sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:22

איתן , והוא זכה ככל הנראה גם לברכתם של הביזאנטים . אבי משפחת ג'ךאח , מפרג , ' אף יזם בעת ששלט בארץ ישראל את שיקומה של כנסיית הקבר הקדוש , ודרש מן הנוצרים בירושלים להיחלץ לעזרתו בעניין זה . הוא הוא שמינה את תאופילוס לפאטריארך , וככל הנראה היה זה בךמצאן שנת 402 להג'רה ( אפריל 1012 לספירה . ( אף ראוי לציין , שמנהיג המורדים אבן ג'ראח ( הוא מפךג ( ' מוזכר גם במקורות ביזאנטיים . המקורות הללו מציינים את מרידתו בפאטמים , וכן את שיתוף הפעולה בינו לבין הביזאנטים . הד למאורעות אותם ימים ולמצב של חוסר הביטחון בדרכים שנוצר בגללם , עולה ממכתבו של אלחנן בן שמריה איש פקטאט , אחד מן האישים היהודים הבולטים בתקופה . מכתבו נשלח אל 'הקהל הקדוש הדרים בעיר הקודש , עין ישראל ויהודה . ' הוא הזכיר את פטירת אביו , שמריה בן אלחנן , שאירעה , כפי שידוע לנו , בשנת . 1011 אביו נפטר בפסטאט , בעוד הוא שוהה בדמשק , בגלל 'שגושים ושבושים במדינה ובדרכים , ' ובוודאי הכוונה למרד הבדוים . אחר כך הוא יצא לדרך , כאשר 'היה רוח כמעט בעולם . ' יש להניח שעשה דרכו מדמשק לנמל כלשהו , כי בהמשך דבריו הוא מזכיר שנסע למצרים בדרך הים . בדרך הותקפו הנוסעים על ידי 'לסטים טורפים וחוטפים כעיטים , ומידי מות נצלנו אחרי חבורות מרות * . ' ייתכן מאוד שאחדים מיהודי ירושלים ביקשו למלט עצמם מחרב הבדוים על ידי טבילה לנצרות אצל בעל בריתם של אלה , הפאטריארך תאופילוס . זהו אולי גרעינו של המעשה ביהודי הירושלמי המומר , המובא במקור לאטיני בן הזמן , המספר שהוא ויהודים רבים הוטבלו על ידי הפאטריארך . במשך אחת עשרה שנה לערך , משנת 1013 עד שנת , 1024 שרר שקט יחסי בארץ ישראל . במרידות הבדוים בתקופה זו של המרד החל השלב השני , ואף הפעם בתמיכתם של הנוצרים . ב 27 בשואל 13 ) 411 בפברואר ( 1021 נרצח הח'ליפה הפאטמי אלחאכם בנסיבות מסתוריות , ובנו אבו אלחסן עלי נתמנה ח'ליפה והוכתר בשם אלטאהר לאעזאז דין אללה . השליט החדש היה בן שש עשרה בעלותו לשלטון . כאשר הרגיש חסאן בן מפרג' מנהיג הערבים בחולשת השלטון המצרי , התחיל , ככל הנראה , לפרוק בהדרגה את עול מרותו . הדברים הגיעו לשיאם בספטמבר , 1024 כאשר חסאן פשט על רמלה , כפי שעולה מן המקורות הערביים . לפי מכתבו של שלמה הכהן גאון בן יהוסף , שיובא להלן , התחוללו המאורעות ברמלה מוקדם יותר , במשך החודשים רביע א' ורביע ב' ( מאמצע מאי עד אמצע יולי של אותה שנה . ( בכתבי הגניזה יש עדות מהימנה וישירה על ההרג ומעשי הזוועה שנעשו באוכלוסייה היהודית ברמלה ובירושלים . לדברי אחד המקורות הערביים הפקיעו הערבים ברמלה למעלה מארבע מאות משואים כבדי משקל ובהם כסף , בגדים , חפצים שונים וסחורות , והביאום אל מחנותיהם . אחר כך 'שילחו אש ברחובותיה וגרמו הרס בבתיה ושבר בכלי הבית , והיו אנשיהם נכנסים אף לתוך מחסני הסבון והשמן שבשווקים . ' הערבים אף סחטו סכומי כסף עצומים מהאוכלוסייה . חסאן שלח אז מכתב אל הח'ליפה ובו דרישה כי ימסרו לו את השלטון על ירושלים ועל שכם . אפשר להיווכח בקשר המתמיד בין 29 * מכתב אלחנן : , Bodl . Ms Heb . a 3 , (' . 21 שהדפיס מאן , היהודים , ב , עמ' . 39-38 י ' ) Notker Labeo בעל השפתיים ; ' מת בשנת ( 1022 מספר על יהודי שהתנצר יחד עם יהודים רבים אחרים : ' יהודי יליד ירושלים אשר גדל בה , הטביל אותו הפאטריארך בפסחא אחרי התגלות האור ( הוא אש הפסחא , ראה לעיל , ( יחד עם רבים אחרים , ' ראה ; 1273 , Berlin 1902 , p . 63 ( no . 148 a ) frankischen und deutschen Reiche bis zum . lahre J . Aronius , Regestenzur Geschichleder Juden im

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help