sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

נוצרים רבים לירושלים לרגל לחגיגת הפסחא , ביניהם רבים מתחום ביזאנטיון , ובהם הקיסרים , מפקדי הצבא וגדולי הממלכה . עדויות על כך נשתמרו בכרוניקות הערביות . כמו כן צוין העושר הרב שהיה זורם בהזדמנויות אלה לירושלים ושפע המתנות , שכללו כסף , אריגים , מרבדים , מעשה צורף וכלי זהב וכסף למיניהם . את כל אלה היו מציגים לעין כל בתהלוכת הפסחא . המקורות המוסלמים מספרים כי בכנסיית הקבר נהוג היה תעלול של הדלקת האש הקדושה בפסחא , אשר לדברי הנוצרים היתה יורדת מן השמיים ומדליקה את האורות בכנסייה . אך המקורות המוסלמים טוענים , כי הדבר הושג על ידי חוטים משוחים בשמן . מקצתם של המקורות הללו מסבירים את החלטתו של אלחאכם להרוס את הכנסייה ברצונו לשים קץ לתרמית זו . מן המעשה של הריסת כנסיית הקבר התפתחה תגובת שרשרת , ובה מעשי מרי שונים , אך רק הדים קלושים מהם הגיעו אלינו . חוליה בולטת בשרשרת זו היתה מרידתם של שבטי הערבים , שנהנו מתמיכתם של הנוצרים בארץ ישראל . מרידה זו התפתחה בשני שלבים . השלב הראשון נמשך משנת 1011 ועד שנת , 1014 ואילו האחר משנת 1024 ועד שנת . 1029 בשלב הראשון נמצא בין מנהיגי המרד , לצדם של בני משפחת ג'ראח , את אבו אלקאסם חסין בן עלי , שהיה ידוע גם בכינוי אבן אלוזיר אלמערבי . אביו היה , כפי שמראה גם כינויו , מראשי הממשל בבגדאד , ובשלב מסוים ברח מצרימה ונתמנה לאחד מיועציו הקרובים של אלחאכם . ואולם אחר כך סר חנו והוא הוצא להורג . ראשיתו של המרד היתה בתקיפת הצבא הפאטמי סמוך לאשקלון , שנסתיימה כשביית המפקד ובהוצאתו להורג . בהמשך המאורעות נעשה אף ניסיון להעמיד ח'ליפה מצאצאי עלי בן אבו טאלב כנגד הח'ליפה הפאטמי . לצורך זה הובא המיועד להיות ח'ליפה , אבו אלפתוח חסן בן ג'עפר , שהיה מעין ממונה של העיר מכה מטעם הפאטמים , והוכרז ח'ליפה במסגד ברמלה . העיר רמלה , שהיתה כבושה בידי בדוים אלה , עברה זמנים קשים מאוד . רק בקיץ 1013 נשלח צבא גדול ממצרים והשתלט שוב על ארץ ישראל . הפאטריארך תאופילוס ברח אז מירושלים ונאל ץ להסתתר זמן מה , אך שב לאחר מכן ונתקבל יפה על ידי המפקד הפאטמי המקומי קטב אלךולה ( עלי בן ג'עפר בן פלאח . ( בבריחתו של תאופילוס יש הוכחה ברורה לקשר שבין מנהיגי הנוצרים בירושלים לבין מנהיגי המרד הבדוי . היה ביניהם קשר 29 עניין אבו עבדאללה הרופא וכר , ראה ; אבן אלקפטי , חכמא , עמ' ! 169 , 106-105 אבן אבי אציבעה , עיון , ב , עמ' ; 87 , 23-21 צפדי , אלואפי , ב , עמ' . 81 עניין אש הפסחא : לפי בר הבראוס Bedjan ) [ לעיל , הערה , [ 11 עמ' ; 204 ראה תרגום ( E . A . W . Budge , Oxford 1932 . p . 184 Chronography , translated by : היה הדבר נעשה בעזרת חוט ברזל משוח בשמן בלסמון . והרי תיאורו של מסעודי , מרוג , ' ג , עמ' ... ' : 405 בחג זה ( הפסחא ) מתאספים ( בכנסיית התחייה ) הנוצרים מכל העולם ויורדת אצלם אש מן השמיים ומדליקה שם את הנרות . המון עצום של מוסלמים מתאספים שם לצפות בחג הזה ... אבל קיים תעלול מעניין בקשר לאותה אש , ויש בזה סוד עצום , כפי שהסברתי בספרי על המאורעות והעלילות' ( ספר אבוד . ( מעשה האש מתואר בקצרה גם בסיפורו של הנזיר הפראנקי ברנרד ( בערך שנת , ( 870 ראה אצל טובלר — מוליניה , מסעות , עמ' . 315 הנוסע הפרסי נאצר רו'סרו , אשר ביקר בירושלים באביב של שנת , 1047 יודע אף הוא לספר על המוני אנשים העולים לרגל ( עושים את הזיארה , דהיינו ביקור בעל אופי דתי , להבדיל מחג , ' מונח המציין את העלייה לרגל של המוסלמים למכה ) אליה ( אל כנסיית התחייה — אלקמאמה — שאותה הזכיר לפני כן ) מרום ( כלומר מארצות הביזאנטים . ( מלך הרום אף הוא בא לשם , אבל בהסתר , כך שאיש לא יכול היה לזהותו . אחר כך הוא מביא 'מעשה שהיה , ' בדבר עלייה לרגל של הקיסר הביזאנטי לירושלים , שנעשתה בהחבא . הדבר נודע לח'ליפה חאכם , אבל זה לא נגע בו לרעה , למרות שידע על כך , ואף שלח לומר לו כי ידוע לו דבר שהותו בירושלים . ראה נאצר ח'סרו , עמ' 35 ( ובתרגום הצרפתי , עמ' . ( 107- 106

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help