהם' ( כלומר ; הלשינו עליהם שיש אצלם כספים . ( 'ויש מי שהטמין עצמו בבורות מפני תוקף המלקיות וחוזק הייסורין . ' גם הרבניים וגם הקראים ' ) יושבי הצלע ( ' נאלצו ללוות את הסכומים החסרים 'משרי המדינה . ' ממכתב זה עולה גם הד מחורבן רמלה : הוא מציין שאותם מאה דינר שנתיים שהיו חייבים בהם יהודי ירושלים בשנים כתיקונן היו מגיעים ברובם משכר הדירה של ההקדשות שהיו להם ברמלה ' ) שכר החנויות , ( ' והכותב מציין : ) ' אבל ) עכשיו ספו רוב האנשים ולא נשארו אלא מעט קשים' ( כנראה . שקשה להוציא מהם פרוטה . ( במכתב שני מתוארת ההתרוששות הכללית . לזהב ולבגדים היקרים לא היה עוד קונה . גם 'הגוים והערילים , ' כלומר : המוסלמים והנוצרים , מצויים היו במצב קשה מאוד . רבים נהרגו או מתו מייסוריהם . ראשי העדה נאלצו ללוות את הכסף החסר לתשלום המס הנוסף . 'ספו חבורינו ותמו בחורינו ונתררששו עשירינר ונשארנו מתי מעט כחמשים איש . ' . .. גם כאן מתואר חורבנה של רמלה , שממנה היו מתפרנסים גם יהודי ירושלים : 'ובעונותינו באה אל רמלה הצפירה . נשתבשה כל ארץ ישראל בגייסות . האנשים מן המדינות ( דהיינו : הערים ) נסים לעיירות . ' היה בדעתם למכור 'חנויות ודירות' ( דירות , כלומר בתים ) שהיו לקהל הירושלמיים ( הקדשות , ( אבל אז באה ההתקפה של הערבים :

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help